FS på 12 dage:D

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Papatyam
Indlæg: 17
Tilmeldt: 08.08.2007 11:27:11
Geografisk sted: København

FS på 12 dage:D

Indlæg af Papatyam » 29.01.2008 13:22:41

Hey,

Vi var så heldige at få brev om FS kun 12 efter, at vi indgav ansøgningen! Dejligt at vi ikke skulle gå og vente længere :D

Nu har jeg til gengæld en masse spørgsmål om den videre process.

Vi er i fuld gang med bankgarantien. Når den er ordnet får vi så endnu et brev fra US om at vi skal møde op og få sat opholds- og arbejdstilladelsen ind i min mands pas?

Og hvornår kan vi besøge folkeregister? Få sygesikringsbevis? Og skole? Er det først noget vi kan sætte igang EFTER han har fået - altså sådan RIGTIG fået - opholdstilladelsen eller er der noget vi kan gøre allerede nu??

ChrisB
Indlæg: 39
Tilmeldt: 19.06.2007 06:58:22

Indlæg af ChrisB » 29.01.2008 14:02:24

Ja det ser ud til at sagsbehandlingen går stærkt for tiden. Vi fik brev om garantistillelse 9 dage efter vi havde indleveret ansøgning i KBH.

Fra vi indleverede bankgarantien gik der dog lidt længere (næsten 3 uger hvis jeg husker rigtigt).

For at svare på dine spørgsmål.....

Når US har modtaget og registreret bankgarantien får i endnu et brev, hvor det vil fremgå at din mand har fået opholdstilladelse. Det brev tager i med ned på den lokale politistation, hvor de vil sætte et sticker i din mands pas.

Først derefter, kan i blive meldt til folkeregistret. Når i har været på folkeregistret, så kommer sygesikringsbeviset automatisk med posten, og jeres kommune bør indkalde jer til en snak omkring deres integrationsåprogram (herunder danskundervisning).

Så i er nødt til at væbne jer med tålmodighed lidt endnu. Men under alle omstændigheder stort tillykke og held og lykke med resten af processen :)

ZB
Indlæg: 520
Tilmeldt: 25.06.2007 11:53:30

Indlæg af ZB » 29.01.2008 14:31:47

Tillykke med FS så hurtigt!!! :D

Papatyam
Indlæg: 17
Tilmeldt: 08.08.2007 11:27:11
Geografisk sted: København

Indlæg af Papatyam » 29.01.2008 14:59:04

1000 tak for jeres svar - ja det er helt vildt hurtigt. Vi fik ellers at vide, at de var bagud pga. jul og nytår så vi var forberedte på at der nok ville gå mindst tre mdr. før vi fik svar! Og jeg var nervøs mht. tilknytning da vi begge er under 28 og jeg har boet i udlandet i 1 1/2 år - dog ikke min mands hjemland... Men "vi opfylder betingelserne" :D det er en stor lettelse.

Når bare vi ved den er hjemme kan vi godt vente lidt længere på at det hele går i orden :)

smukkemolly51
Indlæg: 199
Tilmeldt: 26.08.2007 09:29:16

Indlæg af smukkemolly51 » 29.01.2008 20:45:57

Hejsa

Vil bare lige ønske tillykke. Dejligt at hører at det også kan lykkes når man er under 28 år (som min mand og jeg begge er)

Held og lykke fremover

SIHA
AUG Board
Indlæg: 126
Tilmeldt: 11.06.2007 10:42:54
Geografisk sted: København

Indlæg af SIHA » 29.01.2008 21:35:43

Hej Tanja

Endnu engang tillykke. Altså, da min mand fik sin OT/AT havde vi ikke tålmodighed til at vente, så vi fik selv igang.

Vi startede med at kontakte sprogskole, og fik lavet aftale om visitation, så han kunne blive skrevet på ventelisten.

Vi kontaktede Folkeregistret og fik ham "tilmeldt". Derefter fik vi at vide, at vi kunne ringe og få oplyst hans cpr. nummer, inden han fik tilsendt sygesikringsbevis.

Så snart vi havde cpr. nummeret, fik vi lavet skattekort til ham og jeg fik hans fradrag overført. Derefter ringede vi til sprogskolen og oplyste hans cpr. nummer.

Jeg fik sat ham igang med arbejde, og så kørte det hele ellers på skinner :-)

Da alt var i orden, fik vi brev fra Modtageenheden, som havde ham til samtale. Men desværre kunne de ikke hjælpe med noget, da vi jo havde ordet det hele selv.

Det er jo et spørgsmål og temprament, men det kan altså lade sig gøre at ordne tingene selv.

Knus og endnu engang tillykke til jer begge!

