Ventetider for bolig i sverige??

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Milud
Indlæg: 15
Tilmeldt: 20.08.2007 10:15:32

Ventetider for bolig i sverige??

Indlæg af Milud » 07.11.2007 17:11:46

Hej,

Jeg har kontaktet alle boligselskaber jeg stødte på i det meste af syd halvdel af skåne, og sendte alle mulige ansøgninger (over nettet), men der sker ikke ret meget.

Når jeg spørger om gennemsnitlig ventetid, er der nærmest ingen der gider give mig en indikation - undtagen en eneste der sagde mellem 1-2 år, samt en anden mod betaling kunne skaffe en bolig indenfor et par måneder.

Kan det virkelig passe, at selvskaberne ikke har en anelse om det?

Har nogen herinde erfaringer med ventetider for lejebolig (hyrresratt), evt. fremleje (andre hand), i sverige?

Mvh. Milud

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Indlæg af skaanebo » 07.11.2007 20:07:03

Ja, når det gælder lejeboliger er der et helt andet system end i Danmark. Ventelister er nærmest uhørte, og står man endelig på en venteliste betyder det ikke noget særligt, hvor længe man har stået på venteliste. Det er en helhedsvurdering, boligselskabet foretager, af hvorvidt du passer ind i byggeriet, idet man forsøger at skabe en forskelligartet beboersammensætning for bl.a. at modvirke ghettodannelser.

I Malmø er det så godt som umuligt at få en lejebolig hos et boligselskab, da der simpelthen ikke er boliger nok, og svenskere vil ofte få fortrinsret. Hvis du derimod søger ud på landet, i omegnskommunerne, er chancerne større.

Majken
Indlæg: 1
Tilmeldt: 06.11.2007 08:37:57

Indlæg af Majken » 13.11.2007 23:09:56

Hvis du har brug for en lejlighed lige nu og her, så prøv blocket.se her kan man ha' held med at finde en 2:a hand lejlighed. Held og lykke med søgningen!

Nunu86
Indlæg: 20
Tilmeldt: 05.09.2007 01:34:47

Indlæg af Nunu86 » 23.01.2008 20:56:08

eller også prøv mkb jeg fik lejlighed efter et par uger måske to eller tre..

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Indlæg af skaanebo » 23.01.2008 23:13:29

Det er ret usædvanligt at MKB giver en bolig til udefrakommende ansøgere efter så kort tids venten. Du er virkelig heldig. Tillykke med det!

Det viser jo også bare, at der ikke er noget system i Sverige - man kan være heldig, og man kan være mindre heldig...

muni
Indlæg: 25
Tilmeldt: 06.08.2007 06:19:38
Kontakt:

Indlæg af muni » 04.02.2008 13:34:59

Hej alle sammen

Jeg er også en af dem der desperat leder efter en lejlighed i malmö.
Man høre bare hele tiden at det er umuligt og at det tager så lag tid, så mister jeg modet.

Til milud: den man der kunne skaffe dig en bolig, imod betaling, hvad er det lige det går ud på?? og hvor finder man sådan en??

Til Nunu86: Tillykke med den lejlighed, det er da held vildt godt for dig.
Men hvordan gjorde du?? ligesom alle os andre, bare med at logge på hjemmesiden hverdag og markere de lejligheder du vil ha´??

Også noget andet. Kan man ikke bare bo sort i Dk??
Jeg vil helere bo i dk end sverige, men ture ikke tage risikoen og søge igennem eu-reglerne tilbage til Dk. Bange for at få afslag.

Akinyi.co.ke
Indlæg: 28
Tilmeldt: 08.06.2007 20:40:13
Geografisk sted: Vestamager/Kenya/tidligere Malmø

Indlæg af Akinyi.co.ke » 05.02.2008 13:30:48

Hej Muni,

Jeg har stor forståelse for at det er meget svært at finde bolig i Sverige, og kan også godt forstå at man nogen gange har brug for at handle lidt alternativt. MEN, jeg synes ikke du skal lufte dine ideer om at omgå de svenske/eu regler og muligheden for proforma bolig på denne hjemmeside!

Som bestyrelsesmedlem i ÆUG Sverige har jeg kontakt til mange mennesker, der gerne vil have det til at fungere i Sverige.
Da min mand og jeg flyttede til Malmø for knapt 5 år siden, var der ikke de store krav ved Migrationsverket mht. at skulle vise pendlerkort, el-regninger, licensbetaling osv. Det er der nu pga. snyd!

Jeg er udmærket klar over at EU-reglerne ikke kan ændres i Sverige, men Migrationsverkets behandling af "os" skulle helst ikke forværres på nogen måde. Som sagt er der sket store ændringer indenfor de seneste år.

Med venlig hilsen og held og lykke med boligsøgningen!

Vinnie Ogwan'g
ÆUG Sverige


Citat:
"Også noget andet. Kan man ikke bare bo sort i Dk??
Jeg vil helere bo i dk end sverige, men ture ikke tage risikoen og søge igennem eu-reglerne tilbage til Dk. Bange for at få afslag."

muni
Indlæg: 25
Tilmeldt: 06.08.2007 06:19:38
Kontakt:

Til Akinyi.co.ke

Indlæg af muni » 06.02.2008 09:00:57

Unskyld :oops:

Men det er kun fordi jeg er så desperat.
Bliver snart smidt ud og ved ikke hvad jeg skal gøre :cry:

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Indlæg af skaanebo » 06.02.2008 13:25:27

Et godt råd – nøjs med at blive inneboende, altså leje et værelse hos nogen! Der er masser af værelser, som udlejes, og det er langt lettere og hurtigere at få! Så har du i det mindste en fast adresse, og så kan du altid søge efter en egen lejlighed senere

Besvar