Danmark/Tyskland

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

fromm
Indlæg: 30
Tilmeldt: 13.11.2010 13:55:27

Re: Danmark/Tyskland

Indlæg af fromm » 16.11.2010 17:20:06

Nu spørger jeg måske dumt MEN:
hvorfor kan så Danmark omgås EU-reglerne, når andre EU lande ikke kan??

fromm
Indlæg: 30
Tilmeldt: 13.11.2010 13:55:27

Re: Danmark/Tyskland

Indlæg af fromm » 16.11.2010 17:35:26

hmmm... er det på grund af vores "berømte" forbehold... ?

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2961
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Danmark/Tyskland

Indlæg af Kim P. Nyberg » 16.11.2010 17:43:27

fromm,

Det gælder for alle medlemslande, at de også har nationale regler for familiesammenføring. Disse nationale regler er uafhængige af EU-reglerne.

De nationale regler bruges, når f.eks. en tysker vil familiesammenføres med sin kinesiske ægtefælle, og denne kommer direkte til Tyskland fra Kina.

Men hvis den samme tysker smutter nogle uger til Østrig og møder sin kinesiske ægtefælle dér, så har der været tale om en grænseoverskridende handling indenfor Unionen, og så gælder EU-retten.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Danmark/Tyskland

Indlæg af skaanebo » 16.11.2010 17:56:40

fromm skrev:Nu spørger jeg måske dumt MEN:
hvorfor kan så Danmark omgås EU-reglerne, når andre EU lande ikke kan??
Hvor har du det fra, at Danmark kan omgå EU-regler? Det kan Danmark naturligvis ikke. Derimod er det da rigtigt, at Danmark har nogle undtagelser i EU, hvilket skyldes Edinburgh-aftalen. Men i forhold til opholdsgrundlag har disse undtagelser alene relevans i forhold til borgere, der ikke har statsborgerskab i et EU- eller EØS-land, og som ønsker at få en ægtefælle ligeledes fra et såkaldt tredjeland til at bo sammen med sig.

Hvor fx en marokkaner, der har permanent ophold i Spanien, uden videre kan bosætte sig i Sverige med sin medfølgende familie, så kan marokkaneren ikke tilsvarende bosætte sig i Danmark pga. de danske forbehold. Og en pakistaner, der har permanent ophold i Sverige, kan fx tilsvarende uden videre bosætte sig i Tyskland med sin medfølgende familie, men altså ikke i Danmark. Og derfor kan en pakistaner, der har permanent ophold i Danmark, heller ikke uden videre rejse til et andet EU- eller EØS-land med sin familie. Som nævnt pga. de danske forbehold.

OdenseDK
Indlæg: 7
Tilmeldt: 16.11.2010 17:56:39

Re: Danmark/Tyskland

Indlæg af OdenseDK » 16.11.2010 18:01:21

Kasper Jørgensen skrev:eu-regler er eu-regler, så dem kan Tyskerne ikke bare sådan uden videre ændre på
Det kan de jo så åbenbart godt eftersom de allerede bryder EU reglerne ved at kræve, at ægtefællen skal rejse tilbage til deres eget land og søge derfra.. Det er jo tydeligvis imod EU reglement.

fromm
Indlæg: 30
Tilmeldt: 13.11.2010 13:55:27

Re: Danmark/Tyskland

Indlæg af fromm » 16.11.2010 18:17:19

Jf. Kims svar.... jeg mødte min afrikanske kæreste under hendes besøg i Danmark... og har siden været på besøg hos hende... som sagt kommer hun nu på Visum besøg hos mig igen...
Mit kontante spørgsmål: ved vores familiesammenføring i Tyskland, eller for den sags skyld i Sverige.... gælder så nationale regler eller EU regler.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Danmark/Tyskland

Indlæg af skaanebo » 16.11.2010 18:36:09

I vælger selv om I vil søge ophold på baggrund af national lovgivning eller efter EU-regler.

Kasper Jørgensen
Indlæg: 92
Tilmeldt: 15.10.2009 19:31:16

Re: Danmark/Tyskland

Indlæg af Kasper Jørgensen » 16.11.2010 19:39:33

OdenseDK skrev:
Kasper Jørgensen skrev:eu-regler er eu-regler, så dem kan Tyskerne ikke bare sådan uden videre ændre på
Det kan de jo så åbenbart godt eftersom de allerede bryder EU reglerne ved at kræve, at ægtefællen skal rejse tilbage til deres eget land og søge derfra.. Det er jo tydeligvis imod EU reglement.
Jeg tror ikke man skal forvente yderligere reglbrud fra Tysklands side, da det uden tvivl vil føre til en sag mod Tyskland. Lige nu er det jo "kun" et lille regelbrud som folk ikke vil besvære sig med at lægge sag an for.
Nu var spørgsmålet jo også om de kunne være sikre på opholdskort og om der var stramninger på vej, ikke om tyskerne bryder reglerne.
Desuden står det jo folk frit for, at køre sagen hvis de har tid og lyst. Der er endu ikke er nogen der har kørt sag mod Tyskland for at bryde reglerne, hvilket nok skyldes at det kan risikere at tage et par år af ens liv at føre sådan en sag. Det skal sættes op i mod at de fleste kun planlægger at blive i Tyskland i et meget begrænset tidsrum. Det kunne dog være sjovt at få afklaret om det er overalt i Tyskland at de kører med den praksis, eller det kun er en uskreven regel de bruger i Flensborg for at irritere Danskerne.
Sidst men ikke mindst hvis der virkelig er nogen, der har tid og lyst til at føre sagen hele vejen, vil de da gøre en masse Danskere en stor tjeneste, men jeg synes nu det ville være bedre at bruge krudtet mod de danske myndigheder og få stoppet deres ulovlige praksis. Det Tyske regelbrud kan relativt nemt omgås, hvorimod det Danske er en lidt anden sag.

