studium i Danmark selvom jeg bruger sverigemodellen

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

inloveforever
Indlæg: 85
Tilmeldt: 29.08.2011 15:38:43

studium i Danmark selvom jeg bruger sverigemodellen

Indlæg af inloveforever » 29.08.2011 15:56:44

Hej jeg er en pige på 23 år som har forelsket mig i en amerikaner på næsten 22 år. Vi vil gerne giftes hurtigt muligt og starte et liv sammen, men vi har en masse spørgsmål angående Sverigemodellen

Gør det noget forskel hvor vi gifter os? Vi skal ses i oktober i USA men han vil komme til Danmark i Januar, ville det være klogt at gifte os hurtigst muligt i USA eller skulle vi vente og gifte os i Danmark? Kan vi derefter flytte direkte til Sverige. - Dagen efter?

Jeg skal starte en uddannelse i Slagelse om få dage. kan jeg fortsætte at studere i Danmark selvom jeg bruger sverigemodellen, eller ville det være uklogt? Kan jeg få min Su med til Sverige.
Er der nogle regler om hvor mange penge jeg skal tjene for at kunne have nok til forsørgelse. Gør det nogen forskel hvis han også arbejder i Sverige, vil det gøre det lettere at komme tilbage til Danmark så efter ca 3 måneder.
Gør det lettere at give ham opholdstilladelse i Danmark fordi han er amerikaner eller ej?

Kan vi leje et enkeltværelse som er billigt, eller er det bedst at leje en 2 personers lejlighed.

Gør det lettere at give min mand opholdstilladelse hvis vi har arbejdet i Sverige istedet for Danmark.
Jeg vil gøre hvad som helst som vil give den største sandsynlighed for at min mand kan få opholdstilladelse i Danmark.
Efter vi er kommet til Danmark vil han begynde at studere. Vil det give nogle minusser eller? Skole er gratis så ikke sandt? Skolen er CBC.

Hvordan kan vi sikre os bedst at han får opholdstilladelsen. Vi vil gøre hvad som helst!

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: studium i Danmark selvom jeg bruger sverigemodellen

Indlæg af mh1 » 29.08.2011 21:46:32

HAR du læst her? http://www.aegteskabudengraenser.dk/jegvil/sverigeeu
ellers gør det, samt læs her om at flytte tilbage til DK: http://www.aegteskabudengraenser.dk/jegvil/flyttedk
Vær opmærksom på, at når du studerer i DK, mens du bor i Sverige, vil du være 'person med tilstrækkelige midler' og det medfører lidt dårligere retsstilling for jer begge, når/hvis I flytter tilbage til DK. Du kan fortsætte med at få SU, når du er dansk statsborger og indskrevet på en dansk uddannelse.

Kan du overkomme at have et job på mindst 10 t/ugen, mens du bor i Sverige, vil du dermed blive arbejdstager, hvilket giver lidt bedre retsstilling efter EU-retten.

Det gør ikke den mindste lille forskel på jeres rettigheder, hvor i verden I bliver viet. Det gør heller ingen forskel på retten til familiesammenføring efter EU-regler, hvilket ikke-EU-statsborgerskab din ægtefælle har.

Det gør derimod en lille forskel på, hvor let/svært det vil være at få familiesammenføring efter danske regler (altså UDEN en omvej til Sverige for at blive EU-borger), at din kommende mand er fra USA frem for fx fra Mexico. Læs på http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... aeller.htm

HUSK disse regler gælder kun, hvis du vil søge fs direkte i DK, uden at have været reelt bosat i Sverige forinden.
mh
Rådgiver for ÆUG

inloveforever
Indlæg: 85
Tilmeldt: 29.08.2011 15:38:43

Re: studium i Danmark selvom jeg bruger sverigemodellen

Indlæg af inloveforever » 29.08.2011 22:15:16

tak for svar!! :)

Så vil det sige at hvis jeg både studerede i Danmark, men også fik et deltidsjob i Sverige på mindst 10 timer om ugen, så ville jeg ikke blive betragtet som en person med tilstrækkelige midler, men derimod arbejdstager..
Ville sandsynligheden for familiesammenfæring blive større hvis jeg droppede ud af min uddannelse og ventede lidt med skole til efter vi har fået familiesammenføring, og fik et godt arbejde i Sverige
Efter han har fået opholdstilladelse i Danmark, så ville skole være gratis ikke sandt?
Ville mistænkelsen med et "ikke-reelt-ophold-i-sverige" være større hvis jeg gik i skole i Danmark?

