Ligstilling med EU borgere ift. uddannelse

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
villum
Indlæg: 40
Tilmeldt: 23.03.2010 19:11:32

Ligstilling med EU borgere ift. uddannelse

Indlæg af villum » 17.03.2011 16:15:50

Min vietnamesiske kone har opholdstilladelse i Danmark under EU reglerne og har netop søgt in på Roskilde Universitet gennem den koordinerede tilmelding.

Universistetet har nu sendt hende en mail om at hun, som ikke-EU borger med en adgangsgivende eksamen som ikke er dansk, skal betale et ansøgningsgebyr på 150 euro. Danskere og EU-borgere skal IKKE betale dette gebyr, uanset hvor de har deres adgangsgivende eksamen fra.

Det er min forståelse at min kone i alt væsentligt har de samme rettigheder som en EU borger og derfor ikke kan blive afkrævet dette gebyr udelukkende fordi hun er vietnamesisk statsborger.

Har jeg ret i det? Og er der i givet fald nogen der kan fortælle mig hvilke love/regler jeg kan henvise til, når jeg skal overbevise universitetet om det?

På forhånd tak.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Ligstilling med EU borgere ift. uddannelse

Indlæg af fundiver199 » 17.03.2011 17:27:07

Ja du har ret. Jeg ved ikke, hvilken lov du specifikt kan henvise til, da jeg ikke ved, hvilken lov reglerne om optagelsesgebyr er beskrevet i.

Men du skal sige, at din kone har ophold efter reglerne i EU-opholdsbekendtgørelsen og derfor skal betragtes som EU-borger uanset sin nationalitet. Det samme ville også gælde for f.eks. en franskmands vietnamesiske kone.

villum
Indlæg: 40
Tilmeldt: 23.03.2010 19:11:32

Re: Ligstilling med EU borgere ift. uddannelse

Indlæg af villum » 17.03.2011 18:23:43

Tak for dit svar, Fundiver.

Efter en smule research har jeg grebet det an ved at sende universitetet en kopi af min kones opholdskort, hvoraf det jo fremgår at hun er omfattet af opholdsdirektivet. Samtidig har jeg i mit følgebrev gjort opmærksom på direktivets stk. 20, hvoraf det tydeligt fremgår at man i forhold til de områder som er dækket af EU traktaten ikke må forskelsbehandle EU borgere og deres familiemedlemmer på baggrund af deres nationalitet.

Jeg ved ikke om det "holder i retten", men det burde i alle fald pege dem i den rigtige retning :-)

villum
Indlæg: 40
Tilmeldt: 23.03.2010 19:11:32

Re: Ligstilling med EU borgere ift. uddannelse

Indlæg af villum » 22.03.2011 13:54:05

Det er ikke kun Roskilde Univesitet - vi har nu også fået en mail fra CBS hvor de beder min kone om at betale samme gebyr. Jeg har imidlertid haft en god snak med bådeRoskilde Universitet og CBS og begge har nu sat min kones sag i bero mens de udbeder sig retningslinier fra ministeriet. Det er åbenbart noget de er blevet dikteret "ovenfra".

CBS siger at de i år modtaget 5 ansøgninger fra "tredjelandsborgere" som har ophold under EU regler, så der er jo tale om nogel forholdsivt sjældne tilfælde - mon ikke de finder ud af det?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Ligstilling med EU borgere ift. uddannelse

Indlæg af skaanebo » 22.03.2011 15:13:28

Det underlige med CBS er jo så, at der er andre herinde, som har erfaret, at de sagtens kan bo i Sverige og studere på CBS uden at skulle betale gebyr, selv om de er tredjelandsborgere.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Ligstilling med EU borgere ift. uddannelse

Indlæg af fundiver199 » 22.03.2011 15:16:36

villum skrev:Jeg ved ikke om det "holder i retten", men det burde i alle fald pege dem i den rigtige retning :-)
Jo det er lige præcis det, der "holder i retten". Naturligvis må man ikke stille et tysk-thailandsk ægtepar ringere i Danmark end et tysk-tysk ægtepar. Det manglede da også bare andet. Begge ægtepar skal jo betale det samme i skat.....

Besvar