nogen med særbarn sager.

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

ayuun
Indlæg: 13
Tilmeldt: 24.08.2011 17:58:03

nogen med særbarn sager.

Indlæg af ayuun » 24.08.2011 18:18:11

Hjælp:

Min mand, som er oprindeligt fra somalia, har Italiensk opholdstilladelse med baggrund som asyl. Han er uddannet i Italien som murer, og jeg er dansk statsborger. Jeg holder barsel nu, men har i de seneste 8 år været selvforsørgende, og ingen støtte fået. Vi er gift og har 1 fælles barn på 6 måneder og ved siden af 2 særbørn. Min mand er 35 og jeg er 36 år.
Vi har d. 29 juni 2011 modtaget et brev om vores ansøgning for familiesammenføring. Hvor der står at vi mangler disse 2 oplysninger.
• Den vedlagte samlivserklæring underskrevet af dig og din ægtefælle
• Det vedlagte stamkort underskrevet af dig med sort pen/tusch i den røde ramme og påsat et pasfotos.

Og disse 2 oplysninger skulle gerne være i orden.
Ved siden af har vi også modtaget et brev med oplysninger om noget tilbagebetaling af gebyr, i samme brev. På brevet stod der at vi har særbørn selvstændig tilknytning til Danmark. Vi har modtaget gebyr pengene på vores konto efter en uge, og siden da har vi ikke hørt fra dem om vores sag. Vi har heller ikke fået at vide, hvor lang tid det ville tage at behandle sagen.
Jeg håber at nogen i samme situation som om, kan hjælpe os videre.
Senest rettet af ayuun 24.08.2011 22:40:48, rettet i alt 2 gange.

Durmaz
Indlæg: 454
Tilmeldt: 27.11.2010 21:42:03
Geografisk sted: storkøbenhavn

Re: nogen med særbarn sager.

Indlæg af Durmaz » 24.08.2011 21:14:07

Har i fået underskrevet samlivserklæringen og det andet.... eller?

Når sagen omkring særbarn behandles ser man først på om barnet har opnået status som særbarn i forhold til gebyret, derefter tages der stiling til resten af sagen.
Der er flere sagsbehandler på en sag og det er ikke den samme person der tager alle beslutningerne.

Det er derfor normalt at der går noget tid fra i får svar på gebyret til i får resten af sagen..
Man kunne tænke sig at de manglene ting i havde glemt at skrive underpå osv kan gøre at sagen tager lidt længere tid....

jeg har selv særbarn vores sag var meget hurtig færdigbehandlet, men vi havde også boet sammen i en korter periode i min mands hjemland...

Kender til to andre sager den ene ventede ca 2 mdr fra de fik svar på gebyret til den endelig svar på opholdstilladelse.
Den anden jeg kender til fik svar på gebyret for ca 10 dage siden og venter stadig svar.

så intet lyder unormalt i jeres tilfælde..ellers så ring og hør ad hos US..

til andre kan man jo gøre omærksom på at inden man aflevere sin ansøgning så husk at tjekke alle papir igennem og alt er underskrevet gerne tjek flere gange og hvis man er i tvivl så søg hjælp.

ayuun
Indlæg: 13
Tilmeldt: 24.08.2011 17:58:03

Re: nogen med særbarn sager.

Indlæg af ayuun » 24.08.2011 21:24:36

Durmaz skrev:Har i fået underskrevet samlivserklæringen og det andet.... eller?

Når sagen omkring særbarn behandles ser man først på om barnet har opnået status som særbarn i forhold til gebyret, derefter tages der stiling til resten af sagen.
Der er flere sagsbehandler på en sag og det er ikke den samme person der tager alle beslutningerne.

Det er derfor normalt at der går noget tid fra i får svar på gebyret til i får resten af sagen..
Man kunne tænke sig at de manglene ting i havde glemt at skrive underpå osv kan gøre at sagen tager lidt længere tid....

jeg har selv særbarn vores sag var meget hurtig færdigbehandlet, men vi havde også boet sammen i en korter periode i min mands hjemland...

Kender til to andre sager den ene ventede ca 2 mdr fra de fik svar på gebyret til den endelig svar på opholdstilladelse.
Den anden jeg kender til fik svar på gebyret for ca 10 dage siden og venter stadig svar.

så intet lyder unormalt i jeres tilfælde..ellers så ring og hør ad hos US..

til andre kan man jo gøre omærksom på at inden man aflevere sin ansøgning så husk at tjekke alle papir igennem og alt er underskrevet gerne tjek flere gange og hvis man er i tvivl så søg hjælp.
ja vi underskrevet samlivserklæringen og det andet og sendt

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: nogen med særbarn sager.