Sidse
Medlem af ÆUGs bestyrelse

caen2600
Indlæg: 16
Tilmeldt: 12.06.2007 20:39:58
Geografisk sted: ishøj/zamboanga
Kontakt:

Indlæg af caen2600 » 31.01.2008 11:57:15

Dejligt at høre at nogen er heldige med en hurtig sagsbehandling! For vores vedkommende indgav vi ansøgning om FS d. 3/12, og har stadig intet hørt (bortset fra en bekræftelse på ansøgning, som kom 3 uger efter)! Så vi må væbne os med tålmodighed , men smilet er s'gu ved at stivne lidt!

kainat
Indlæg: 32
Tilmeldt: 19.08.2007 18:37:13

Indlæg af kainat » 05.02.2008 14:43:37

hej sidse.
du siger i først fik overført hans fradrad til dig, og så satte du ham i arbejde. hvordan arbejder han hvis du bruger hans fradrag? kan man det? og kan det bedre betale sig hvis du får en højere lån eller hvordan?
jeg har nemlig også overvejet hvad der er bedst. at jeg har hans fradrag eller at han arbejder ved siden af sin sprogskole. men hvis man kan begge er det jo super!

og til den heldige modtager af et svar efter kun 12 dage! ja det er forbløffende.(og strålende!) vi har også afleveret vores ansøgning før jer og har stadig ikke fået end ikke en modtagelses bekræftning fra us.
hvorfor er der den forskel? vi sku ikke være kompliceret.
men mange tillykke herfra, at du ikke skal igennem de samme lange uvisse måneder (det har faktsik kun endnu været en, men hvor er den lang når den er uvis)

op med humøret til os alle og blive ved med at tro på det!

Barros
Indlæg: 13
Tilmeldt: 19.07.2007 09:23:18

Indlæg af Barros » 05.02.2008 22:36:08

Hejsa

Nu da spørgsmålet om skattefradrag dukkede op igen ved denne lejlighed. Vil jeg gerne spørge, hvornår ens kæreste/ægtefælle er berettiget til personfradrag, når man har brugt den model, som mange gør.
Ens kæreste kommer til landet på et turistvisum, og man bliver gift i Danmark, mens vedkommende er her på turistvisum. Ægtefællen tager hjem igen til sit hjemland efter 90 dage og kommer tilbage til Danmark efter 3-4 måneder på et nyt turistvisum og søger denne gang om OT og får den.

Spørgsmålet er så hvornår er vedkommende berettiget til personfradrag.

1. Er det fra første gang, kæresten betræder dansk jord?
2. Er det fra den dag, man bliver gift?
3. Er det fra den dag, ægtefællen kommer tilbage til Danmark igen efter at have været i sit hjemland?
4. Er det fra den dag opholdstilladelsen gives?

Mvh Barros

SIHA
AUG Board
Indlæg: 126
Tilmeldt: 11.06.2007 10:42:54
Geografisk sted: København

Indlæg af SIHA » 05.02.2008 23:17:16

kainat skrev:hej sidse.
du siger i først fik overført hans fradrad til dig, og så satte du ham i arbejde. hvordan arbejder han hvis du bruger hans fradrag? kan man det? og kan det bedre betale sig hvis du får en højere lån eller hvordan?
jeg har nemlig også overvejet hvad der er bedst. at jeg har hans fradrag eller at han arbejder ved siden af sin sprogskole. men hvis man kan begge er det jo super!

og til den heldige modtager af et svar efter kun 12 dage! ja det er forbløffende.(og strålende!) vi har også afleveret vores ansøgning før jer og har stadig ikke fået end ikke en modtagelses bekræftning fra us.
hvorfor er der den forskel? vi sku ikke være kompliceret.
men mange tillykke herfra, at du ikke skal igennem de samme lange uvisse måneder (det har faktsik kun endnu været en, men hvor er den lang når den er uvis)

op med humøret til os alle og blive ved med at tro på det!
Hej Kainat

Nu er det jo nogle år siden, min mand kom til landet, så jeg skal ikke kunne sige, om der er kommet ændringer siden dengang.

Jeg valgte at få hans fradrag overført, da jeg jo ikke vidste hvor længe der gik, inden han ville få et job.

Det skal siges, at han fandt job inden årets udgang, og derfor skulle skattefradraget tilbageføres til ham, hvilket betød at mit skattefradrag for det resterende år blev meget lavt og hans helt enormt højt.

Om det kan betale sig eller ej, at han arbejder kommer jo helt an på hvilken løn han får, hvor mange timer han vil arbejde og hvor høj din egen skatteprocent er. Men for hans selvværd og integration vil jeg da synes det er anbefalelsesværdigt i den udstrækning, at det ikke går ud over hans skolegang, som jo må siges at være 1. prioritet i starten af hans ophold.

Mvh.

Sidse
Mvh.

Sidse
Medlem af ÆUGs bestyrelse

Besvar