Hvordan bliver man skilt?

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Westerby
Indlæg: 7
Tilmeldt: 09.06.2011 10:09:51

Hvordan bliver man skilt?

Indlæg af Westerby » 25.07.2011 18:03:15

Jeg overvejer at blive skilt.

Men jeg har jo aldrig prøvet det før så jeg aner faktisk ikke hvad man gør....

Hvor henvender man sig?

Vi har to børn. Den ældste på 9 år vil helt sikkert bo hos mig. Desværre er der alligevel en risiko for at det bliver ret grimt den dag hvor jeg (og min datter forhåbentligt) flytter. Er der derfor mulighed for at man kunne lave en eller anden foranstaltning saa det kan foregå med så lidt drama som muligt? F.eks. en eller anden vejleder til stede?

Og hvis man vil skilles.... hvordan afgør man så hvor børnene skal bo hvis forældrene ikke kan blive enige? Jeg tænker ikke på efter et stykke tid, for jeg er sikker på at der er nogle instanser der vil afgøre det, men hvad gør man i mellemtiden indtil denne instans har afgjort det?

Hvis min datter imod hendes vilje skal blive boende hos hendes mor er jeg ret sikker på at det bliver usandsynligt hårdt for hende. Kun mine forældre bor i DK og der er ingen måde hvorpå min maaske ex ville acceptere at hun boede der indtil forældremyndigheden blev afgjort.

Hvad gør man så i den situation?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Hvordan bliver man skilt?

Indlæg af mh1 » 25.07.2011 19:14:34

Du begynder med at gå ind på denne side: http://statsforvaltning.dk/site.aspx?p=4557
og klikke på skilsmisse. Der kan du læse, hvordan processen er.

Ude i venstre side kan du klikke på 'Hvis vi har børn' og læse, hvordan det skal forløbe, hvis I ikke er enige om, hvem der skal have forældremyndighed og/eller om, hvor barnet skal bo.

Helt kort så skal ALLE sager om separation og skilsmisse begynde i Statsforvaltningen. Er der uenighed, skal sagen videre til en domstol, og det skal man SELV sørge for at gøre opmærksom på, at man vil have. Statsforvaltningen sender IKKE sagen videre, hvis ikke man beder om det.
mh
Rådgiver for ÆUG

Westerby
Indlæg: 7
Tilmeldt: 09.06.2011 10:09:51

Re: Hvordan bliver man skilt?

Indlæg af Westerby » 25.07.2011 19:40:34

Tak for det.

De links gave en masse god info om processen.

Desvaerre kunne jeg ikke finde oplysninger om hvor barnet skal Bo og hvilken hjaelp man kan faa til at sikre at det sker relativt udramatisk I den tid der gaar indtil enten kommune eller domstol har talt.

lige fra det sekund jeg fortaeller min kone at jeg vil soulless og at vores aeldste vil Bo his mig.. da er jeg ret sikker paa at et stoerre drama vil udfolde sig. Derfor er det disse dage der bekymrer mig.

Selve den endelige afgoerelse er jeg ikke saa nervoes for hverken paa min rafters eller egne vegne.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Hvordan bliver man skilt?

Indlæg af mh1 » 25.07.2011 21:13:12

Du kan ikke nogen steder finde 'oplysninger om, hvor barnet skal bo' - det er jo noget, som er individuelt og som der ikke kan opstilles regler for.

Din datter har med 9 år en alder, hvor man som udgangspunkt vil spørge hende, hvor hun helst vil bo. Det bliver ikke gjort sådan firkantet: vælger du far eller mor??, men som en slags 'listen om den varme grød', ved småsnak og indirekte spørgsmål, der skal belyse, hvem hun føler sig mest knyttet til.

Man fjerner så vidt muligt ikke et barn fra dets vante omgivelser under en sag om forældremyndighed/barnets bopæl, så udgangspunktet vil være at barnet indtil afgørelsen bliver, hvor det har været hidtil, medmindre det må antages ikke at være til barnets bedste.

