det ser ud til at vores udlanske ægtefælle kan arbejde i dk!

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

chris
Indlæg: 89
Tilmeldt: 13.06.2007 11:07:28

det ser ud til at vores udlanske ægtefælle kan arbejde i dk!

Indlæg af chris » 11.01.2008 16:30:20

jeg er sidder og tjekker en masse eu regler og støder på en masse spændende men også tiltider meget tung læsning, fordi jeg ikke vil acceptere at der er masser af jobs i dk og så er reglerne sådan at vores søde rare ægtefælled skal gå rundt der hjemme.

men det ser ud til at jeg har fundet frem til at det er pt. ok at vores ægtefælle kan arbejde i dk i 3 mdr. pr. halve år.

I kan finde oplysningerne her
http://www.eu-oplysningen.dk/dokumenter ... /20034811/

det er da en start. skriv endelig hvis I tolker det på en anden måde eller har bedre oplysninger.

:lol: Christina Bonita

polar
Indlæg: 19
Tilmeldt: 30.06.2007 01:05:51

Indlæg af polar » 11.01.2008 18:27:53

Hej.
Det ser rigtigt ud, men læs det igennem et par gange, log se fælderne, som der er.
Din mand arbejder nu i DK i 3 måneder, så må du ikke tage ham med til DK på besøg hos vener og familie, da i derved overtræder reglerne om hans ophold.
Uanset om tredjelandsstatsborgeren er visumfri efter udlændingelovens § 2 b, stk. 1, eller er meddelt visum efter udlændingelovens § 3 a, må det samlede ophold i Danmark ikke overstige 3 måneder pr. halvår regnet fra datoen for den første indrejse. Vælger den pågældende tredjelandsstatsborger efter 3 måneders ophold ikke at ansøge om opholds- og arbejdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a, stk. 1, men i stedet at udrejse af Danmark, skal der således gå 3 måneder, før tredjelandsstatsborgeren igen kan indrejse visumfrit efter udlændingelovens § 2 b, stk. 1, eller før tredjelandsstatsborgeren igen kan gives visum efter udlændingelovens § 3 a.

chris
Indlæg: 89
Tilmeldt: 13.06.2007 11:07:28

Indlæg af chris » 11.01.2008 21:16:45

vil det så sige at selv om min mand har opholdstilladelse i sverige så kan han kun betræde dansk jord i 3 måneder pr. halve år. eller er det blandet sammen med hvis han slet ikke havde opholdskort i sverige???

fra mig der er træt af dk's dumme regler

Christina Bonita

Annette
Indlæg: 51
Tilmeldt: 19.06.2007 14:43:51

Indlæg af Annette » 12.01.2008 11:35:44

Hej

Hvis dette er rigtigt, så ville det være en oplagt idé for os.

Er der nogen der har erfaringer med dette. Synes 3 måneders arbejde er en fin start. Men hvis det er rigtigt - hvad gør man så når man står med et job? Problemerne starter vel med at få et dansk skattekort?

