Tilknytningskravet...

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Mikkelsen
Indlæg: 18
Tilmeldt: 07.12.2007 20:11:07
Geografisk sted: Aabenraa/Brasilien

Tilknytningskravet...

Indlæg af Mikkelsen » 07.12.2007 20:39:20

Jeg har i et stykke tid fulgt med på sidelinjen og har efterhånden fået styr på mange spørgsmål omkring fremtiden med min tunesiske kæreste… men jeg synes stadig det er rigtig svært!

Jeg har netop fået arrangeret at jeg kan fortsætte mit studie i Tunesien fra august til februar, men nu er jeg bare så meget i tvivl om det kan få konsekvens for vores mulighed for at få familiesammenføring på et senere tidspunkt.
Min kæreste har slet ikke været i DK endnu og hvis antallet af familie medlemmer også tælles med i regnskabet, når der bliver set på tilknytningskravet, så er vi altså på røven, da hans familie er 3 gange så stor som min…

Kan det halve år jeg befinder mig i hans land være afgørende for udslaget af ansøgning om familiesammenføring? Vi havde bare glædet os så meget til at være sammen, bo sammen, vågne op sammen hver dag i et halvt år, men hvis det kan have indvirkning på vores muligheder for at bo sammen i DK, så må det op til revurdering… :?

//Mikkelsen

SIHA
AUG Board
Indlæg: 126
Tilmeldt: 11.06.2007 10:42:54
Geografisk sted: København

Indlæg af SIHA » 07.12.2007 21:21:25

Hej

Jeg kan godt forstå, at du er forvirret. Tilknytningskravet er en underlig størrelse. Lad mig starte med at spørge, hvor gammel du er?

/Sidse
Medlem af ÆUGs bestyrelse

Annette
Indlæg: 51
Tilmeldt: 19.06.2007 14:43:51

Indlæg af Annette » 08.12.2007 08:55:53

Hej

Jeg kender flere der efter 1 og 2 år i kærestens land og alligevel opnår FS i DK. Dit studie eller arbejde i hans hjemland giver ikke dig større tilknytning til hans hjemland. Deriomod så brug året til at lære din kæreste dansk og så ville et par ferier sammen til Danmark også være et plus.

Jeg mener tilknytningskravet er lavet som en diskriminerende størrelse der skal sørge for at 2G i DK ikke henter en landsmand til landet. De vil nemlig altid have større tilknytning til hjemlandet for deres forældre kommer derfra (også selvom de aldig har boet i hjemlandet selv). Og det er sikkert også derfor at det er vurderingssager og en mærkelig størrelse.
Man kan jo ikke lave en lov der siger "alle 2Ger må ikke...." Som 2Ger er Sverige den eneste mulighed indtil man er fyldt 28 år. Ufattelig dårlig stil af DK!

Mikkelsen
Indlæg: 18
Tilmeldt: 07.12.2007 20:11:07
Geografisk sted: Aabenraa/Brasilien

Indlæg af Mikkelsen » 09.12.2007 11:39:42

SIHA>> Jeg er lige blevet 25, men da min kæreste kun er 21 vil der jo alligevel gå et par år før vi kan søge om FS... 24års reglen... :roll:

Annette>> Tak for dit svar, det lettede lige en del på mit humør! :) Jeg vil fortryde resten af mit liv, hvis det halve år der nede vil få afgørende indflydelse på et evt. afslag.


Jeg vil bare såååå gerne af sted...


Jeg vil meget gerne hører andres meninger :)


Venligst Mikkelsen

SIHA
AUG Board
Indlæg: 126
Tilmeldt: 11.06.2007 10:42:54
Geografisk sted: København

Indlæg af SIHA » 09.12.2007 13:06:33

Hej

Jeg er helt enig med Anette i, at det er muligt og at i skal bruge tiden indtil din partner bliver 24 på at lære dansk og holde ferier i Danmark. Måske kan din partner endda komme til Danmark på længere ophold (studie/eller højskoleophold). Husk endelig at brug tiden på at "indsamle" beviser på jeres forhold samt gøre ting, der kan styrke tilknytningen til Danmark.