Indlæg af soreng » 25.08.2011 11:22:47

Durmaz skrev:Har i fået underskrevet samlivserklæringen og det andet.... eller?

Når sagen omkring særbarn behandles ser man først på om barnet har opnået status som særbarn i forhold til gebyret, derefter tages der stiling til resten af sagen.
Der er flere sagsbehandler på en sag og det er ikke den samme person der tager alle beslutningerne.

Det er derfor normalt at der går noget tid fra i får svar på gebyret til i får resten af sagen..
Man kunne tænke sig at de manglene ting i havde glemt at skrive underpå osv kan gøre at sagen tager lidt længere tid....

jeg har selv særbarn vores sag var meget hurtig færdigbehandlet, men vi havde også boet sammen i en korter periode i min mands hjemland...

Kender til to andre sager den ene ventede ca 2 mdr fra de fik svar på gebyret til den endelig svar på opholdstilladelse.
Den anden jeg kender til fik svar på gebyret for ca 10 dage siden og venter stadig svar.

så intet lyder unormalt i jeres tilfælde..ellers så ring og hør ad hos US..

til andre kan man jo gøre omærksom på at inden man aflevere sin ansøgning så husk at tjekke alle papir igennem og alt er underskrevet gerne tjek flere gange og hvis man er i tvivl så søg hjælp.
Jeg "lytter" bare med her.

Men man kan vel godt gå ud fra at hvis man får gebyr tilbage pga særbarn, vil man også få de dispensationer som man ellers kan opnå pga særbarn (depositum ol.), og det derfor kun er de krav der ikke KAN dispenseres for, der kan "stoppe" at visum gives? Eller hvad?

Durmaz
Indlæg: 454
Tilmeldt: 27.11.2010 21:42:03
Geografisk sted: storkøbenhavn

Re: nogen med særbarn sager.

Indlæg af Durmaz » 25.08.2011 12:44:53

Hvis barnet har opnået særbarn status på et område så gælder det jo også på andre..
men man skal stadig leve op til de grundlæggende regler.

men selvom man har fået disp p gebyret er det stadig ret hårdt at gå og vente på svar for den endelige opholdstilladelse....

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: nogen med særbarn sager.

Indlæg af soreng » 25.08.2011 13:02:38

Durmaz skrev:Hvis barnet har opnået særbarn status på et område så gælder det jo også på andre..
men man skal stadig leve op til de grundlæggende regler.

men selvom man har fået disp p gebyret er det stadig ret hårdt at gå og vente på svar for den endelige opholdstilladelse....
Ja ok. Så er det som jeg "regnede" med. Har selv ansøgningen afsted, og regner med dispensation pga at jeg har 2 børn på 4 og 7 år som jeg har fast samvær med.

Så jeg kan så inderligt godt sætte mig ind i at det er hårdt at gå at vente på svaret, selv efter at man eventuelt har fået svar om dispensation. :cry: Dog fik jeg at vide af US i fredags, at de forventede at der ville komme et bekræftelsesbrev til os indenfor 2 uger. Så med lidt "held" har vi bekræftelsesbrevet inden for længe. :D

ayuun
Indlæg: 13
Tilmeldt: 24.08.2011 17:58:03

Re: nogen med særbarn sager.

Indlæg af ayuun » 05.09.2011 11:11:53

@soreng@ har du fåd bekræftelsesbrev fs ,,

med hilsen

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: nogen med særbarn sager.

Indlæg af soreng » 05.09.2011 11:24:08

ayuun skrev:soreng har du fåd svar fs
Både ja og nej.

Fredags lå der en kuvert fra US med, at de behandlede sagen og at min kone har fået processuelt ophold under behandlingen som de forventer vil være fædigbehandlet inde 29. september.
Det er i den grad standardbrevet der er blevet afsendt, da min kone allerede har arbejds visum for et år af gangen og har haft det i mange år, så hun har ikke noget behov for at få processuelt ophold. :roll: Vores primære grund til at søge FS er så hun ikke er afhængig af et bestemt job for at være i landet, og så hun kan søge lige de jobs hun har lyst til (hun er ikke glad for sit nuværende job, og holder kun fast i det pga at det er det der ligger til grund for hendes visa.