Der står et eller andet sted i al informationen, at der tilbydes børnesagkyndig rådgivning, men det er beklageligvis et af de tilbud, der spares alt for meget på.

Det er i øvrigt ikke kommunen, der bestemmer, hvor barnet skal bo. Kommunen har ingen bemyndigelse til at træffe afgørelser om børns bopæl eller om forældremyndighed.
mh
Rådgiver for ÆUG

Westerby
Indlæg: 7
Tilmeldt: 09.06.2011 10:09:51

Re: Hvordan bliver man skilt?

Indlæg af Westerby » 26.07.2011 15:44:20

Tak skal du have.

Ang. muligheden for hjaelp til den umiddelbare overgang (f.Eks I de dage der gaar indtil der er en afgoerelse) maa Barnet forsoege at overleve paa egen haand hos den foraelder som man vil skilled fra / flygter fra.

Det ville vaere dejligt hvis der var en mulighed for en saglig og hurtig behandling I de timer/dage der gaar indtil en mere peemanent afgoerelse.

Fordi min datter og jeg vil begge gerne vaek fra den situation vi er I.... saa en tommelfingerregel at hun skal blive 'I vante omgivelser' vil givetvis vaere utroligt dramatiske for Hende I lyset af at moderen jo saa godt ved at hun vil bo hos mig.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Hvordan bliver man skilt?

Indlæg af mh1 » 26.07.2011 20:00:08

Hvad er grunden til at det skal være DIG, der flytter? Ejer din kone jeres bolig som særeje? Ellers kan det jo lige så godt være hende, der skal flytte og dermed dig, der bliver i de vante omgivelser.

Når man står i en skilsmissesituation, så bliver enhver sig selv nærmest, og man gør sig selv en bjørnetjeneste (jeg er årgang 1955 og mener: en skidt tjeneste), ved at være hensynsfuld. Vær så egoistisk overfor din ægtefælle, som du kan holde dig selv ud til, og læg fløjlshandskerne og gentleman-manererne væg for en stund. Hold dog ALTID dine børns bedste for øje.
mh
Rådgiver for ÆUG

Westerby
Indlæg: 7
Tilmeldt: 09.06.2011 10:09:51

Re: Hvordan bliver man skilt?

Indlæg af Westerby » 26.07.2011 22:44:24

Min kone har ikke arbejde, og min oekonomi vil derfor vaere bedre. Desuden ved jeg jo at jeg vil skilles og kan lede efter et sted at bo saa det er klart til jeg meddeler hende det.

Hun ville ikke kunne finde noget rimeligt I kbh. I mindre end uger eller maaske maaneder. Hendes oekonimiske situation vil ikke vaere vanvittigt god og da hun ikke er dansk foedt har hun ingen familie her.
Hvis jeg insisterede paa at blive boende I vores lejlighed saa er der derfor ikke rigtigt andre muligheder for hende end at blive boende indtil hun fandt noget.

Det drama vil jeg gerne skaane min datter for. Naar jeg meddeler at jeg vil skilles skal vi bo hver for sig minutter efter - sellers tror jeg snarere at politi og sygehus kunne blive involveret.

Derfor ser jeg det som den bedste loesning at arrangere det hele med ny bolig etc saa alt er klart til den dag jeg meddeler at jeg vil skilles.

Problemet er dog hvis min datter saa skal 'bo I vante omgivelser' I noget tid. Det vil utcivlsomt vaere staerkt imod min datters oenske og jeg vil bekymre mig meget hvis hun skulle bo der efter at hun udtrykkeligt har sagt at hun ikke vil bo der - det vil min kone utvivlsomt tage meget ilde op..... og konsekvensen bliver nok mindst skaeldud hvert sekund og korporligt taesk.

Maaske kunne jeg blande politiet ind i det den paagaeldende dag, men jeg vil gerne spare min datter det drama ogsaa.

