Danmark/Tyskland

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

fromm
Indlæg: 30
Tilmeldt: 13.11.2010 13:55:27

Danmark/Tyskland

Indlæg af fromm » 13.11.2010 16:14:07

Jeg bor og arbejder tæt på grænsen til Tyskland, og det vil derfor være nærliggende for mig at flytte til Tyskland og bibeholde mit arbejde i Danmark. Min afrikanske kæreste kommer på besøg på et Schengen visa inden længe. Og så gifter vi os.
Jeg efterlyser nogle råd til og en rækkefølge på, hvad jeg skal foretage mig i forbindelse med en familiesammenføring i Tyskland. Er det så "simpelt" som blot at blive gift (i Danmark), beholde mit gode arbejde i DK, få en bolig i f.eks. Flensborg og så kan jeg og min kommende kone få lov at bo og være sammen i Tyskland.
Hendes Schengen visa, gælder det også til Tyskland, så vi kan flytte derned, mens hun er i DK på sit Schengen visa. Og hvad skal vi gøre herefter i forhold til de tyske myndigheder og opholdstilladelse/familiesammenføring.
Hvis vi er gift, og jeg flytter til Tyskland først, kan jeg så søge om og få familiesammenføring af de tyske myndigheder, hvis hun eks. på det tidspunkt opholder sig i sit hjemland.
Umiddelbart vil det ikke være noget problem for os at blive bosiddende i Tyskland i land tid. Men hvor længe er nødvendigt i forhold til at returnere til Danmark uden problemer.

Venlig hilsen
Fromm

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2961
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Danmark/Tyskland

Indlæg af Kim P. Nyberg » 13.11.2010 16:31:12

Ausländerbehörde i Flensburg er lidt tunge at danse med. Så er du advaret. Her følger hvorfor:

Søger du familiesammenføring i Tyskland, og du "slæber" familien med derned, så vil tyskerne sige nix, ingen adgang for din familie. Medmindre de rejser hjem til deres oprindelsesland og søger derfra. Dette er ganske vist en ulovlig praksis i forhold til EU-reglerne, men det er tyskerne åbenbart ligeglade med.

Så enten må du tage kampen, eller også må du flytte derned først og lade din partner søge fra hjemlandet. Hun kan i dette tilfælde søge et særligt visum som familiemedlem til en EU-borger (ikke Schengenvisum). Den skal udstedes gratis og indenfor fire uger.

Der er ingen krav til hvor længe hun skal bo sammen med dig i Tyskland, før I kan tage turen nordpå. Men for dit eget vedkommende er den normale anbefaling her på forum, at du er i Tyskland i mindst 10 uger.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

EMAB
Indlæg: 21
Tilmeldt: 07.04.2010 08:57:32

Re: Danmark/Tyskland

Indlæg af EMAB » 13.11.2010 16:41:43

Hej Fromm

Jeg er faktisk igang med alt det du lige skriver om. Jeg kan lige så godt sige det som det er: det er intet der er nemt - slet ikke i Tyskland. Det ene er alle de problemer man støder på mens man søger om familiesamføring - det andet er alle de andre problemer man skal igennem for at få etableret sig i Tyskland.

Du kan sagtens gifte dig med din kone i Danmark men de tyske myndigheder vil ikke acceptere at I søger familiesamføring i Tyskland samtidig med at din (på det tidspunkt) kone er der. Hun skal søge om det fra sit hjemland og vente på svar der. Dvs. I kan ikke være sammen imens I venter.

Men inden I overhovedet kan komme dertil skal du have etableret dig i Tyskland. Du skal for det første have en lejlighed, derefter skal du melde din tilflytning (husk boligkontrakten, pas og pasbilleder). Derefter skal du søge om en slags opholdstilladelse (det er intet problem at få) og foregår i samme bygning. Men inden du kan søge om opholdstilladelse skal du være sygeforsikret i Tyskland (det er ulovligt ikke at være det).
Jeg har sygeforsikringen AOK - du går bare ned til dem og spørger. De vil nok bede dig om at få fat en i en E104 eller en E109 erklæring fra den kommune du er flyttet fra. Når du er blevet sygeforsikret får du i første omgang et stykke papir med som du skal eflevere hos myndighederne for at fåopholdstilladelse.

Først derefter kan I gå i gang med at søge om familiesamføring.

