Kom til Norge min ven

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

closed1
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 23.06.2011 22:21:59

Re: Kom til Norge min ven

Indlæg af closed1 » 04.07.2011 17:53:12

mange tak for svaret

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2962
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Kom til Norge min ven

Indlæg af Kim P. Nyberg » 04.07.2011 18:27:05

På facebook svarer en norsk bruger således:

Statens satser for sosialhjelp i Norge pr januar 2009 (var kun det jeg fant) er for enslig : 5105 NOK, Ektefelle/samboer sammlet: 8479 NOK, tillegget for et barn 0-5 år er 1947 NOK. dette gjelder pr måned. men når det er sakt så varier disse satsene fra komune til komune, men dette er satsene staten og dagens regjering annbefaler ovenfor komunene.

Så for en familie på 2 + et barn på inntil 5 år, så vil den årlige summen Norge kan kreve tilgjengelig ovenfor en innflyttende EU/EØS familie være 125112 NOK, utifra de satsene jeg nevnte over her. men jeg kan egentlig ikke skjønne annet enn at hvis de innflyttende flytter til en komune med lavere sosialsattser enn det staten annbefaler, så må det jo være den som gjelder i forhold til EU/EØS. det kan jo ikke være sånn at EU/EØS borgeren kan avkreves noen høyere sattser enn det komunen betaler ut i hjelp til sine egene borgere. uavhengig av hva de veiledende sattsene fra Staten sier.

Citat slut.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Kom til Norge min ven

Indlæg af skaanebo » 04.07.2011 18:39:46

Så er spørgsmålet bare, hvad disse satser skal dække. Måske er det bare til livsføring og husholdelse, og så kommer udgifter til husleje og el oven i disse beløb? Sådan regner man fx i Sverige, hvor man også har en "riksnorm".

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2962
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Kom til Norge min ven

Indlæg af Kim P. Nyberg » 04.07.2011 18:43:58

skaanebo,

De siger deroppe, at det er bruttosatser.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Kom til Norge min ven

Indlæg af skaanebo » 04.07.2011 20:53:32

2011-satser står her, men jeg synes, det er svært at gennemskue, hvad satserne reelt skal dække. Fx vil jeg tro, at folks udgifter til bolig kommer oven i disse beløb.

http://www.nav.no/Om+NAV/Satser+og+dato ... 750254.cms

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Kom til Norge min ven

Indlæg af skaanebo » 04.07.2011 21:08:32

Som jeg mistænkte, er udgifter til bolig ikke inkluderet i de vejledende satser, eftersom disse skal dækkes af kommunen efter et individuelt skøn.

http://www.bomiljonett.no/bn/content/do ... utleie.pdf

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2962
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Kom til Norge min ven

Indlæg af Kim P. Nyberg » 05.07.2011 00:46:02

Der er også denne (den handler så om familiesammenføring efter Norges EGNE regler):

http://www.udi.no/Global/upload/Publika ... amilie.pdf

Men satsen er den samme, har jeg fået oplyst: 232.400 norske kroner brutto om året. Hvilket er langt under en normal gennemsnitsløn deroppe.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Kom til Norge min ven

Indlæg af fundiver199 » 05.07.2011 10:56:29

Kravet om "tilstrækkelige midler" gælder kun for såkaldt "selvforsørgende." Altså hvis man f.eks. skal bo i Norge og leve af at arbejde i Sverige eller måske off-shore i Nordsøen for en dansk eller britisk arbejdsgiver, eller ernære sig som forfatter, der sælger sine manuskrifter til danske forlag og aviser.

Er man jobsøgende, har man ret til ophold i mindst 6 måneder uden at skulle kunne dokumentere et bestemt rådighedsbeløb. Til gengæld kan man ikke modtage sociale ydelser i værtslandet, så længe man kun er jobsøgende.

Men hvis man finder et job i det EU/EØS-land, hvor man ønsker at bo, f.eks. i Norge, så er dette i sig selv nok til, at man har ret til ophold for sig selv og sin familie. Man skal ikke også samtidig opfylde kravet om "tilstrækkelige midler". Der skal blot være tale om et job, der ikke kun udgør et "ubetydeligt supplement." Og her har EU-domstolen så sagt, at 10-12 timers ugenligt arbejde til en for landet sædvanlig timeløn er nok til, at man er arbejdstager og dermed har ret til ophold for sig selv og sin familie.

closed1 og andre, som overvejer at bo og arbejde i Norge efter EU/EØS-reglerne, behøver altså ikke interessere sig for størrelsen af den norske bistandshjælp. De skal blot senest 6 måneder efter deres ankomst til Norge have fundet sig et job på mindst 10-12 timer om ugen til sædvanlig norsk timeløn.

Hvis man finder et deltidsjob, som man ikke helt kan leve af, har man dog efter 3 måneder ret til supplerende bistandshjælp efter de samme regler, som gælder for norske statsborgere i en lignende situation, så her bliver det selvfølgelig relevant at kende satser og regler i den Norske bistandslovgivning. Men det bedste og enkleste er selvfølgelig bare at finde sig et job, som man faktisk kan leve af.

bse4792
Indlæg: 11
Tilmeldt: 30.12.2010 01:17:30

Re: Kom til Norge min ven

Indlæg af bse4792 » 13.10.2011 12:52:11

Hej.

jeg har nu været gennem ansøgnings turen i Norge efter EØS reglerne, det tog godt nok sin tid, men konen har fået 5 års ophold efter 3 måneders behandling (selvom normal tid kun er 2 måneder)

det eneste de stillede som krav var at jeg havde en ansættelses kontrakt, lejekontrakt samt familieforhold. jeg er endnu ikke registeret med bopæl i Norge grundet forskellige omstændigheder, men det behøver man heller ikke før efter 6 måneder i Norge som nordisk borger, jeg syntes det har været en "let" tur. et kæmpe plus var at jeg fik lavet en aftale med norsk sprogkursus center under kommunen om at hun måtte starte uden betaling under forudsætning at hun havde fået opholdskort inden første eksamen, hvis vi ikke nåede det så kostede det 6-10kr for første skoleperiode ca. 3 måneder.