Og så et lille kuriosum: Hvad læser du og din partner? Det kunne jo være, at enten din eller din partners uddannelse står på positivlisten. Det kunne evt. være en mulighed for at komme til at bo hurtigere sammen i Danmark.

Mange hilsener

Sidse
Medlem af ÆUGs bestyrelse

Mikkelsen
Indlæg: 18
Tilmeldt: 07.12.2007 20:11:07
Geografisk sted: Aabenraa/Brasilien

Indlæg af Mikkelsen » 11.12.2007 23:36:49

Hej Sidse :)

Jeg læser til pædagog og han læser til ingeniør. Kan det da have nogen indflydelse??

Venligst Mikkelsen

Mikkelsen
Indlæg: 18
Tilmeldt: 07.12.2007 20:11:07
Geografisk sted: Aabenraa/Brasilien

Indlæg af Mikkelsen » 12.12.2007 00:06:40

Jeg har lige læst mig til at tilknytningskravet frafalder når man har været dansk statsborger i 28 år... total optur... :D
Jeg blir' 28 et par måneder efter han er blevet 24 og vi kan jo alligevel ikke søge før!

Jeg skal til Tunesien og bo med min kæreste i et ½ år!!!! Fantastisk... Nu kan jeg glæde mig uden at bekymre mig! :D

ABJ78

Indlæg af ABJ78 » 12.12.2007 10:50:37

Hej Mikkelsen.
Ja, tilværelsen virker så meget lettere, når man ikke skal bekymre sig om tilknytningskravet.
Jeres sag står endnu stærkere idet din kommende mand uddanner sig til ingeniør. Det er nemlig et af de erhverv, der står på positivlisten:

Ingeniører, som kan dokumentere mindst 3 års universitetsstudie svarende til en bachelorgrad – fx civilingeniører, ingeniører inden for byggeri, miljø og planlægning, elektronik, fysik og kemi, kemiteknik og bioteknologi, maskinteknik, energi og produktion samt ingeniører inden for levnedsmiddelområdet fra: http://www.nyidanmark.dk/da-dk/ophold/a ... obkort.htm

Hvis I alligevel får blod på tanden og gerne vil være sammen i DK inden I er fyldt hhv. 24 og 28, så kan I evt. benytte jer af den nye Green Card ordning - læs mere her: http://www.nyidanmark.dk/da-dk/ophold/g ... egende.htm

Samara
Indlæg: 72
Tilmeldt: 08.06.2007 11:15:42
Geografisk sted: Aalborg - snart Sverige
Kontakt:

Tilknytningskravet

Indlæg af Samara » 09.01.2008 10:28:51

Hejsa :wink:

Jeg har lige nogle sp... Min mand og jeg har endeligt fået en afgørelse fra ministereriet, der siger, at det afslag vi fik fra US for godt 9 måneder siden er diskriminerende mod kvinders ligestilling og strider imod Internationale konventioner! (utroligt US ikke selv tjekker det inden de giver afslag - men næ nej de skal jo rigtig gnide fingre af at pine folk!)
I brevet havde de så skrevet, at min sag vil blive sendt tilbage til US medhenblik på at se om jeg så opfylder de andre krav for at vi kan blive tildelt ophold til min mand.

Her er det så at jeg er tisse nervøs for tilknytningskravet, selvom min advokat hævder at der ikke skulle være nogle problemer der.

Min mand bliver 30 år til juli, og jeg bliver 25 til maj. Vi har sammen to døtre hvoraf den ene er på 4 år, og den yngste 9 måneder. Min mand stammer fra Syrien, men er boet og opvokset i Libanon siden han var 12 år gammel, og hans familie (mor, far, søskende) bor også i Libanon. Min mand og jeg har boet sammen i DK siden januar 5. januar 2006 (samme folketings adresse). Og jeg skal starte på min uddannelse igen d.11/2/07 (jeg har været på KH indtil 1/10 hvor jeg gik over på SU igen).

