Hvilken skema skal jeg søge???

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Joy
Indlæg: 149
Tilmeldt: 15.06.2007 09:16:47

Hvilken skema skal jeg søge???

Indlæg af Joy » 06.01.2008 09:18:22

Hej,

Er der nogle af jer herinde der kender lidt mere til ansøgning om opholdstilladelse i Sverige via de svenske nationale regler??

Hvor finder jeg det?? Hvis I gider og skrive et link.
Og hvilket skema skal jeg bruge, hvis min mand skal søge opholdstilladelse i Sverige via de svenske nationale regler??

Hvilket nummer er det??

Når han så har søgt opholdstilladelse, hvad gøre han bagefter??
skal han med det samme søge om visum til sverige, når han har fået svar om sin opholdstilladelse??

Er det ikke også noget med at jeg modtager hans opholdskort (på mit svenske adresse), når hans opholdstilladelse er godkendt???

Håber der nogle af jer der kan hjælpe mig. :)

Annette
Indlæg: 51
Tilmeldt: 19.06.2007 14:43:51

Indlæg af Annette » 06.01.2008 17:58:49

Hej

Blanketten hedder 115021 på engelsk og 114021 på svensk og hedder ellers:
Uppehållstillstånd, främlingspass och uppehållstillstånd för besök ("Ansökan om UT, FP, RD och FF")

Du finder den på migrationsverket.se under familjeanknytning - blanketter

At søge via disse regler, giver automatisk visum. Lykkedes det og får han opholdstilladelse, vil opholdstilladelse blive indsat i hans pas i hjemlandet. Hvis de ikke indsætter det på ambassaden, kan de istedet indsætte et gratis visum, så han kan komme til sverige og hente sin opholdstilladelse. Dvs. ingen ansøgning om visum - det giver automatisk. Du skal dog vide at han IKKE kan søge visum til sverige, mens I venter på svar.

Om han får opholdskort afhænger af opholdstilladelsens varighed. Opnår han permenent opholdstilladelse "i første hug" så får han ikke et opholdskort, men blot en permenent opholdstilladelse indsat i passet.

Joy
Indlæg: 149
Tilmeldt: 15.06.2007 09:16:47

Indlæg af Joy » 13.01.2008 09:02:05

Okay,

Dvs, at når han får godkendt sin opholdstilladelse i sverige, behøver han ikke at søge visum til sverige, da han automatisk vil få det ved at søge gennem de svenske nationale regler?? Han skal vel så udfylde blanketten på selve ambassaden?

Skal han ikke også gennem et interview på selve ambassaden, har læst så mange indlæg om det at man skal gennem et interview....

Annette
Indlæg: 51
Tilmeldt: 19.06.2007 14:43:51

Indlæg af Annette » 13.01.2008 16:42:50

Han starter med at ansøge ved at aflevere blanketten og de papirer de finder relevante, så som paskopier mv. Min mand havde vores mappe med, hvor vi har alle personlige papir med. Så kunne de tage hvad de havde brug for.

Når han indlevere ansøgningen skal han betale gebyret og så får han en mødeaftale for interviewet. Min mand fik tidspunktet oplyst ved indlevering af blanketten og fik tid til interview allerede efter 14 dage.

Herefter bliver sagen sendt til migrationsverket i Sverige og her beslutter man om man vil hente dig ind til interview eller om man blot vil have du indsender blanketter. Du høre fra dem ca 1-2 måneder efter din mand/kæreste har været til interview.

Joy
Indlæg: 149
Tilmeldt: 15.06.2007 09:16:47

Indlæg af Joy » 14.01.2008 10:36:20

Okay,

Er det egentlig bedst at jeg er sammen med ham, mens han søger om OT? Eller kan det sagtens lade sig gøre, at han selv søger alene, mens jeg er i Sverige??

Hvilke personlige papir havde I med?? Er det så som billeder, breve, regninger osv.?
Jo, ang. du skriver at han automatisk vil få visum sat i sit pas, når han søger gennem de svenske nationale regler, er det så et Schengen visum han får??? Jeg blev lige i tvivl :?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Indlæg af skaanebo » 14.01.2008 10:51:00

Det er ikke et visum, men selve opholdstilladelsen som klistres ind i passet - og opholdstilladelsen kan naturligvis bruges til at rejse rundt inden for Schengen-området i op til tre måneder ad gangen

Joy
Indlæg: 149
Tilmeldt: 15.06.2007 09:16:47

Indlæg af Joy » 14.01.2008 12:47:58

ok, jamen hvad så efter de tre måneder, når de er opbrugt, skal han så have det fornyet???

Annette
Indlæg: 51
Tilmeldt: 19.06.2007 14:43:51

Indlæg af Annette » 14.01.2008 13:01:25

Det er lig gyldigt om du er hos ham når han søger på ambassaden.

Når/hvis han opnår ophold så gør ambassaen en af følgende:
1) Indsætter et visum i passet, så han kan komme til Sverige og få indsat sin opholdstillaldelse. (dette er fremgangsmåden jf migrationsverkets faktablad)
2) Indsætter opholdstilladelse i passet, således at visum er unødvendigt. Opholdstilladelsen giver ham ret til ophold og arbejde i Sverige og giver også mulighed for at rejse i schengen landende. (dette er fremgangsmåden vi har oplevet)

Joy
Indlæg: 149
Tilmeldt: 15.06.2007 09:16:47

Indlæg af Joy » 14.01.2008 17:55:42

Tak for hjælpen!!

Det hjalp virkelig meget på det!!!

Besvar