Søges: Par der vil stå frem

Her finder du beskeder fra ÆUGs bestyrelse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Søges: Par der vil stå frem

Indlæg af fundiver199 » 18.11.2010 06:22:38

Kære alle

Indholdet af det nye pointsystem er nu kendt, og der er flere gode "historier", som vi skal have ud i medierne for at vise den danske befolkning, hvor fjollet og urimeligt det er. I forum "journalister og studerende" kan I finde en række indlæg fra journalister på dansk TV og alle de største aviser, hvor de har postet deres telefonnummer og email adresser.

Kontakt disse journalister, hvis I har følgende "historier" at fortælle:

Herboende er under 28 år og ægtefælle har lavere uddannelse end sygeplejeske.

For at få de nødvendige point skal din ægtefælle have arbejdet fuld tid i 2½ af de sidste 3 år. Men det kan ikke lade sig gøre samtidig med, at din ægtefælle opfylder tilknytningskravet, for det kræver, at din ægtefælle skal komme til Danmark på flere langvarige visumophold. Fortæl journalisterne, hvad du mener om, at man stiller krav, som betyder, at din ægtefælle skal være to steder på en gang, nemlig både i Danmark og i sit hjemland.

Fortæl også, hvordan det belaster jeres økonomi, at du er nødt til at forsørge din ægtefælle i et helt år, medens han/hun rejser frem og tilbage mellem Danmark og sit eget land. Måske er din ægtefælle nødt til at sige sit job op for at opfylde tilknytningskravet. Fortæl at du ikke forstår, hvad formålet med det skærpede tilknytningskrav er. Sig at din ægtefælle da bliver hurtigere integreret i Danmark, hvis han/hun får lov til at bo her, end ved at blive tvunget til at rejse frem og tilbage.

Herboende kan sagtens forsørge sin ægtefælle men kan ikke skaffe 124.462 kroner til den fordoblede bankgaranti

Fortæl at du ikke forstå, hvorfor du skal stille så mange penge i garanti, når din ægtefælles opholdstilladelse gøres betinget af, at I ikke modtager sociale ydelser, før den er gjort tidsubegrænset. Sig at du er medlem af en A-kasse, og at risikoen for, at I må modtage bistandshjælp derfor er helt minimal. Du har altid arbejdet og klaret dig selv, og det har du også tænkt dig at blive ved med. Fortæl hvordan du føler det, at boligejere med friværdi eller unge med rige forældre gerne må få deres ægtefælle til Danmark, men du der f.eks. er studerende eller knokler som ganske almindelig lønmodtager, du må ikke.

Herboende er under 28 år og ægtefælle har høj uddannelse

Din ægtefælle opfylder pointkravet, men skal til Danmark på flere visumophold for at opfylde tilknytningskravet. Måske har din ægtefælle i dag et godt job i sit hjemland, som han/hun vil være nødt til at sige op. Fortæl hvad det vil koste jer i tabt arbejdsfortjeneste at opfylde det nye tilknytningskrav. Fortæl at det vil I ikke finde jer i, så I flytter i stedet til....

I har børn og din ægtefælle opfylder ikke umiddelbart de nye pointkrav

Fortæl hvordan det går ud over jeres børn, at de skal være pendlerbørn, medens din ægtefælle arbejder eller tager uddannelse i sit hjemland for at opfylde pointkravene. Fortæl hvorfor I ikke kan bo i din ægtefælles hjemland, f.eks. fordi det er dig, som har et godt job i Danmark, der kan forsørge hele familien. Fortæl at din ægtefælle ikke har arbejdet i 2½ ud af de sidste 3 år, fordi I har fået børn, og fortæl at du ikke forstår, hvorfor I skal straffes for at sætte børn i Verden. Fortæl at der ikke findes vuggestuer og børnehaver med offentligt tilskud i det land, hvor I eller din ægtefælle har boet.

For alle gælder følgende:

Snak om EU-reglerne. Hvorfor I ikke kan flytte til et andet EU-land. Eller hvad I føler ved, at I bliver nødt til at gøre det for at få den samme ret til at bo i Danmark med jeres familie som borgere fra de andre EU-lande. Fortæl at I ikke forstår, hvorfor en tysker gerne må bo her med sin familie, medens I som danskere skal tvinges til at flytte til Sverige.

krikris
Indlæg: 964
Tilmeldt: 10.02.2009 16:54:32
Geografisk sted: denmark

Re: Søges: Par der vil stå frem

Indlæg af krikris » 18.11.2010 07:11:34

Det synes som der en stille overenskommelse mellem regering og journalister om at "EU retten taler vi ikke om", eller så er der bare tale om meget dygtigt politisk arbejde fra regeringens side? Jeg ved det ikke, for den vinkel kunne jeg absolut godt tænke mig debateret langt mere i medierne.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Søges: Par der vil stå frem

Indlæg af skaanebo » 18.11.2010 08:04:10

De fleste journalister bliver fjerne i blikket, når EU kommer ind i billedet. Der er ellers mange gode historier at fortælle, der ikke handler om Bruxelles, men er langt mere nærværende.