Det jeg maaske kunne haabe paa var en fornuftig sagsbehandler der kunne snakke med parterne og min datter samme dag som jeg meddeler at jeg vil skilles. Der kommer saa en midlertidig afgoerelse indtil en mere permanent afgoerelse kan laves.
Dette ville nok vaere det optimale i den situation.

Som du kan se er det ikke kun gentleman der er I mine overvejelser, men I hoej grad at spare min datter ar paa sjael og krop. Hvis det kan undgaaes oensker jeg heller ikke at anklage min kone for vold etc for det vil skade min datters forhold til hendes mor uigenkaldeligt er jeg ret sikker paa. Man kan maaske spoerge om det ikke er det bedste for min datter... men det tror jeg egentligt ikke for jeg tror at hun ville kunne faa et andet og bedre forhold til vores datter hvis hun ikke havde de samme fornemmelser om haandsret over vores datter. Desuden er det muligt hun vil vaere mindre stresset hvis vi bliver skilt. Hun giver tit stress skylden for sin opfoersel.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Hvordan bliver man skilt?

Indlæg af mh1 » 27.07.2011 05:44:41

Statsforvaltningen har i hvert fald INGEN udkørende virksomhed, man skal komme til dem på deres adresse.

Men de har jo tilbudet om børnesagkyndig rådgivning, som måske er stedet at begynde - du går ind på linket igen, og klikker på 'Børn', der kan du se, hvad tilbudet går ud på. Der er sikkert ventetid, men du behøver jo ikke fortælle at du kontakter dem og bestiller tid, før dagen før I kan komme til. De børnesagkyndige er bl.a. børnepsykologer, ikke jurister, dvs. de har de 'bløde' kompetencer.

Du kan også vælge at gå derhen og i samme ombæring få en mundtlig vejledning om procesforløbet for selve separationen/skilsmissen fra en sagsbehandler (som er uddannet jurist), da pjecerne måske ikke giver svar på lige dine konkrete spørgsmål.
mh
Rådgiver for ÆUG

krikris
Indlæg: 964
Tilmeldt: 10.02.2009 16:54:32
Geografisk sted: denmark

Re: Hvordan bliver man skilt?

Indlæg af krikris » 27.07.2011 07:25:39

Var det ikke muligt at sende din datter på ferie hos dine forældre den/de dage du meddeler at nu er det slut? Så slipper hun jo de store scener? Ligemeget hvad for en slags mor og hvor "dårlig" en mor din kone er, vil din datter stadig elske sin mor på et eller andet plan, så du kan ikke beskytte hende mod den smerte det er, når hendes forældre går fra hinnanden. Skillsmisse gør altid ondt på børnene, ligemeget om den foregår stille og roligt eller det modsatte.

Westerby
Indlæg: 7
Tilmeldt: 09.06.2011 10:09:51

Re: Hvordan bliver man skilt?

Indlæg af Westerby » 27.07.2011 18:06:16

Tak begge.

Jeg vil se paa det link der hedder boern.

Jeg har overvejet det med mine foraeldre som en mulighed. Om det ville goere en forskel afhaenger jo ogsaa af hvor lang tid der gaar inden den mere permanente afgoerelse. Jeg er sikker paa at min kone ville forlange at min datter kom hjem med det samme jeg sagde til hende at jeg ville skilles. Hun ville helt sikkert tage derover og goere hvad det skal vaere ...Tak begge.

Jeg vil se paa det link der hedder boern.

Jeg har overvejet det med mine foraeldre som en mulighed. Om det ville goere en forskel afhaenger jo ogsaa af hvor lang tid der gaar inden den mere permanente afgoerelse. Jeg er sikker paa at min kone ville forlange at min datter kom hjem med det samme jeg sagde til hende at jeg ville skilles. Hun ville helt sikkert tage derover og goere hvad det skal vaere ...

Besvar