Hvordan ser vores situation ud? KAn de henvise os til at bo i Libanon selvom det ikke er min mands oprindelig land, og selvom han skal have en særlig indrejse tilladelse til Beirut? Skal lige siges at min også er afvist asylansøger! Flygtningenævnet kunne godt se, og erkendte at han i Syrien har været udsat for totur (under/efter hans aftjening af værnepligten), men mente ikke at han var/er i farer ved en evt. tilbagevenden til Syrien, men stod blot til at blive fængslet i 5-10 år!

Jeg NÆGTER at lade min mnad under alle omstændigheder at rejse til Syrien, det vil blive over mit lig!

Men hvordan ser vores situation ud mht. tilknytningskravet? Skal lige siges at jeg læser til Teknisk Designer og er færdig med min uddanelse om 1½ hvoraf det sidste år foregår i praktik.

ABJ78

Indlæg af ABJ78 » 09.01.2008 15:38:37

Hej Samara.
Sikke en historíe.
Mht. tilknytningskravet kunne I måske skrive et brev til US om at din mand taler dansk (evt. afsluttet så og så mange moduler danskuddannelse), har job?, jeres børn, især ældste barn er dansk og har aldrig kendt andet en DK, din mands tilknytning til DK er større end din til Syrien da han har boet her så og så længe og I har haft samme folkeregisteradresse i 2 år. Hvis de ikke mener I opfylder tilknytningskravet må de simpelthen være lodret.. ja, ikke for kloge. Håber det hele snart lykkes, det må have været en lang omgang for jer. Tillykke med, at det første afslag blev underkendt af Ministeriet!

Samara
Indlæg: 72
Tilmeldt: 08.06.2007 11:15:42
Geografisk sted: Aalborg - snart Sverige
Kontakt:

Indlæg af Samara » 09.01.2008 15:47:19

Min mand taler netop ikke så godt dansk - og det er ikke fordi han ikke vil, men det er fordi han aldrig har haft mulighed for at gå til undervisning. Han har lært dansk igennem mine veninder - Forstår ALT hvad der liver sagt til ham, og kan godt begive sig alene /færdes alene i Aalborg - Han har flere gange taget til Kbh. alene, hvor han har spugt om vej, hvilken s-tog der kører til det og det sted (alt på dansk). Så på den måde er han meget uafhængig af mig på alle led og kanter, men vi har bare intet bevis for hans sproglig kunnen!

Min datter taler næsten udelukkendee dansk - og det er det sprog hun helst vil tale med mig på (selvom jeg gøre det modvilligt for vil jo også gerne have at hun bevarer sit arabiske sprog). Der er allerede mange ting som jeg er nødt til at forklare hende på dansk før hun forstår hvad jeg mener :oops:

Så ja... jeg ved det ikke rigttigt... Men jeg er så nervøs for at de bare behandler vores ansøgning så overfladisk som de gjorde 1. gang!

Tak for din lykønskning - Det er også det eneste positive vi har kunnet glæde os over :D



ABJ78 skrev:Hej Samara.
Sikke en historíe.
Mht. tilknytningskravet kunne I måske skrive et brev til US om at din mand taler dansk (evt. afsluttet så og så mange moduler danskuddannelse), har job?, jeres børn, især ældste barn er dansk og har aldrig kendt andet en DK, din mands tilknytning til DK er større end din til Syrien da han har boet her så og så længe og I har haft samme folkeregisteradresse i 2 år. Hvis de ikke mener I opfylder tilknytningskravet må de simpelthen være lodret.. ja, ikke for kloge. Håber det hele snart lykkes, det må have været en lang omgang for jer. Tillykke med, at det første afslag blev underkendt af Ministeriet!

Samara
Indlæg: 72
Tilmeldt: 08.06.2007 11:15:42
Geografisk sted: Aalborg - snart Sverige
Kontakt:

Indlæg af Samara » 09.01.2008 15:49:38

Upss... Ej det må du virkeligt undsylde Mikkelsen jeg havde slet ikke bemærket at jeg postede mit indlæg i din topic!

Ejj hvor pinligt. Undskyld :oops: - Jeg synes ogsp at det var mærkeligt jeg ikke kunne finde det :oops: :lol:

Besvar