Efter sprogtesten

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Blandet ægteskab
Indlæg: 14
Tilmeldt: 11.08.2011 14:23:03

Efter sprogtesten

Indlæg af Blandet ægteskab » 14.10.2011 13:55:28

Min mand har 3 mån (75 dage) til at tage sprogtesten.

Han sidder nu i en chefstilling i Marokko, og vil nødig sige den op før han har et job linet op i Dk. Han er indstillet på at gå langt ned i niveau, i starten indtil han har fået det danske sprog på plads.

Hvor lang tid efter bestået test, skal vi være flyttet til Dk?

Lige nu venter vi med at bestille testen, for at bruge tid på at søge job og for at træne mere dansk.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Efter sprogtesten

Indlæg af fundiver199 » 14.10.2011 14:18:44

Øh. Din mand skal jo til Danmark for at tage testen, den kan ikke tages fra Marokko. Hvis han har ventet i Marokko, medens sagen blev behandlet, så regnes de 75 dage fra det tidspunkt, hvor han er indrejst til Danmark på et særligt visum udstedt til formålet. Men det må da være forklaret i det brev, som I har fået fra US, og hvor der står, at han kan få opholdstilladelse, hvis han består prøven, og du stiller bankgaranti :?:

Ellers er det forklaret her under "tidsfrister", "ansøgning fra hjemlandet":

......................................

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... roeven.htm

Tidsfrist 1: Man skal inden for 3 måneder fra datoen på brevet fra Udlændingeservice, der fortæller, at man skal op til prøven, henvende sig på den repræsentation, hvor man indgav sin ansøgning, for at få udstedt et specielt visum til Danmark for at tage indvandringsprøven. I brevet står den dato, hvor man senest kan få udstedt et visum. Den danske repræsentation vil ikke kunne udstede et visum efter denne dato. Visummet er et specielt indrejsevisum, som kun kan bruges til at rejse ind i Danmark. Det giver ikke ret til ophold i Danmark, og det giver ikke ret til at rejse ind i andre lande end Danmark.

Tidsfrist 2: Visummet er gyldigt i 28 dage fra udstedelsesdatoen. Man skal altså rejse til Danmark senest 4 uger efter, at visummet er udstedt.

Bemærk: Hvis man er fritaget fra visum, skal man indrejse i Danmark senest 3 måneder efter, at man har modtaget brevet fra Udlændingeservice, der fortæller, at man skal op til prøven. Når man ankommer til Danmark, skal man overholde de samme frister som andre ansøgere, se nedenfor. Læs mere om visumpligtige lande.

Tidsfrist 3: Når man er ankommet til Danmark, skal Udlændingeservice se dokumentation for ens indrejsedato for at kontrollere, at man er indrejst inden for de 28 dage, hvor visummet er gyldigt. Derfor skal man inden visummet udløber sende kopi af pas med indrejsestempel, boardingkort, flybillet mv. til Udlændingeservice. Man kan også henvende sig personligt i Udlændingeservices Servicecenter i København. Hvis man ikke indsender eller indgiver denne dokumentation til Udlændingeservice inden, ens visum udløber, opholder man sig ulovligt i Danmark og kan derfor ikke aflægge indvandringsprøven. Bemærk: Hvis man er fritaget fra visum, skal Udlændingeservice se dokumentation for, at man er indrejst senest 3 måneder efter, at man har modtaget brevet fra Udlændingeservice, der fortæller, at man skal op til prøven. Når Udlændingeservice har modtaget dokumentationen, får man et brev om, at man har lov til at opholde sig i Danmark, mens ens ansøgning om ægtefællesammenføring bliver behandlet. Det kaldes processuelt ophold. Brevet indeholder også praktiske oplysninger om prøven, bl.a. den dato, hvor man senest skal have bestået indvandringsprøven.

Tidsfrist 4: Fra den dag, man ankommer til Danmark, har man 3 måneder (kalendermåneder) inklusiv weekender og helligdage til at bestå indvandringsprøven. Fristen på de 3 måneder regnes altså fra ens indrejsedato, og ikke fra det tidspunkt, hvor man indsender dokumentation til Udlændingeservice. De 3 måneder er inklusiv den tid, som det tager de to censorer at bedømme prøven, og Udlændingeservice anbefaler derfor, at man tager prøven allersenest på dag 75 efter ens ankomst. Det er dog en god idé at tage prøven før dette tidspunkt, for så har man tid til at tage prøven igen, hvis man ikke består den første gang. Der kan gå op til 2 uger, fra man tager prøven, og til man får besked om, hvorvidt man har bestået den. Bemærk: Man skal betale gebyr for hver gang, man tager prøven.

Blandet ægteskab
Indlæg: 14
Tilmeldt: 11.08.2011 14:23:03

Re: Efter sprogtesten

Indlæg af Blandet ægteskab » 14.10.2011 19:25:32

Tak for dit svar.

Jeg er klar over at han skal til Danmark og tage prøven og vi har de 75 dage til at gøre det i.