Hilsen bse4792

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Kom til Norge min ven

Indlæg af fundiver199 » 14.10.2011 18:16:01

Tillykke med det og nyd den meget snart kommende skisæson :lol:

susanne
Indlæg: 3
Tilmeldt: 06.11.2011 22:44:52

Re: Kom til Norge min ven

Indlæg af susanne » 06.11.2011 23:14:35

Der er noget jeg ikke forstår i forhold til Norge. :?:
Jeg er lige flyttet herop pga rbejde. Min mand er ved at søge om fs fra Cuba. Han bliver bedt om at betale et beløb på 300 euro for at få opholdskort, og de har bedt ham udfylde et almindeligt skema til fs.
Dette forstår jeg ikke, da jeg har læst det skulle være gratis at få sin ægtefælle med sig når man får arbejde i et andet EU land. :o
Jeg har skrevet til UDI i Norge men de har endnu ikke svaret mig. Er det nogen der kender til dette problem. Jeg ved at i Tyskland skal man ikke betale noget for at få sin ægtefælle med sig. susanne

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Kom til Norge min ven

Indlæg af fundiver199 » 07.11.2011 05:41:39

Måske ligger problemet i, at din mand er "ved at søge om FS fra Cuba". Måske kan man kun søge opholdskort efter EU-reglerne, hvis man allerede befinder sig i Norge. Og i så fald er løsningen den simple, at din mand bare skal droppe den ansøgning og søge om et visum i stedet. Det er også den normale måde at gøre det på, når en 3. lands borger skal slutte sig til en unionsborger, der udnytter retten til fri bevægelighed.

Proceduren er altså:

1) Din mand søger om visum til Norge.

2) Din mand rejser til Norge.

3) Hvis opholdet forventes at vare mere end 3 måneder, skal din mand søge om et opholdskort i Norge. Den ansøgning behandles af UDI og skal indleveres senest 3 måneder efter hans ankomst til Norge.

susanne
Indlæg: 3
Tilmeldt: 06.11.2011 22:44:52

Re: Kom til Norge min ven

Indlæg af susanne » 07.01.2012 20:21:39

Jeg har ikke haft mulighed for at svare nu pga jeg ikke har haft internet.
Jeg har fået svar fra UDI i Norge og der skulle ikke være forskeld om han søgte fra Norge eller Cuba. DET ER GRATIS både opholdskort som det hedder på norsk og visaet. Det er den svenske ambassade på Cuba som fortoldker den forkert. Desværre står vi så i en klemme, så det er nok bedst vi søger om visum og så søger herfra. Det vil de dog også have betaling for, så det bliver at bide i det sure æble.

I henhold til de andre indlæg som er lagt ind er det noget lettere at finde arbejde i Norge end i både Danmark og Sverige. Jeg vil godt skrive et længere indlæg om vores erfaring når jeg har fået "manden min" hertil. Hvis man drager til Norge skal man være indstillet på ALTING tager længere tid end derhjemme, så man skal være rustet med tålmodighed.....men her er utroligt smukt heroppe.
Susanne

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Kom til Norge min ven

Indlæg af fundiver199 » 08.01.2012 07:46:28

Kan I ikke få Migrationsverket i Sverige til at hjælpe jer med at uddanne den svenske ambassade i EU-reglerne? Det kan da ikke være rigtigt, at det pga. en ambassades uvidenhed er umuligt at få reglerne overholdt. Ellers så send en klage til SOLVIT - så må de jo gå ind i sagen. Et visumgebyr er selvfølgelig ikke noget, man bliver ruineret over, men det er squ da for dårligt, at ambassaden ikke kan finde ud af at følge reglerne. Og det er jo ikke ligefrem raketvidenskab......

bse4792
Indlæg: 11
Tilmeldt: 30.12.2010 01:17:30

Re: Kom til Norge min ven

Indlæg af bse4792 » 24.01.2012 15:24:17

susanne skrev:Jeg har ikke haft mulighed for at svare nu pga jeg ikke har haft internet.
Jeg har fået svar fra UDI i Norge og der skulle ikke være forskeld om han søgte fra Norge eller Cuba. DET ER GRATIS både opholdskort som det hedder på norsk og visaet. Det er den svenske ambassade på Cuba som fortoldker den forkert. Desværre står vi så i en klemme, så det er nok bedst vi søger om visum og så søger herfra. Det vil de dog også have betaling for, så det bliver at bide i det sure æble.

I henhold til de andre indlæg som er lagt ind er det noget lettere at finde arbejde i Norge end i både Danmark og Sverige. Jeg vil godt skrive et længere indlæg om vores erfaring når jeg har fået "manden min" hertil. Hvis man drager til Norge skal man være indstillet på ALTING tager længere tid end derhjemme, så man skal være rustet med tålmodighed.....men her er utroligt smukt heroppe.
Susanne
Hej Susanne. du skal tage ned til politiet, og de skal svare på alle dine spørgsmål, det er også dem der giver tilladelsen det kommer ikke til UDI, men det troede jeg også først, var igennem det sidste år.

Besvar