polar
Indlæg: 19
Tilmeldt: 30.06.2007 01:05:51

Indlæg af polar » 12.01.2008 13:27:12

Hej igen
Ja, som jeg læser det, så må din mand kun opholde sig lovligt i Dk i 3 måneder af gangen, og så ikke komme til DK i de næste 3 måneder.
Der bliver nævnt skattekort, man skal jo også have et personnummer, og det kan man kun få, hvis man er tilmeldt en folkeregisteradresse i DK.
I samme øjeblk, du tilmelder din mand på en dansk adresse, er han jo reelt fraflytet Sverige, og hans opholdstilladelse der kan blive inddraget.
Endvidere vil du kunne læse i de fleste danske jobannoncer, at man skal kunne læse, skrive, snakke og forstå dansk
Det jeg ikke forstå, er hvorfor, Danmark hele tiden det forjættede land??
Der er jobs i Sverige, måske ikke lige indenfor den uddannelse, man har.
Ikea skal flytte fra Malmø til Svågertorp, til det skal der jo bruges en masse mennesker.
Ejerne af Fields vil bygge et nyt center i Malmø, dertil skal der også bruges mennesker.
Det kunne jo også være, at man ikke altid skulle stile efter direktørstillingen, mindre kunne jo ogå gøre det.
Vi skal jo også regne med, at når vi søger job til vores ægtefæller, så vil de fleste job, hvor de har en chance være i lavtlønsområdet, men er det ikke bedfre, at få sådan et job, det vil jo nok være nemmere at kunne skifte til noget bedre senere.
Man kan vel også sige, at det er rimeligt naivt, at tro på at ens ægtefælle dagen efter, at man har fået opholdstilladelsen, kan begynde et job.
Tag dog hellere og se realistisk på det, de færreste arbejdsgivere ansætter ikke folk, som ikke kan sproget, så regn dog hellere med, at ens ægtefælle vil være arbejdsløs i måske op til et par år eller mere, indtil man behersker sproget.
Selvfølgelig kan det være frustrende, og økonomisk hårdt, og tære på kærligheden, men det må da være bedre, at man har det i tankerne, end at det kommer som en stor overraskelse, at jobbene ikke bare vælter ind af døren.

Nunu86
Indlæg: 20
Tilmeldt: 05.09.2007 01:34:47

Indlæg af Nunu86 » 12.01.2008 18:38:07

Ej der er mange muligheder i Danmark end der i Sverige for at finde job, tror du ikke også at det er derfor selve svensker arbejder i Danmark? På mit arbejdsplads har vi snart kun svensker der arbejder der. Når "Danmark" heletiden brokker over at de mangler arbejdskraft, og når de tager imod folk fra Polen, ukranien osv for at arbejde i Dk kan de jo ligeså godt acceptere at vores ægtefælle kan arbejde her, helt ærligt de skal ikke frygte at Danmark kun bliver til "sorthåret" folk er allerede begyndt at flygte fra Danmark. Og nej igen det ikke nemt at finde job eller muligt at finde job bare fordi Ikea flytter eller der åbner en fields når der er så mange i Sverige der er arbejdsløse!!

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Indlæg af skaanebo » 13.01.2008 10:57:49

Man kan sagtens få et dansk personnummer og skattekort, selv om man bor i Sverige - det får de svenskere, som arbejder i Danmark, jo også...

Det er nyt for mig, at tredjelandsstatsborgere med bopæl i et andet EU-land har ret til også at arbejde i Danmark i op til tre måneder. Det kan man naturligvis benytte sig af - problemet er så nok blot, at det er ret få arbejdsgivere, som ansætter folk i så kort tid.

At svenskere i stor stil søger til Danmark for at arbejde skyldes vel, at lønnen er så meget højere i Danmark end i Sverige. Af samme grund er der også mange svenskere, som arbejder i Norge.

Malmöherewecome
Indlæg: 170
Tilmeldt: 14.06.2007 13:32:48

Indlæg af Malmöherewecome » 13.01.2008 16:32:32

Er dette virkelig sandt?? Kan vores ægtefæller med opholdskort i sverige arbejde 3 måneder i DK pr halv år??

Er der nogle der ved hvad man skal gøre for at få cpr-nummer og skattekort til ægtefællen?

Malmöherewecome
Indlæg: 170
Tilmeldt: 14.06.2007 13:32:48

Indlæg af Malmöherewecome » 13.01.2008 18:29:31

Så fik jeg lige læst linket igennem. Det ser da lovende ud!

Man behøver da ikke et skattekort for at finde et arbejde, skulle jeg mene. Men det er selvfølgelig nødvendigt når man skal have lønnen ;)..

Gad vide om svenskere bruger deres svenske personnummer når de arbejder i danmark eller de får et dansk cprnummer til formålet?

Det ville jo gøre det noget nemmere hvis vores ægtefæller kunne bruge deres svenske personnummer, så vi slipper for at kæmpe med cpr oprettelse i dk, hvilket nok bliver besværligt.

Men hvordan mon andre 3. verdensborgere rent praktisk registrere deres arbejde i op til 3 måneder i dk?