Men mit spørgsmål var, hvor lang tid efter han har bestået prøven kan vi vente med at flytte til DK?

Er der en tidsbegrænsning der?

Kunne være rart at blive ved med at arbejde her indtil han har et nyt job i DK.

Jeg er på barsel, og har et job ventende på mig om et år.

Vi modtog brevet ang. det specielle visum for 28 dage. men vi har ikke søgt det, da han allerede har 1 års visum til Schengen lande da han har møder i europa med sit job. Vi tager forbi US med dokumenterne når vi tager til DK for at tage prøven.

Fundiver tak for det gode arbejde du gør her på siden. Du er en stor hjælp.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Efter sprogtesten

Indlæg af fundiver199 » 15.10.2011 08:51:37

Tidligere skulle man flytte til Danmark senest 6 måneder efter, at opholdstilladelsen var givet. Jeg ved det ikke med sikkerhed, men jeg vil tro, at det er sådan stadigvæk. Men ellers kan man jo altid bare lade være med at benytte sig af en opholdstilladelse og søge igen, hvis man på et tidspunkt har lyst til at flytte. Det lyder jo som om, I har det udmærket i Marokko indtil videre. Nogle former for jobs kan også i sig selv give en opholdstilladelse, og så kan man jo søge på det grundlag, hvis din mand får et konkret jobtilbud. Her er sagsbehandlingen som regel ret hurtig.

Blandet ægteskab
Indlæg: 14
Tilmeldt: 11.08.2011 14:23:03

Re: Efter sprogtesten

Indlæg af Blandet ægteskab » 15.10.2011 12:05:48

Godt hvis det er 6 mån. Så giver det lidt mere tid til at søge job til ham, mens han stadig arbejder her i Marokko.
Vi skal bare være i Dk om et år, til mit nye job.

Tak for din altid gode hjælp - Fundiver

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Efter sprogtesten

Indlæg af fundiver199 » 15.10.2011 12:58:53

Så er det da meget tidligt, at I har søgt. Måske var det nemmeste bare at søge igen cirka 3 måneder før, du skal starte med at arbejde i Danmark. Til den tid er de nye og mere lempelige regler vel også trådt i kraft.

Og jeg skal understrege, at jeg ikke er sikker på det med de 6 måneder. For hele ideen med det "nye system" er vel, at folk rejser til Danmark for at tage indvandringsprøven og så herefter bliver her. Så måske er de 6 måneder erstattet af de 3 måneder, man har til at søge visum, de 4 uger man har til at hente det, og de 3 måneder man har til at bestå prøven.

Det synes jeg egentlig ville give god mening, så måske skulle I lige tage og kontakte US for at få opklaret, hvordan det egentlig forholder sig. Det er i hvert fald ikke normalt, at folk rejser til Danmark bare for at tage indvandringsprøven, og så herefter rejser hjem igen.

Blandet ægteskab
Indlæg: 14
Tilmeldt: 11.08.2011 14:23:03

Re: Efter sprogtesten

Indlæg af Blandet ægteskab » 15.10.2011 14:32:01

Ja det har du ret i.

Men vi vil nu allerhelst finde job til ham og flytte nu.

Har termin 6 Feb. så vil helst bo i DK med den nye baby og have barsel der.

Grunden til jeg ikke arbejder nu er at jeg er pilot og det kan være sundhedskadeligt for fosteret at flyve som fuldtids pilot.

Men på en måde er det en luksus situation. Et helt år til at finde et job til ham, før vi skal være i Dk.
Men af lyst vil vi helst flytte nu.

resser
Indlæg: 166
Tilmeldt: 05.03.2010 09:56:13
Geografisk sted: København

Re: Efter sprogtesten

Indlæg af resser » 15.10.2011 14:54:24

Hej Blandet ægteskab.
Vedrørende din mands job som chef i Marokko.
Det er egentlig kun ganske få med familiesammenføring som kan få
et job som før, hvis man ikke lige står på den akademiske Green job liste.
Mange der kommer her med høje stillinger fra de private brancher, kan ikke finde et
tilsvarende job i Danmark, efter min mening så må man istedet tænke at højt uddannede har nemmere ved at lære dansk og nemmere ved at finde en kortvarig
uddannelse i Danmark, og så omskole sig selv, så man ikke hænger fast som ufaglært i dårlige jobs.
Jeg ex. kender en som var flyveleder i en lufthavn og nu er SOSU assistent og en som var fabrikscontroller og nu er pædagogisk assistent.
lige som håndværkergrunduddannelserne er populære hos udlændinge.
med selvfølge er nogle enkelte udlændinge heldige få et tilsvarende job i Danmark, man må bare ikke tage det for givet.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Efter sprogtesten

Indlæg af fundiver199 » 15.10.2011 15:10:54

Resser har en pointe i, at det ofte ikke er så let for udlændinge at finde arbejde i Danmark. Så hvis manden har et rigtigt godt job i Marokko, og blandetægteskab er pilot - og vel derfor kan arbejde hvor som helst - så er der set udefra ikke særlig meget, der taler for, at parret flytter til Danmark. Men det er naturligvis helt op til dem selv at afgøre, hvor de vil bo.