Det er helt ok at arbejde i DK og bo i Tyskland - jeg selv læser til lærer i DK. Der skulle ikke være nogen problemer. Jeg vil også nævne at det er en fordel at kunne tysk -rigtig mange kan snakke dansk, men de er ikke så vilde med det. Jeg ville vove at påstå at du ville få en lidt bedre behandling ved at snakke tysk!

Men husk, det er ingen dans på roser - det er rigtig opslidende! Min mand afleverede papirerne for lidt over en måned siden og vi har intet hørt endnu, men vi håber på det bedste.

Jeg krydser fingre for jer og håber det bedste!

Hilsen Elma

fromm
Indlæg: 30
Tilmeldt: 13.11.2010 13:55:27

Re: Danmark/Tyskland

Indlæg af fromm » 13.11.2010 17:42:32

Tak for svar. Jeg er lidt forvirret mht. at søge om opholdskort. Jeg læser af de to svar, at min partner ikke kan søge om opholdskort, mens hun er er DK/D på et Schengen visa. Men skal hun søge om opholdskort direkte fra sit hjemland med efterfølgende godkendelse fra de tyske myndigheder, inden hun søger om det særlige visum (og hvor søger hun om dette visum).
Eller skal hun først søge om det særlige visum og så efterfølgende søge om opholdskort i Tyskland. Og hvor lang tid tager det at få sådan et opholdskort udstedt.
Ausländerbehörde, er det også der man søger om opholdskort?

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2961
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Danmark/Tyskland

Indlæg af Kim P. Nyberg » 13.11.2010 19:17:48

Jo, hun KAN godt få opholdskort, hvis hun har et Schengenvisum, men det vil både være hurtigere og nemmere for jer, hvis hun får det andet visum.

Hun skal have visummet først, og efter ankomsten til Tyskland skal hun inden tre måneder søge om tysk EU-opholdskort. Hun søger om visummet på den nærmeste tyske ambassade.

Myndighederne har seks måneder til at udstede et opholdskort, men hendes rettigheder til lægehjælp, sygehusbehandling, arbejde og meget mere træder i kraft straks hun afleverer ansøgningen om opholdskort.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

fromm
Indlæg: 30
Tilmeldt: 13.11.2010 13:55:27

Re: Danmark/Tyskland

Indlæg af fromm » 14.11.2010 08:48:06

Tak for svar igen. Jeg tænker mig at gøre følgende:
Flytter til Tyskland pr. 1. februar 2011.
Min kone søger om visa til Tyskland gældende fra 15. marts 2011. Hun flytter altså ind hos mig den 15. marts, hvorefter hun straks søger om opholdskort.
Spørgsmål: det er vel ok, hun bor hos mig, når hun søger om opholdskortet? Der er nemlig modstridende svar fra EMAB, der siger, at opholdskortet skal søges, mens hun er i sit hjemland?
Spørgsmål: hvor afleverer hun ansøgning om dette opholdskort?

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2961
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Danmark/Tyskland

Indlæg af Kim P. Nyberg » 14.11.2010 09:05:05

Nej, hun kan ikke søge opholdskortet fra hjemlandet. Hun kan søge visum fra hjemlandet. Det sker på den nærmeste tyske ambassade.

En køreplan kunne se således ud og i nævnte rækkefølge:

- Du flytter til Tyskland.
- Hun søger visum på nærmeste tyske ambassade.
- Når hun har modtaget visum, rejser hun over til dig i Tyskland.
- Når hun har sluttet sig til dig, tager I sammen ned på Ausländerbehörde på Flensburg Rådhus for at anmode om registreringsbevis til dig og opholdskort til hende.
- De tyske myndigheder har nu maksimalt seks måneder til at udstede disse dokumenter.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

fromm
Indlæg: 30
Tilmeldt: 13.11.2010 13:55:27

Re: Danmark/Tyskland

Indlæg af fromm » 14.11.2010 09:21:43

Tak igen for udførligt svar. Det visum hun søger på den nærmeste tyske ambassade, ved du hvilken type visum, hun skal spørge om? Skal den ledsages af en invitation fra mig? I lighed med, når hun kommer til Danmark i december på et Schengen visa, hvor jeg har inviteret hende.

