Opholdstillaldelse i Sverige

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Sara29
Indlæg: 1
Tilmeldt: 05.06.2011 12:26:40

Opholdstillaldelse i Sverige

Indlæg af Sara29 » 05.06.2011 15:43:17

Hej alle..

Vi prøver igen! :)

Jeg er dansk statsborgere, og har fortaget de nødvendige foranstaltninger, ved at benytte mig af den "svenske model" Min mand er således kommet på Visum til Sverige, hvorefter vi har giftet os i Sverige..

Jeg har et spørgsmål der lyder, hvis min mand er i Sverige på visum, og har fået arbejdes tilladelse i et år, om hvor lang tid der så går før han kan få opholdstilladelse i Sverige? Og om det har nogen betydning, at han tidligere har været asyl søger, og fået afslag og sendt tilbage til Irak?

Tak på forhånd :)..

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Opholdstillaldelse i Sverige

Indlæg af fundiver199 » 05.06.2011 16:17:01

Hej Sara

Jeg forstår ikke helt dit spørgsmål. Hvis man får en opholdstilladelse, så har man automatisk også ret til at arbejde i det land, hvor man har fået den. Der er tre muligheder, som ikke har noget med hinanden at gøre.

1) Din mand kan finde sig et job i Sverige, og på baggrund af det job kan han så få en opholdstilladelse. Det behøver han ikke at være gift med dig for at få.

2) Hvis du er dansk statsborger og bosat i Sverige, så har du ret til såkaldt "fri bevægelighed" i EU og den ret indebærer også, at du kan have din mand hos dig. Din mand skal i så fald have udstedt et opholdskort hos Migrationsverket, og det gælder i første omgang i 5 år.

3) Hvis du er dansk statsborger og bosat i Sverige, så kan I også vælge at søge familiesammenføring efter Sveriges egne regler. Det kræver dog, at din mand rejser hjem og afleverer sin ansøgning i sit hjemland og herefter venter i op til 9 måneder på, at den bliver behandlet.

De to sidste muligheder kan du læse om under "jeg vil.... flytte til Sverige/EU-land".

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Opholdstillaldelse i Sverige

Indlæg af fundiver199 » 05.06.2011 16:27:24

PS. Og nej din mands fortid som asylansøger spiller ingen rolle. Det er en smule overraskende, at Sverige var villig til at udstede et visum til ham, men det har de altså gjort, og det er jo kun godt for jer.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Opholdstillaldelse i Sverige

Indlæg af mh1 » 05.06.2011 19:59:39

@ fundiver - det er korrekt, at Sverige ligesom Danmark giver opholds- og arbejdstilladelse sammen. Men der ER lande, hvor man kan få opholdstilladelse uden samtidig at få arbejdstilladelse, og omvendt. Hvis man fx ikke får arbejdstilladelse (som normalt søges til et konkret job), har man måske ikke nogen grund til at søge opholdstilladelse, og får lov til at spare de penge :wink:

Det gælder fx Tyrkiet, hvor man skal søge dem hver sit sted: ophold hos politiet, arbejdstilladelse hos Arbejdsministeriet. Og man kan søge dem i hvilken rækkefølge, der passer bedst.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Opholdstillaldelse i Sverige

Indlæg af fundiver199 » 06.06.2011 05:26:14

@mh

Ja det har du ret i, men i Europa / EU forholder det sig, som jeg beskrev det. Men jeg burde selvfølgelig have været mere præcis i min udtryksform :wink:

I øvrigt er det, jeg skrev, jo heller ikke helt rigtigt. For der findes også i Europa opholdstilladelser, der ikke giver en ubetinget og ubegrænset adgang til arbejdsmarkedet. Det gælder således både opholdstilladelser givet med henblik på studieophold, au-pair ophold og working holiday.

Men opholdstilladelser givet på baggrund af et ægteskab giver i Europa altid ubegrænset adgang til arbejdsmarkedet og i øvrigt også en lang række andre rettigheder som f.eks. adgang til det skattefinansierede sundhedsvæsen, hvis der findes et sådant.

Og da trådstarteren har giftet sig med sin kæreste nu mand, må man vel et eller andet sted gå ud fra, at deres hensigt er, at manden skal søge om opholdstilladelse på baggrund af deres ægteskab. Og derfor giver hendes spørgsmål ærlig talt ikke ret meget mening. Der er tydeligvis et eller andet, som hun fuldstændig har misforstået, eller ikke har sat sig ind i.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Opholdstillaldelse i Sverige

Indlæg af mh1 » 06.06.2011 06:00:34

@ fundiver - enig i at Sara29's spørgsmål er noget forvirrende.