Det her er virkelig interessant, og vil opfordre alle til at komme med oplysninger der kan belyse sagen... ;:)

Malmöherewecome
Indlæg: 170
Tilmeldt: 14.06.2007 13:32:48

Indlæg af Malmöherewecome » 13.01.2008 18:40:12

"problemet er så nok blot, at det er ret få arbejdsgivere, som ansætter folk i så kort tid. "

Det tror jeg ikke nødvendigvis vil være et problem. Der er jo mangel på arbejdskraft i dk. Der er masser af vikarbureauer som vil ansætte folk.

Det er klart at der er begrænsninger på hvilke job vores ægtefæller kan få, så længe de ikke taler flydende dansk. Men det er da en KÆMPE fordel blot at have muligheden for at tage et arbejde.

Angående det med jobsituationen i Malmö kontra København, er jeg også af den overbevisning at i Malmö er mulighederne ret begrænset, idet en masse som rent faktisk taler svensk står i kø til de jobs der er.

Det lyder dog interessant med de jobs i IKEA og Fields. Har du nogen ide om hvordan man kommer i kontakt med dem som ansætter? De skal vel også bruge rengøringspersonale som ikke nødvendigvis behøver at tale svensk flydende?

I københavn tror jeg ikke de bliver noget problem at få job. Sidst jeg købte en kop kaffe på hovedbanen kunne den thailandske ekspedient i hvert fald ikke tale flydende eller blot forstå dansk, så jeg tror alle kan få job lige nu i København!

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Indlæg af skaanebo » 13.01.2008 20:05:03

Svenskere som bor i Sverige og arbejder i Danmark får et dansk personnr. ved henvendelse til Skat i Danmark - så de bruger altså deres danske personnr. i skattemæssig henseende.

Spørgsmålet er så, hvordan man som tredjelandsborger rent faktisk får tildelt et dansk personnr. og et dansk skattekort - og hvordan det administreres med den tre måneders begrænsning...

Malmöherewecome
Indlæg: 170
Tilmeldt: 14.06.2007 13:32:48

Indlæg af Malmöherewecome » 13.01.2008 20:33:30

Hvilken myndighed burde vide dette?

Malmöherewecome
Indlæg: 170
Tilmeldt: 14.06.2007 13:32:48

Indlæg af Malmöherewecome » 13.01.2008 21:57:11

Jeg hader at være lyseslukker, men jeg har altså læst det relaterede spørgsmål til den side chris henviser, og det lader til at det kun er muligt at arbejde i andet EU land undervise betingelser, jf. http://www.eu-oplysningen.dk/dokumenter ... /20034536/

Den eneste betingelse der - som jeg ser det - giver os vanskeligheder er denne:

"1. tredjelandsstatsborgeren skal være fast beskæftiget i en virksomhed, som er etableret i et andet EF/EØS-land (virksomhedslandet), og som leverer tjenesteydelser i Danmark, "

Dette kræver jo at vores ægtefælle arbejder for en virksomhed i sverige som "udstationere" vores ægtefælle til danmark. JF:

4. tredjelandsstatsborgeren udstationeres til Danmark for et tidsrum af højst 3 måneder i forbindelse med virksomhedens levering af tjenesteydelser i Danmark, og

Så Christina det virker altså ikke til at dette er løsningen, ked af at sige det. Vi var også lige gået igang med at lave allemulige planer.. surt.. jeg har nu lært ikke at glæde mig for tidligt ..


chris
Indlæg: 89
Tilmeldt: 13.06.2007 11:07:28

Indlæg af chris » 16.01.2008 10:42:48

hmmm øvøv jeg kigger lige på det når jeg får lidt mere tid.

hvad er der ellers mulighed for at ens mand kan blive beskæftiget?? det kan jo ikke være rigtig at de bare skal gå der hjemme og blive helt uduelig. det er jo derfor dk har problemer med udlændinge der ikkekan arbejde i dk i dag. der burde være noget aktivering til dem så der er noget at stå op til.

Christina

never give up

Besvar