Vores "situation" var/er jo også at vi ikke var opmærksom på at mine særbørn ville kunne give os dispensation for gebyrer osv, så vi hakkede ikke den del af da vi betalte gebyret. Måske er det derfor.

Jeg har i dag sendt en email med en skannet version af den aftale om forældremyndighed og samvær med børnene, som deres mor og jeg i sin tid indgik og underskrev, og har skrevet at vi mener at dette kan give anledning til at vi er berettiget til dispensation for disse ting.

Så nu må vi se...Lidt livstegn har der været, men ikke nogen dispensation endnu...får vi den ikke i første omgang, indgiver vi en klage for at få dispensationen den vej rundt.

Men jeg skal nok huske at holde opdateret herinde på når der er nyt i sagen.

ayuun
Indlæg: 13
Tilmeldt: 24.08.2011 17:58:03

Re: nogen med særbarn sager.

Indlæg af ayuun » 05.09.2011 11:30:37

@uffe@ han fik afslag slev om han fik til bage gebyr,,

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: nogen med særbarn sager.

Indlæg af soreng » 05.09.2011 12:13:43

ayuun skrev:@uffe@ han fik afslag slev om han fik til bage gebyr,,
Ja det kan jo godt hænde. Som jeg husker det afslag var det pga at US fandt at ægteskabet ikke kunne anderkendes ikk'? Og den sag nu bliver klaget med hjælp fra en advokat, så der kan komme styr på det rod det virker til, at US har haft i den sag. :(

Jeg har ikke nogen grund til at tro at det skulle ske for os...Vi er gift i Danmark, og havde fælles folkeregister adresse næsten et ½ år før vi blev gift. Jeg kan huske at jeg smilede lidt da vi udfyldte ansøgningen, og spørgsmålet var "hvornår har i sidst snakket sammen?", og jeg måtte skrive at vi snakkede sammen hver dag, da vi bor sammen og har gjort det i et stykke tid. :lol:

SKH
Indlæg: 44
Tilmeldt: 31.08.2011 10:51:10
Geografisk sted: Uganda/København

Re: nogen med særbarn sager.

Indlæg af SKH » 05.09.2011 12:36:17

Kom lige til at studse over formuleringen "snakket sammen" - på den engelske udgave af FS-ansøgningen, som vi har udfyldt, står der "when did you last SEE each other".

Svaret på, hvornår man sidst hat set hinanden ansigt til ansigt, er jo et noget andet end hvornår man sidst har snakket sammen. Lige nu er vi sammen i min mands hjemland, men selv når jeg er i Danmark, snakker vi sammen hver dag pr telefon eller chat.

Håber ikke, det vil give anledning til yderligere problemer med vores sagsbehandling :(

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: nogen med særbarn sager.

Indlæg af mh1 » 05.09.2011 12:39:52

Næppe - når blot der ikke går over et år mellem at man ses bogstaveligt, så er der ingen grund til bekymring.
mh
Rådgiver for ÆUG

SKH
Indlæg: 44
Tilmeldt: 31.08.2011 10:51:10
Geografisk sted: Uganda/København

Re: nogen med særbarn sager.

Indlæg af SKH » 05.09.2011 12:44:34

Godt at vide. Det kommer forhåbentligvis aldrig til at blive tilfældet!

Kan der gives dispensation for den regel? Man må jo ikke rejse interkontinentalt med små børn, før de vejer over 11 kg (i hvert fald ikke hos de flyselskaber, jeg har undersøgt), og hvis ens mand samtidigt ikke kan få et turistvisum, kan man godt forestille sig, at der kan komme til at gå mere end et år. Bare nysgerrig...

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: nogen med særbarn sager.

Indlæg af soreng » 05.09.2011 12:55:55

Hvad er det for en regel om at man ikke må rejse interkontinentalt med små børn?

Det har jeg da aldrig hørt om, og hos f.eks KLM kan man reservere lifte der gælder op til 10 kg...Det ville jo ikke give meget mening hvis man først må rejse interkontinentalt med børn fra de vejer 11 kilo.

SKH
Indlæg: 44
Tilmeldt: 31.08.2011 10:51:10
Geografisk sted: Uganda/København

Re: nogen med særbarn sager.

Indlæg af SKH » 05.09.2011 12:59:31

Det er ikke nogen lovmæssig regel. Det er vist op til flyselskaberne selv at bestemme, hvornår børn er for små, og det kan der nok være forskellige grænser for.

Besvar