DOG kan det give mening, hvis hendes mand skulle have opnået en arbejdstilladelse UDEN sammenhæng med deres ægteskab, idet man i hvert fald i nogle EU-lande, fx Belgien, kan søge arbejdstilladelse og ophold separat. Der advares på en hjemmeside om Belgien mod at tro, at arbejdstilladelsen også automatisk giver ret til ophold.

Det er dog nok meget lidt sandsynligt at Sverige ville give arbejds- og dermed mulighed for opholdstilladelse til en afvist asylansøger, medmindre vedkommende har nogle helt særlige kvalifikationer, så mon ikke han har fået en opholdstilladelse grundet ægteskabet.

@ Sara29, spørgsmålet er måske egentlig om I kan blive skilt, uden at han mister sin opholdstilladelse? Og i givet fald hvor længe I skal have været gift, før det lader sig gøre?
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Opholdstillaldelse i Sverige

Indlæg af fundiver199 » 06.06.2011 08:51:43

@mh

Ja det er muligt, at det er det, som Sara i virkeligheden spørger om. Men det lyder ikke umiddelbart som om, manden har en opholdstilladelse endnu, og det undrer mig meget, hvor det med 1 år kommer fra. Et opholdskort efter EU-reglerne gælder jo således normalt i 5 år.

Desuden kan det spørgsmål ikke besvares, uden at man ved, hvilket regelsæt manden har opholdstilladelse efter. Har han opholdstilladelse på baggrund af et jobtilbud, han har fået i Sverige, så påvirkes denne jo f.eks. slet ikke af, om han er gift med Sara eller ej. Så i den situation kan de jo for så vidt lade sig skille i morgen, uden at det får nogen som helst betydning for mandens ret til at opholde sig i Sverige.

Men er de familiesammenført efter det ene eller andet regelsæt, så skal ægteskabet jo have varet et stykke tid, før manden kan forvente at få lov til at blive i Sverige, hvis de bliver skilt. Sara bliver derfor nødt til at forklare sig lidt nærmere, hvis vi skal kunne svare på hendes spørgsmål :?:

Det er også muligt, at Sara forveksler "permanent opholdstilladelse" med "opholdstilladelse" og tror, at man får en permanent opholdstilladelse med det samme, hvis man bliver familiesammenført. Den misforståelse er således ret udbredt.

Men sådan er det jo hverken efter danske, svenske eller EU-regler. Her starter man normalt altid med en tidsbegrænset opholdstilladelse som familiesammenført, som så senere kan forlænges og evt. gøres permanent, hvis man til den tid stadig lever sammen med sin ægtefælle.

Sverige giver dog i nogle tilfælde permanent opholdstilladelse med det samme, hvis parret allerede har levet sammen i flere år i et andet land. Men det er jo åbenlyst ikke tilfældet her, idet Sara oplyser, at de først er blevet gift for nylig.

Så hvis parret skal familiesammenføres i Sverige, så vil manden i første omgang kun få en tidsbegrænset opholdstillladelse. Eller et tidsbegrænset opholdskort, hvis de anvender EU-reglerne.

closed1
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 23.06.2011 22:21:59

Re: Opholdstillaldelse i Sverige

Indlæg af closed1 » 04.07.2011 12:14:33

Jeg har læst at i malmø er der pt lang behandlingstid på opholdskort , er der steder i sverige det er hurtigere at få opholdskort? for så kunne man jo flytte til et andet sted i sverige og så bagefter flytte til malmø . inden man retunere til dk?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Opholdstillaldelse i Sverige

Indlæg af skaanebo » 04.07.2011 13:03:48

Det er nok svært at sige noget generelt om, da der er meget få her på forum, som faktisk bosætter sig andre steder i Sverige end lige netop Skåne.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Opholdstillaldelse i Sverige

Indlæg af fundiver199 » 05.07.2011 10:25:59

Det er nok at gøre sig lovlig megen ulejlighed. Især når opholdskortet ikke er en forudsætning for nogen form for rettigheder men kun en dokumentation for, at man har dem. Desuden er der også flere skribenter, som i Sydsverige har fået at vide, at det ville tage op til 6 måneder at få opholdskort - hvorefter der to uger senere lå et brev i deres postkasse fra Migrationsverket, hvori der stod, at det var bevilget.

Hvis man gerne vil forkorte ventetiden, så er det en langt bedre ide at sørge for at aflevere en veldokumenteret ansøgning og at sørge for, at der ikke kan herske tvivl om, hvorvidt betingelserne er opfyldt. Her tænker jeg især på forsørgelseskravet, hvis man er "person med tilstrækkelige midler".

LBH
Indlæg: 48
Tilmeldt: 14.12.2010 22:24:01

Re: Opholdstillaldelse i Sverige

Indlæg af LBH » 26.09.2011 04:08:10

Min kone fik 5 års opholdstilladelse på lige under 2 måneder og det var lige midt i sommerferieperioden i år. 1-6 og frem

Besvar