Lyt i øvrigt til P1 Morgen. Omkring kl. 07.30 hudflettede rektoren for SDU det nye pointsystem og konkluderede, at kun en håndfuld 23-årige vil få gavn af de nye regler. Kan høres som podcast senere i dag.

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2915
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Søges: Par der vil stå frem

Indlæg af Kim P. Nyberg » 18.11.2010 09:33:36

Alternativt kunne man begynde at bore i begrundelserne for de forskellige stramninger:

Påstand: Bankgarantien er hævet for at forhindre at den tilrejsende snager i de offentlige kasser.

Fakta: Hvis den tilrejsende gør det, bliver beløbet krone for krone modregnet i bankgarantien. Når kassen er tom, ryger personen ud af landet. Sådan har det været hidtil, sådan er det stadig. De offentlige kasser bliver således ikke "belastet". Pengene er i øvrigt stadig låst i syv år, og hvad der sker derefter har ikke noget med bankgarantien at gøre. Derfor holder argumentet ikke.

-----

Påstand: Bankgarantien er hævet for at forhindre visse befolkningsgrupper i at blive familiesammenført med en fra hjemlandet.

Fakta: Det må formodes at påstanden er givet ud fra den præmis, at disse grupper pr. definition er lavindtægtsgrupper. Hmm, hvorfor er det så lige, at man ofte kan se unge mænd med charme, selvtillid og lækkert hår fræse asfalt i deres fede BMW'ere, Mercedes'er og Audi'er? Det må vel som grundprincip være fordi disse unge enten har et godt betalt job eller de og deres familier kører med fælles opsparing.

-----

Påstand: Den danske udlændingepolitik er både fast og fair.

Fakta: Fair? Det kommer vel an på øjnene, der ser. Nogle mener sikkert af et godt hjerte, at Danmark har en fornuftig udlændingepolitik. Andre mener, at politikerne burde gå til psykiater med deres fobi overfor udlændinge. "Fair" kan dermed diskuteres.

Fast? Nej den er hullet som en si. Hvis man bruger sin traktatfæstede ret til fri bevægelighed, er det "faste" så som så. For man slipper udenom alle de mere eller mindre mærkelige og bureaukratiske forhindringer, som VKO har sat op. I stedet kan man sætte tomlen på næsen og vinke med resten af hånden efter deres floskler om "fast og fair".

Eller man kunne tage en alternativ version af "fast og fair": De danske regler er faste, EU-reglerne er fair. Det skal nok få nogle til at spærre øjnene op, hvis man udlægger tingene på den måde.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

jes
Indlæg: 1
Tilmeldt: 21.11.2010 18:11:34

Re: Søges: Par der vil stå frem

Indlæg af jes » 21.11.2010 18:25:03

hej jeg hedder jesper jeg vil godt stå frem for jeg har det ikke godt med jeg ikke kan blive sammen med den jeg elsker jeg har fast arbejde og har lejlighed vil bar være glad med den jeg elsker vi har ikke brug for noget hjælp ude fra komune jeg ved ikke hvad jeg skal nu har brug for hjælp til hvad jeg skal så vil høre om i vil hjælpe mig ? tænker på om man skal flytte fra denmark ? mit nummer er 20788742 håber i kan hjælpe mig hilsen jesper

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Søges: Par der vil stå frem

Indlæg af fundiver199 » 21.11.2010 22:15:12

Kære Jesper

Start med at læse de forskellige vejledningstekster under "jeg vil..." Herunder "jeg vil.... flytte til Sverige/EU-land". Der er desværre ikke nogen af os, som har tid til at ringe til dig for at fortælle dig alt det, som du kan læse her på hjemmesiden.

Hvis du så efter læsning af disse tekster har supplerende spørgsmål, så skriver du bare i forum igen.

Nana30
Indlæg: 7
Tilmeldt: 24.11.2010 22:20:58

Vedrørende opholdskort i Sverige!

Indlæg af Nana30 » 24.11.2010 22:47:19

Hej.
Håber nogen kan hjælpe mig! Jeg bor i Århus og har et fast arbejde - og kan sagtens forsørge min mand med min løn. Min mand er på visum i Danmark og ønsker at gøre som alle andre - at flytte til Sverige pga opholdskort. Mit spørgsmål går ud på, kan man beholde sit arbejde i Århus og dermed bo i Sverige (Malmø) - da jeg skal søge om familie sammenføring til min mand? Er der her en bestemt afstand jeg skal tage hensyn til, eller må jeg arbejde hvor som helst i Danmark?
(Min arbejdsgiver har intet imod at jeg flytter til Sverige og beholder mit job i Danmark - har det betydning for de svenske myndigheder at jeg arbejder langt fra Malmø? Vil dette forsinke min sammenførings process?) Da det er svært at finde et arbejde i København i øjeblikket. Eller er det kun i København man må arbejde - for at kunne få opholdskort? Min mands visum udløber i starten af februar 2011 - skal jeg flytte til Sverige nu eller kan jeg vente til midt i januar?

