svensk eu/national ophold + 1 mdrs arbejdskotrakter??

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
CarinaV
Indlæg: 4
Tilmeldt: 11.06.2010 11:54:05

svensk eu/national ophold + 1 mdrs arbejdskotrakter??

Indlæg af CarinaV » 11.06.2010 12:52:24

Hejsa, tak for et godt forum! :) har fundet en del svar, men også nogen forvirring.. :? Derfor:

Min mand og jeg bor p.t i Sverige. Han er amerikaner. Vi har boet her siden 1 marts 2010 (Jeg fra 1 marts, han fra 21 april) og vi er gift. Vi vil gøre brug af Eu reglerne for at få opholdskort til dk. Og vi har indgivet en ansøgning her i sverige om opholdstilladelse d. 21 april da hans visum udløb i Maj. (han har i øvrigt svensk prsnummer ligesom mig.)

Jeg er bare i tvivl om nu om det er blevet efter EU reglerne (altså opholdskort i Sverige efter EU-regler) eller om det efter nationale regler.. – ER DETTE VIGTIGT? ELLER AF BETYDNING? Og hvis ja, KAN MAN ÆNDRE DET?


Jeg er også i tvivl om hvad vores næste skridt skal være, for egentlig vil vi gerne tilbage til dk nu, og vi har jo boet her mere end ti uger, så vi kunne vel i princippet godt, men SKAL VI VENTE TIL HAN FÅR SVAR PÅ SIN ANSØGNING ELLER KAN VI ANSØGE I DK NU?? OG HVIS; SKAL VI SÅ FLYTTE DEN DAG VI INDGIVER ANSØGNINGEN? (tænker at han jo p.t. opholder sig i sverige på baggrund af processuelt ophold, og hvis vi indleverer en ansøgning i dk, så annulleres den anden vel, og hans baggrund for ophold i sverige bortfalder, men han får en ny i dk?)

Ydermere, så har jeg taget pause i mit studie for at kunne opfylde forsørgelseskravet, men vil jo gerne starte igen snart (dvs. 1 september 2010) men kan jeg overhovedet det? Så opfykder jeg vel ikke kravet længere...? eller er det kun indtil det punkt at vi indlevere ansøgingen?

Læste også noget som forurogligede mig herinde, kan ikke huske tråden nu, men det var et par som havde fået eu opholdskort, de bor i spanien. Men hun var ikke blevet set som arbejdstager fordi hun havde været på forskellige kortfristede jobs, og med perioder af ledighed.

Mit spørgsmål er så: vil jeg blive set som arbejdstager når min arbejdshistorie ser således ud?:
- 16 feb - 20 marts. 1 kontrakt
-23 marts 1 maj kotrakt (samme sted)
-1 maj – 1 juni kontrakt
-1 juni – 1 august kontrakt
Tænker på at den jo ikke er sammenhængende, Ét sted.. er der nogle problemer i dette??

Ved godt det er mange ting på én gang, beklager.. og på forhånd tak, i er så søde til at hjælpe.. det værdsættes!! :D

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: svensk eu/national ophold + 1 mdrs arbejdskotrakter??

Indlæg af skaanebo » 11.06.2010 13:49:12

Når ansøgning er indleveret, mens din ægtefælle opholder sig i Sverige, så har I søgt efter EU-retten i Sverige og ikke efter nationale svenske regler, for her vil man nægte at modtage en sådan ansøgning, hurtigt afvise din ægtefælle og sætte ham på det næste fly hjem til USA, hvis han havde søgt efter national svensk lovgivning. Ansøgning efter national svensk lovgivning kan nemlig ikke gøres, mens man opholder sig i Sverige uden i forvejen at have en svensk opholdstilladelse.

Og når I har søgt efter EU-retten, så har din mand ikke processuelt ophold i Sverige. Han har opholdsret i Sverige i samme sekund, ansøgningen er indleveret, og han må arbejde med det samme. Han har jo også allerede fået svensk personnr.