Jeg er lidt forvirret for jeg læste et sted en snakke om at hvis hun blev gift med en amerikaner i Danmark så skulle han tilbage til USA bagefter pga. noget papirarbejde.. jeg blev lidt forvirret.. Hvad er det? og er det sandt.?

Med kørlig hilsen inloveforever

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: studium i Danmark selvom jeg bruger sverigemodellen

Indlæg af mh1 » 30.08.2011 07:16:14

Det vil IKKE gøre jeres muligheder for fs efter EU-retten hverken bedre eller ringere, at du dropper ud af uddannelsen, så lad være med det, hvis det er den uddannelse du allerhelst vil have. (Hvis du derimod allerede NU ved, at du ikke vil fortsætte i det spor resten af livet, så kan det være at en pause med arbejde vil være en fordel for din personlige udvikling, men det har umiddelbart ikke noget med sagen at gøre :wink: )

Folk har både hhv arbejdet og studeret i DK, mens de boede i Sverige, og den udenlandske ægtefælle har alligevel fået opholdskort såvel i Sverige som i DK ved tilbageflytning. Der er ikke de store problemer i at få det svenske opholdskort, hvis blot I har en bolig, der mindst er et værelse, som ikke er et gennemgangsrum, og kan godtgøre tilstrækkelige midler ELLER du har fundet jobbet på 10 t/ugen.

Man skal ved tilbageflytning til DK altid være meget omhyggelig med at indsamle sin dokumentation for det 'reelle ophold', i form at kontoudtog, der viser at man har betalt husleje via banken (vigtigt!), købt ind i Sverige ved brug af visakort, pendlerkort med navn, fået svensk telefonnr., meldt sig til svenskkursus, yoga eller anden fritidsaktivitet osv. ALT, som kan vise at man reelt boede i Sverige og ikke bare var på en lang ferie. Har du haft arbejde, bliver Udlændingeservice's (US) mistanke om 'ferieophold' nærmest helt skudt ned.

Når/hvis I flytter til DK, kan din ægtefælle studere på lige vilkår med danske statsborgere.

Om din ægtefælle bliver nødt til at tage til USA igen for at afslutte 'noget papirarbejde' må være noget, der afhænger af amerikansk lovgivning. Det er i hvert fald ikke noget, som kræves af hverken DK, Sverige eller andre EU-lande. Han må selv sørge for at undersøge, hvad der kræves i forhold til de amerikanske myndigheder, for at han kan emigrere.
mh
Rådgiver for ÆUG

Thomas T
Indlæg: 277
Tilmeldt: 07.10.2010 23:58:32

Re: studium i Danmark selvom jeg bruger sverigemodellen

Indlæg af Thomas T » 30.08.2011 14:24:47

mh skrev:Når/hvis I flytter til DK, kan din ægtefælle studere på lige vilkår med danske statsborgere.
Dog med den forskel at retten til at modtage SU er afhængig af at ægtefællen har et arbejde. Er den danske ægtefælle kun på SU, kan den udenlandske partner ikke også få det.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: studium i Danmark selvom jeg bruger sverigemodellen

Indlæg af mh1 » 30.08.2011 14:41:18

Læs om reglerne for SU til ægtefæller til EU-borgere her: http://www.su.dk/SU/betingelser/udenlan ... /Gift.aspx
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: studium i Danmark selvom jeg bruger sverigemodellen

Indlæg af fundiver199 » 05.09.2011 03:09:47

mh skrev:Kan du overkomme at have et job på mindst 10 t/ugen, mens du bor i Sverige, vil du dermed blive arbejdstager, hvilket giver lidt bedre retsstilling efter EU-retten.
Så længe man er indskrevet ved en uddannelse, så er ens hovedaktivitet at studere, og så betragtes man ikke som arbejdstager efter EU-retten. Det er i hvert fald sådan, at Danmark pt. tolker reglerne. I den beskrevne situation vil den danske statsborger, som bor i Sverige og studerer i Danmark være "person med tilstrækkelige midler", også selvom han/hun har et lille fritidsjob i Sverige ved siden af studierne.