Er der bestemte ting/krav jeg skal tage hensyn til når jeg flytter eller inden jeg flytter?

Hvis min mand nu får opholdskort i Sverige - i hvor lang tid gælder den? Og kan han arbejde i Danmark når vi flytter tilbage? Hvis det nu er okay at arbejde i Århus mens man bor i Sverige - er det muligt at kunne fordele sit ophold mellem Danmark og Sveige - altså hvor jeg bor nogle dage i Danmark hos mine forældre og nogle dage i Sverige - men min mand kan blive boende i Sverige indtil han får opholdskort. Synes i jeg skal søge efter EU regler eller svenske regler? Håber i vil hjælpe mig, på forhånd tak!

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Søges: Par der vil stå frem

Indlæg af skaanebo » 24.11.2010 23:39:05

Hvor i verden du arbejder er sådan set underordnet. Du kan sagtens bo i Sverige og arbejde i Danmark eller i Grønland for den sags skyld. Det afgørende er bare, hvordan du kommer til at pendle frem og tilbage mellem bopæl og arbejde, og du må være forberedt på at skulle dokumentere din kørsel, enten du så kører i bil eller med bus eller tog eller tager flyet. Som udgangspunkt skal du for at være folkeregistreret i Sverige tilbringe 4 af uges 7 nætter i Sverige eller i løbet af en måned mindst 16 nætter i Sverige. Så det bliver noget hårdt at skulle ligge og pendle med tog 4 timer bare den ene vej, men specielt hvis I har til hensigt at flytte retur til Danmark ved brug af EU-regler skal I være forberedt på at skulle dokumentere absolut alt til Udlændingeservice i Danmark.

Nana30
Indlæg: 7
Tilmeldt: 24.11.2010 22:20:58

Re: Søges: Par der vil stå frem

Indlæg af Nana30 » 25.11.2010 17:21:05

Tak for svaret :-)

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Søges: Par der vil stå frem

Indlæg af fundiver199 » 25.11.2010 18:33:36

Denne afgørelse handler om præcis den beskreve situation. Læsning anbefales:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/legalinf ... orelse.htm

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Søges: Par der vil stå frem

Indlæg af fundiver199 » 25.11.2010 18:35:45

P.S. En anden gang vil I så ikke nok være søde at holde emnet for en tråd? Den her tråd handler om at tale med journalister. Hvis man har spørgsmål om noget helt andet, så opret en ny tråd i det relevante forum, i stedet for at springe ind i en eksisterende tråd og dreje den i en helt ny retning. Det gælder ikke mindst for bekendtgørelser som denne, der bliver stående øverst i forum i lang tid.

denflovedansker
Indlæg: 3
Tilmeldt: 17.11.2010 21:30:07

Re: Søges: Par der vil stå frem

Indlæg af denflovedansker » 28.11.2010 18:00:20

Efter snart 6 år i Danmark under FS, kan vi ikke opfylde det nye pointsystem
for POT - vi har derfor belyst vores sag gennem Berlingske Tidende og vores
artikel kommer i avissen imorgen mandag d. 29. nov.

DenFloveDansker

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Søges: Par der vil stå frem

Indlæg af fundiver199 » 02.12.2010 11:30:29

Det er en super god artikel, der kom ud af det:

http://www.berlingske.dk/danmark/bagud-paa-point

Jeg er især vild med din replik til Birthe Rønn Hornbæk om, at ændringen af reglerne for tidsubegrænset ophold kan sammenlignes med at ændre reglerne i anden halvleg af en fodboldkamp.

Det helt nye krav om point for ”medborgerskab” kan man også sammenligne med uden varsel at indføre krav om, at for at få et diplom fra universitetet, der skal man bestå en ny afsluttende eksamen, som man desværre tidligst kan tage om 12 måneder, da den lige skal udvikles først.

Og resultatet er da heller ikke udeblevet. Siden de nye krav blev indført 26. marts 2010, er der 5 (fem!) personer, der har fået tidsubegrænset opholdstilladelse i Danmark.

http://politiken.dk/politik/ECE1131267/ ... effektivt/

Naser Khader, som er integrationsordfører for Konservative og dermed en af bagmændene bag det nye system, er ifølge eget udsagn ”overrasket” over tallet. Det må så betyde, at han hverken har læst ÆUG´s høringssvar eller nogle af de mange høringssvar fra andre organisationer.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Søges: Par der vil stå frem

Indlæg af mh1 » 02.12.2010 16:52:02

@ fundiver, du er nu altså FOR krævende - NK har da virkelig ikke tid til at sætte sig ind i fakta vedrørende noget som helst andet end sin egen situation. Politikere bør generelt ikke have for meget forstand på deres ansvarsområder, det kunne føre til det uheldige, at de faktisk fik gennemført noget fornuftigt :mrgreen:
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar