bankgaranti efter skilsmisse

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
smukkemolly51
Indlæg: 199
Tilmeldt: 26.08.2007 09:29:16

bankgaranti efter skilsmisse

Indlæg af smukkemolly51 » 22.02.2011 12:50:18

Hej alle :)

Bare et spørgsmål jeg ikke synes jeg har fundet svar på, men altid er rart at have i baghovedet. Hvis man nu er gift med en ikke eu borger. Og har stillet en bankgaranti. Hvis man så skal skilles. Tager udlændingservice så bankgarantien?..

Og hvad hvis personen bliver eu borger (godt nok et andet land) men ikke var det da vi søgte fs. så derfor er der bankgarantien. sker derså noget med bankgaratien, hvis personen bliver eu borger?

tak på forhånd :)

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: bankgaranti efter skilsmisse

Indlæg af fundiver199 » 22.02.2011 13:25:45

Garantien bruges til at dække kommunens eventuelle udgifter til sociale ydelser til den familiesammenførte ægtefælle. Så det kommer helt an på, om den fraskilte ægtefælle efter skilsmissen modtager starthjælp, bistandshjælp eller revalidering.

Ifølge Københavns Kommune er skilsmisse den mest almindelige situation, hvor der sker inddrivelse i bank-garantien.

Det kan enten være delvis inddrivelse, hvis den udenlandske ægtefælle f.eks. modtager starthjælp i 6 måneder, inden vedkommende modtager endeligt afslag på at få lov til at blive i Danmark og herefter rejser hjem. I så fald trækkes krone for krone det beløb, der er udbetalt i starthjælp.

Eller det kan være fuld inddrivelse, hvis den udenlandske ægtefælle modtager hjælp i så lang tid, at hele beløbet bruges op. F.eks. fordi ægtefællen har fået lov til at blive i Danmark af hensyn til parrets fællesbørn, men ikke har noget job og derfor ikke kan forsørge sig selv.

Garantien skal stilles, indtil den udenlandske ægtefælle får tidsubegrænset opholdstilladelse. Efter de gamle regler dog højest i 7 år. Og det må vel så også gælde i tilfælde af skilsmisse, hvis ægtefællen får lov til at be-vare sin opholdstilladelse.

Hvis ægtefællen derimod får en ny opholdstilladelse f.eks. under kategorien erhverv, så vil jeg omvendt mene, at garantien må frigives, for så kan man jo ikke længere sige, at den fraskilte danske ægtefælle har nogen form for ansvar for, at han er her.

Din mand kan ikke blive statsborger i et andet EU-land, hvis han bor i Danmark, så det spørgsmål forstår jeg ærlig talt ikke. Hvis din fraskilte mand udvandrer fra Danmark, så ophører naturligvis din forpligtelse til at stille bankgaranti. Om han flytter til et andet EU-land eller tilbage til sit hjemland, det er sagen helt uvedkommende.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: bankgaranti efter skilsmisse

Indlæg af mh1 » 22.02.2011 15:49:52

Se på: http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... kerhed.htm

" Alle henvendelser vedrørende nedsættelse eller frigivelse af sikkerhedsstillelsen skal rettes til bopælskommunen.

Man kan ansøge om, at sikkerhedsstillelsen nedsættes med halvdelen af det beløb, der er stillet sikkerhed for, når den udenlandske ægtefælle/partner har bestået sin afsluttende danskprøve eller modtaget bevis for aktiv deltagelse ved afslutningen af danskuddannelsen.

Sikkerhedsstillelsen kan frigives, hvis ansøgeren
• har fået tidsubegrænset (permanent) opholdstilladelse, eller
• har fået opholdstilladelse på et andet grundlag, eller
• er død
Sikkerhedsstillelsen kan også frigives, hvis ansøgerens opholdstilladelse er udløbet, bortfaldet, inddraget eller nægtet forlænget og det kan dokumenteres, at ansøgeren er udrejst af Danmark. Desuden skal eventuel økonomisk hjælp, der er udbetalt til ansøgeren, være inddrevet.

Det er således ikke tilstrækkeligt, at ansøgeren og ægtefællen/partneren ikke længere lever sammen, eller at de har søgt om eller har fået bevilget separation/skilsmisse."
mh
Rådgiver for ÆUG

smukkemolly51
Indlæg: 199
Tilmeldt: 26.08.2007 09:29:16

Re: bankgaranti efter skilsmisse

Indlæg af smukkemolly51 » 23.02.2011 15:48:36

Hej igen

Nu har jeg ikke tænkt mig at jeg skal skilles, men derfor er det rart og vide lidt om det alligevel..

Min mand er ved at søge fransk statsborger skab.. Ved ikke hvorfor han ikke skulle kunnne det?.. Vil selvfølgelig bare være sikker på jeg ikke taber bankgarantien af den grund

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: bankgaranti efter skilsmisse

Indlæg af fundiver199 » 23.02.2011 16:25:25

Normalt kan man kun opnå et nyt statsborgerskab som voksen, hvis man har boet en årrække i det pågældende land. Men hvis din mand har franske forældre eller stammer fra en tidligere eller nuværende fransk koloni, så er det da muligt, at der findes nogle regler i Frankrig, som gør det muligt for ham at blive fransk statsborger, selvom han ikke bor i Frankrig.

Det ved jeg ikke noget om, da jeg hverken kender den franske lovgivning på området eller din mands baggrund.

Men Hvad du ville vide var jo også bare, om det havde nogen betydning for din bankgaranti, at din mand bliver franskmand, og her er svaret helt klart, at det har det ikke.

Men hvis din mand bliver franskmand, så vil det være en oplagt mulighed, at han søger om registreringsbevis som EU-borger i stedet for den opholdstilladelse, han har som familiesammenført med dig.

Og gør han det, så skal du ikke længere stille bankgaranti, ligesom hans ret til ophold ikke længere er afhængig af, om I er gift og bor sammen. Specielt hvis din mand har et arbejde i Danmark og er medlem af en A-kasse, så vil det være meget fordelagtigt for jer, at han får selvstændigt ophold efter EU-reglerne i stedet for den opholdstilladelse, som han har nu.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: bankgaranti efter skilsmisse

Indlæg af mh1 » 23.02.2011 21:14:40

Der er godt nok lettere adgang at blive fransk, end til at blive dansk statsborger, men som hovedregel kræves det, at man bor i Frankrig når man søger.
mh
Rådgiver for ÆUG

smukkemolly51
Indlæg: 199
Tilmeldt: 26.08.2007 09:29:16

Re: bankgaranti efter skilsmisse

Indlæg af smukkemolly51 » 24.02.2011 22:12:21

hej med jer igen..

super så fik jeg vidst svar på mine spørgsmål :D
Min mands mor er franskmand, så derfor han gerne vil søge fransk pas

tak skal i ha for hjælpen

Besvar