Men det er jo heller ikke det helt store problem. Det betyder bare, at den danske statsborger skal kunne dokumentere at kunne forsørge sin ægtefælle, også efter at parret er flyttet tilbage til Danmark. Og hvis inloveforever kan forsørge sin mand i Sverige, så kan hun jo også forsørge ham i Danmark, da niveauet for sociale ydelser i hvert fald indtil videre er lavere i Danmark end i Sverige.

Måske kan der opstå problemer for en del studerende, hvis en ny regering afskaffer starthjælpen, men den tid den sorg. Skulle en sådan situation opstå, så må parret jo forholde sig til den til den tid og enten blive i Sverige, søge efter de danske regler eller sørge for, at indtægten er stor nok ved f.eks. at tage et semesters orlov og arbejde fuld tid. Men lige nu skal de først til Sverige, og det kræver først og fremmest, at inloveforever finder et sted, hvor de kan bo.

EMAB
Indlæg: 21
Tilmeldt: 07.04.2010 08:57:32

Re: studium i Danmark selvom jeg bruger sverigemodellen

Indlæg af EMAB » 05.09.2011 13:57:48

Hej fundiver

Jeg spørger lidt dumt. Men har ens ægtefælde ret til starthjælp når man bruger eu-løsningen? Jeg har hele tiden troet at man skal forsørge sin ægtefælde selv, ligegyldig hvad. Også når man er studerende.

På forhånd tak for svar..

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: studium i Danmark selvom jeg bruger sverigemodellen

Indlæg af fundiver199 » 06.09.2011 03:20:27

Bortset fra de første 3 måneder af opholdet, har unionborgere og deres familiemedlemmer ret til at modtage sociale ydelser på lige fod med landets egne borgere. Men i nogle tilfælde er retten til ophold bare betinget af, at de ikke gør det. Så afhængig af omstændighederne kan svaret evt. være, at din kone godt kan få dansk starthjælp, men at hun derved vil miste sin ret til at bo i Danmark og få stemplet en udrejsefrist i sit pas.

Så når en studerende har skrevet under på at ville forsørge sin ægtefælle, så er retten til ophold naturligvis betinget af, at han/hun faktisk gør det. Dvs. ægtefællen vil kunne få starthjælp i et par måneder, og herefter vil hjælpen bestå i en enkeltbillet til hjemlandet på de danske skatteyderes regning.

Det er helt det samme, som også gælder, hvis man bliver familiesammenført efter de danske regler uden dispensation.

Herudover er retten til både starthjælp og andre sociale ydelser jo altid betinget af familiens samlede økonomi. Det er ikke sådan, at bare fordi den ene ægtefælle ikke har nogen indtægt, så kan han/hun få sådanne ydelser. Sociale ydelser er en overlevelseshjælp og kan derfor kun gives, hvis ingen af ægtefællerne har nogen nævneværdig indtægt, og hvis familien heller ikke har nogen formue, de kan leve af, eller aktiver som f.eks. en bil, de kan sælge.

EMAB
Indlæg: 21
Tilmeldt: 07.04.2010 08:57:32

Re: studium i Danmark selvom jeg bruger sverigemodellen

Indlæg af EMAB » 06.09.2011 08:54:36

Tusind tak fundiver - det var nemlig det samme jeg mente :)

inloveforever
Indlæg: 85
Tilmeldt: 29.08.2011 15:38:43

Re: studium i Danmark selvom jeg bruger sverigemodellen

Indlæg af inloveforever » 07.09.2011 08:44:51

jeg har et spørgsmål... Min kæreste er fra Usa, og når han kommer til danmark kommer han over på et turistvisum som han allerede ha, du ved 90 dage,, men skal han få et andet visum, eller kommer det automatisk når vi tager til Sverige.. Kan han komme over på hans turistvisum og så tager vi det bare derfra, og han kan kan få lov at blive I sverige.. jeg ved ikke så meget om Visum og alt det..