Under alle omstændigheder er det meget optimistisk at ville finde et job til den udenlandske ægtefælle, før man flytter til Danmark. For langt de fleste familiesammenførte tager det mindst 2 år og ofte mere, før de kommer ud på det danske arbejdsmarked. Og i den tid "hænger" forsørgelsen selvfølgelig på den danske ægtefælle.

Det kan selvfølgelig være, at blandetægteskab og manden hører til de få undtagelser herfra. Men ellers bliver det nok noget af en omvæltning for manden at gå fra at være chef og til at være hjemmegående husfar og deltager i integrationsprogrammet og leve af sin kones løn.

Så parret bør da nok i det mindste være forberedt på, at det kan blive sådan, det kommer til at være, og have snakket det igennem på forhånd.

Durmaz
Indlæg: 454
Tilmeldt: 27.11.2010 21:42:03
Geografisk sted: storkøbenhavn

Re: Efter sprogtesten

Indlæg af Durmaz » 15.10.2011 16:46:10

Kan lige tilføje at de fleste steder ville de faktsik have at ens dansk kundskaber er af en vis standard når man søger, selv min mand som faktsik taler flot dansk hvis man tager i betragtning af at han kun har været her i 10 mdr og fået undervisning siden maj, han har endnu ikke fundet noget... på trods af at han har lært dansk på så kort tid..

Din man kan også vende det om at så sige jeg kommer herop uden job tilgengæld kan han med hans uddannelse baggru´nd komme på en af de skoler der tilbyder dansk 3 på under et år det kræver en del hjemmelæsning samt opgaveskrivning tilgengæld taler man dansk efter min 9 mdr, og kan søge ind på de fleste skoler her i dk...

at forvente at han kan søge job nede fra sit hjemland er nok lidt urealistisk.. Der er stadig stigende arbejdsløshed her i dk så der er kamp om jobbene. arbejdsgiverne kan vælge og vrage såååå

resser
Indlæg: 166
Tilmeldt: 05.03.2010 09:56:13
Geografisk sted: København

Re: Efter sprogtesten

Indlæg af resser » 15.10.2011 16:57:17

Helt enig Durmaz
Min hustru taler også godt dansk efter kun 1 1/2 år og bliver rost alle vegne, men
der fra og til at kunne få et højt job hurtigt, er ikke sandsynligt.
men baggrunden med bla. universitets uddannelser kan give udlændinge bedre chancer for at videreuddanne sig, hvor der er job muligheder senere.
og Fundiver har helt ret i at, at man skal snakke det igennem før man søger familiesammenføring, for vi hører tit her i foreningen at livet bliver vendt 100% rundt når man pludselig skal leve helt anderleders, men sådan er det altså i disse år
i Danmark, mange danskere har heller ikke noget arbejde lige nu.

Durmaz
Indlæg: 454
Tilmeldt: 27.11.2010 21:42:03
Geografisk sted: storkøbenhavn

Re: Efter sprogtesten

Indlæg af Durmaz » 16.10.2011 14:34:52

haha nej selv et lavt lønnetjob er svært at få...

min mand søger ind på tec til næste år her i januar håber han kommer ind meeeen så amngler der jo stadig en lærlingeplads og de hænger sgu ikke på træerne og er endda endnu svære når man ikke har en dansk navn..

krikris
Indlæg: 964
Tilmeldt: 10.02.2009 16:54:32
Geografisk sted: denmark

Re: Efter sprogtesten

Indlæg af krikris » 16.10.2011 21:05:23

Ja prisen som en nok så højtuddannet udlænding kan være meget høj på det danske arbejdsmarked og de fleste spec., måske mænd synes i længden ikke om at blive "forsørget" af deres danske kone, da de jo ofte kommer fra en kultur, hvor det økonomisk set er manden, som skal være familieforsørger.

Min mand har fin akademisk baggrund fra Nigeria, men har ikke ummidelbart kunne bruge denne uden endnu et længerevarende ophold på universitet igen, og i en alder af snart 40 var det ikke noget, som han orkede. Istedet har han idag næsten afsluttet en sosu uddannelse efter 20 mdr i DK, for i det mindste at kunne bidrage med en elevløn, samt komme i arbejdsløshedskasse i worst case. Endvidere har han startet eget eksportfirma mhp at kunne forøge sin forsøger evner på længere sigt. :)

Al begyndelse er svær og tager tid, og som udlænding skal man ikke forvente at få noget foræret på det danske arbejdsmarked

Jeg har dog selv en ansat på green card i min virksomhed, så for visse højtuddannede kan det lade sig gøre. Det skal dog bemærkes at det tog min ansatte knapt 2 år i DK at få et job, og det blev så hos mig i det mørke Jylland :wink:

Besvar