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2961
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Danmark/Tyskland

Indlæg af Kim P. Nyberg » 14.11.2010 09:51:16

Hun skal bede om det særlige visum som ægtefælle til en EU-borger. Beder hun om den, skal hun ikke bruge Schengenvisum. Det er ikke nødvendigt med invitation.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Danmark/Tyskland

Indlæg af fundiver199 » 14.11.2010 18:15:07

Det, som Kim skriver, er sådan, det burde være. Det som EMAB skriver, er sådan det faktisk er i Tyskland.

Tyskland forlanger (imod reglerne), at en visumpligtig 3. lands borger skal søge opholdskort fra sit hjemland og først indrejse i Tyskland, når det er udstedt.

Har EMAB ikke lyst til at skrive et selvstændigt indlæg, som vi kunne gøre til en bekendtgørelse (det gør jeg), og som fortæller lidt om, hvordan det i praksis foregår, når ens ægtefælle skal have opholdskort i Tyskland?

Det er der rigtig mange, som kunne have stor gavn af at vide.

fromm
Indlæg: 30
Tilmeldt: 13.11.2010 13:55:27

Re: Danmark/Tyskland

Indlæg af fromm » 14.11.2010 19:57:16

Det var godt nok nedslående nyheder.
Spørgmål:
Hvor lang tid tager "etableringsfasen" erfaringsmæssigt i Tyskland, inden vi kan begynde at søge om opholdskort?
Hvad er proceduren, når min kone skal søge fra sit hjemland. Er det noget, jeg skal sætte igang? Hvor skal jeg i såfald henvende mig?
Kan min kone være sikker på at få sit tyske opholdskort.
Hvor lang tid skal jeg regne med det tager, før hun får sit opholdskort?

En anden vigtig ting: en forudsætning er, at vi er gift. Det bliver vi, når hun kommer på besøg hos mig på et Schengen visa i december. Hun har til lejligheden fået udstedt en civilstandsattest hos de afrikanske myndigheder, som ikke er legaliseret. Er det et problem?
Jeg efterlyser kommuner, der ikke stiller krav om legalisering. ...eller hvad skal vi gøre, for at få denne attest legaliseret, og af hvem? Kan vi i såfald nå det. For det skal vel foregå fra hendes hjemland.
Hun kommer til mig allerførst i december.

Kasper Jørgensen
Indlæg: 92
Tilmeldt: 15.10.2009 19:31:16

Re: Danmark/Tyskland

Indlæg af Kasper Jørgensen » 14.11.2010 23:51:44

Ja det kan godt blive et problem, da de fleste kommuner, kræver at civilstandsattesten er legaliseret ved først udenrigsministeriet i det pågældende land, og derefter ved en dansk ambassade eller konsulat i det pågældende land.

Henrik S
Indlæg: 154
Tilmeldt: 01.06.2009 18:02:11

Re: Danmark/Tyskland

Indlæg af Henrik S » 15.11.2010 18:48:55

Hej Fromm

Københavns Kommune kræver ikke legalisering, så længe civilstandsattesten er engelsk eller tysk.
"Bor du i udlandet, skal du sende en civilstandsattest fra bopælslandet og eventuelle tidligere bopælslande. Det samme gælder din kommende ægtefælle. Civilstandsattesten skal sendes i en autoriseret oversættelse til dansk, tysk eller engelsk. Civilstandsattesten må max. være 4 måneder gammel."
Det hele kan findes hér:
http://www.kk.dk/Borger/Borgerservice/Vielse.aspx

Venlig hilsen
Henrik

fromm
Indlæg: 30
Tilmeldt: 13.11.2010 13:55:27

Re: Danmark/Tyskland

Indlæg af fromm » 16.11.2010 14:45:49

Jeg håber en vil svare på mit spørgsmål fra 14.11. kl. 19.57:16.
Specielt om min afrikanske partner kan være sikker på at få sit Tysklands opholdskort forudsat selvfølgelig alle forudsætninger iht. EU reglerne er tilstede.
Ved nogen om, der er stramninger på vej i Tyskland. De er i forvejen lidt tunge at danse med, forstår jeg.

Kasper Jørgensen
Indlæg: 92
Tilmeldt: 15.10.2009 19:31:16

Re: Danmark/Tyskland

Indlæg af Kasper Jørgensen » 16.11.2010 15:48:05

eu-regler er eu-regler, så dem kan Tyskerne ikke bare sådan uden videre ændre på

Besvar