Thomas T
Indlæg: 277
Tilmeldt: 07.10.2010 23:58:32

Re: studium i Danmark selvom jeg bruger sverigemodellen

Indlæg af Thomas T » 07.09.2011 09:06:25

Hvis han er amerikansk statsborger, kan han lovligt opholde i Schengen-området i op til 90 dage pr halvår uden et visum.

inloveforever
Indlæg: 85
Tilmeldt: 29.08.2011 15:38:43

Re: studium i Danmark selvom jeg bruger sverigemodellen

Indlæg af inloveforever » 10.09.2011 19:58:49

undskyld, det er lidt indviklet for mig at forstå alt det med visum og alt det.. såå. Han kan jo opholde sig I danmark i 3 måneder som turist.. men mit spørgsmål er hvad vil der ske efter de 3 måneder? Kan han opholde sig i Danmark i en måned ca, derefter flytter vi til sverige og får et opholdskort til ham, og dermed kan han blive i mere end 3 måneder.. Det er sådan jeg har forstået at det foregår, men jeg er ikke helt sikker? Kan I give mig lidt oplysninger om dette.. jeg vil bare være sikker på at han ikke pludselig bliver smidt ud af Sverige imens vi bruger sverigemodellen for at han kan blive boende i Danmark..

Thomas T
Indlæg: 277
Tilmeldt: 07.10.2010 23:58:32

Re: studium i Danmark selvom jeg bruger sverigemodellen

Indlæg af Thomas T » 10.09.2011 20:47:58

Det korte svar på dit spørgsmål er: Ja.

I skal sørge for at blive gift snarest muligt når han kommer til DK. Derefter kan I flytte til Sverige, hvor du først får et personnummer til dig selv, og derefter ansøger I om svensk opholdskort efter EU-reglerne. Når ansøgningen om opholdskort er indleveret er papirerne i orden, og han kan blive i Sverige i den tid det tager at behandle ansøgningen, og også efterfølgende hvis opholdskortet bevilges(hvilket I selv burde kunne sikre, der er nogle ganske rimelige krav der skal opfyldes). Derefter kan I så bo i Sverige og samle dokumentation for jeres ophold der, indtil I mener I har nok og har boet derovre tilstrækkeligt længe, og så er det tid at søge om dansk opholdskort. Sidstnævnte ansøgning kan indleveres mens man stadig bor i Sverige, eller man kan simpelthen flytte til DK og ansøge herfra, hvis man føler sig sikker i sin sag.

Lykke til herfra.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: studium i Danmark selvom jeg bruger sverigemodellen

Indlæg af fundiver199 » 13.09.2011 07:53:56

@inloveforever

Læs "jeg vil... flytte til Sverige/EU-land". Der er de administrative procedurer og kravene til din mand beskrevet. Som Thomas T. skriver, må din mand være visumfrit i Schengen i op til 90 dage pr. 6 måneder, så han skal (i modsætning til mange andre) ikke bruge noget visum. Det eneste, han skal, er at søge om et svensk opholdskort senest 89 dage efter sin indrejse i Schengen.

Strengt taget er han først forpligtet til at søge svensk opholdskort 3 måneder efter sin indrejse i Sverige. Men da der jo ikke er nogen paskontrol mellem schengenlandene, så er det jo også svært at dokumentere, hvornår han præcist er rejst ind i Sverige. Så det sikreste og rareste for jer selv, det er, at han søger senest 89 dage efter sin indrejse i Schengen, så der ikke kan opstå nogen diskussion om, hvorvidt han har opholdt sig ulovligt nogen steder.

Hvis I ellers opfylder de få og simple betingelser for at have ret til fri bevægelighed, dvs. hvis I er lovligt og reelt gift (ikke proforma), hvis du kan forsørge jer begge to, og hvis din mand ikke udgør en sikkerhedsrisiko, så bliver han naturligvis ikke smidt ud af Sverige.

Besvar