fromm
Indlæg: 30
Tilmeldt: 13.11.2010 13:55:27

Re: Danmark/Tyskland

Indlæg af fromm » 17.11.2010 08:28:45

Okay, tak for mange svar.... Må jeg få en kommentar til følgende køreplan, om jeg har forstået det rigtigt:
Eftersom min kommune kræver legalisering af civilstandsattest, kan vi ikke nå at blive gift i denne omgang. Min kæreste rejser hjem igen primo 2011.
Det lader til man SKAL have udstedet prøveattest i sin hjemkommune. Nogle kommuner kræver IKKE legalisering, men det er så BARE ærgerligt, jeg bor i en kommune, der KRÆVER det. Den havde jeg ikke lige set kommme.
1. Jeg flytter til Tyskland pr. 1. februar 2011.
2. Hun ansøger om visa til Tyskland eller Schengen fra sit hjemland ca. 15. marts. Spørgsmål: skal hun søge om visa til Tyskland eller Schengen?
3. Under dette besøg bliver vi gift i Danmark.
4. Herefter går vi til "Ausländerbüro" og beder om et opholdskort efter EU-reglerne til hende. Jeg forventer her at få besked om, hun skal tage tilbage og søge fra sit hjemland:(
5. Vi afventer i max. 6 måneder. Hun får sit opholdskort, og flytter op til mig i Tyskland.
6. Efter nogle måneder søger vi om FS i Danmark efter EU reglerne.
7. Får vi afslag, bliver vi i Tyskland.
Er denne køreplan klokkeklar og skudsikker?

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2961
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Danmark/Tyskland

Indlæg af Kim P. Nyberg » 17.11.2010 08:56:19

Vedr. spørgsmål 2, vil jeg sige Schengen. Så er hun nemlig ikke "låst" til Tyskland, men kan tage med dig til familie-tam-tam i Danmark og få planlagt bryllup osv. Søger hun det tyske nationale visum, kan hun ikke tage med dig til Danmark så længe I ikke er gift.

Vedr. spørgsmål 4: Nej, det er ikke opholdskortet hun vil blive bedt om at søge fra hjemlandet, for hun har jo allerede Schengenvisummet, som er søgt gennem de tyske myndigheder. De kan ikke bede hende fise hjem to gange for at søge igen.

Ellers ser planen fin ud.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

fromm
Indlæg: 30
Tilmeldt: 13.11.2010 13:55:27

Re: Danmark/Tyskland

Indlæg af fromm » 17.11.2010 12:29:44

Opklarende spørgsmål om EU-regler:
Når jeg som EU borger i Danmark benytter mig af "arbejdskraftens fri bevægelse i EU" og flytter til Tyskland, og på den baggrund har krav på at få min afrikanske æftefælle til Tyskland efter EU reglerne.
.... er det så fordi, Tyskland ingen forbehold har jf. Edinburgh aftalen, at jeg kan bruge EU reglerne om krav på ægtefællesammenføring...
..... og at jeg ikke kan i DK (pga. vore forbehold), men er nødsaget til her at følge dansk lovgivning... indtil jeg evt. søger om FS i Danmark efter at have boet i Tyskland....

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2961
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Danmark/Tyskland

Indlæg af Kim P. Nyberg » 17.11.2010 12:50:12

Fromm,

Nej, det har du fået galt i halsen. Den fri bevægelighed betyder, at du som EU-borger frit kan flytte til et andet medlemsland og tage arbejde der. Sådan har det været siden EF's start med Romtraktaten fra 1952.

Det er EF-Domstolen, der i nogle principielle domme har fastslået, at man har ret til at tage sin familie med sig. Begrundelsen var og er stadig, at hvis familien ikke kunne tage med, ville hovedpersonen jo nok ikke rejse. Og dermed ville det være en hindring af den fri bevægelighed.

Domstolen har ligeledes sagt, at EU-retten for familiesammenføring kan bruges BÅDE ved udrejse fra og tilbagerejse til unionsborgerens hjemland.

Hvis du vælger at bruge EU-retten når du flytter til Tyskland, og derefter danske regler når du vil hjem igen, har du intet opnået. For ved at søge efter de nationale regler ved hjemrejsen, ryger du lige lukt i kravene om point, alder, tilknytning, bankgaranti og alt det andet de hitter på inde på Christiansborg.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Nordstjernen
Indlæg: 73
Tilmeldt: 19.11.2007 02:07:55
Geografisk sted: Sverige

Re: Danmark/Tyskland

Indlæg af Nordstjernen » 18.11.2010 13:59:44

Et kort spørgsmål;

hvad ville forskellen i proceduren være, hvis man allerede har opholdskort i andet EU-land, fx Sverige?

Eller hvis ægtefællen kommer fra et land udenfor EU, som ikke afkræves visum?

-NS

Kwesi
Indlæg: 24
Tilmeldt: 01.11.2009 13:51:45

Re: Danmark/Tyskland

Indlæg af Kwesi » 18.11.2010 17:36:35

Jeg bor i tyskland og min kone fra Afrika søgte om opholdstilladelse til tyskland for over 7 måneder siden og der til dato ikke sket en skid.

Endrit
Indlæg: 1
Tilmeldt: 17.12.2010 13:10:55

Re: Danmark/Tyskland

Indlæg af Endrit » 17.12.2010 13:29:10

Hej Elma.

Hvor bor du henne i landet. jeg er nemlig også lig flyttet til Flensburg og min mand afleverede papirerne for lidt over en måned siden og vi har intet hørt endnu, men vi håber på det bedste.

Kunne vi mødes en dag..

hilsen Lendita.

Besvar