Om din mand har ophold efter det ene regelsæt eller det andet er også irrelevant ved ansøgning til Danmark.

I behøver ikke at vente på et svensk opholdskort, inden I søger om et opholdskort i Danmark. Opholdskort til Danmark kan søges, mens I stadig bor i Sverige, eller I kan uden videre flytte til Danmark og derefter ansøge om et opholdskort. I skal bare sørge for at opfylde betingelserne.

Det arbejde, du har udført, har det været i Sverige?

CarinaV
Indlæg: 4
Tilmeldt: 11.06.2010 11:54:05

Re: svensk eu/national ophold + 1 mdrs arbejdskotrakter??

Indlæg af CarinaV » 11.06.2010 14:27:42

Hej igen

Tak for super hurtigt svar. :o :D

Har kun arbejdet i DK. aldrig i Sverige. så alle kontrakterne er med danske arbejdsgivere.

ville jeg kunne starte mit studie igen i september? hvilke konsekvenser ville det få? skal jeg stadig kunne opretholde en indkomst på min 10.500 når jeg er studerende? (hvis ikke min mand er i arbejde) - for det krav bortfalder vel når han får arbejde og kan forsørge sig selv?

Mvh Carina. tak igen :)

CarinaV
Indlæg: 4
Tilmeldt: 11.06.2010 11:54:05

Re: svensk eu/national ophold + 1 mdrs arbejdskotrakter??

Indlæg af CarinaV » 11.06.2010 14:36:36

og så lige et hypotetiskt spørgsmål:

Hvis min mand får svensk opholdskort og vi kunne tænke os at blive boende her, men han kan få job i dk, kan han så søge om at få lov til det ??? altså bo i sverige, arbejde i dk med svensk opholdskort?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: svensk eu/national ophold + 1 mdrs arbejdskotrakter??

Indlæg af skaanebo » 11.06.2010 14:38:07

Når du på intet tidspunkt har arbejdet i Sverige, så har du været "person med tilstrækkelige midler" under dit ophold i Sverige. Og så er det sådan set underordnet, hvordan du har skaffet de "tilstrækkelige midler", om det er ved formue i banken eller job i et andet land af kortere eller længere varighed.

Når I søger om et opholdskort i Danmark, og du har været person med tilstrækkelige midler i Sverige, så betyder det, at du fortsat skal opfylde de økonomiske betingelser, når I bosætter jer i Danmark. Dvs., du skal stadig opfylde betingelserne om, at kunne forsørge dig selv og din ægtefælle svarende til niveauet for laveste sociale ydelse, som pt. er starthjælpen med ca. 10.000 kr. før skat. At din ægtefælle evt. begynder at arbejde i Danmark og dermed kan hjælpe jeres fælles økonomi er i din forbindelse irrelevant. Forsørgerbyrden vil efter EU-retten hvile på dine skuldre, da det alene er dig, som har gjort brug af den frie bevægelighed. Så du kan med andre ord godt begynde at studere i Danmark, men du skal stadig opfylde et økonomisk krav.

Hvis du ønsker at undgå krav til din økonomi, så bør du i stedet begynde at arbejde i Sverige, inden I flytter retur til Danmark.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: svensk eu/national ophold + 1 mdrs arbejdskotrakter??

Indlæg af skaanebo » 11.06.2010 14:42:02

CarinaV skrev:og så lige et hypotetiskt spørgsmål:

Hvis min mand får svensk opholdskort og vi kunne tænke os at blive boende her, men han kan få job i dk, kan han så søge om at få lov til det ??? altså bo i sverige, arbejde i dk med svensk opholdskort?
Det korte svar er NEJ. Dog er der tilsyneladende nogle undtagelsesregler alt efter hvilken type job, og hvilke kvalifikationer din mand har, samt hvilken løn han i givet fald vil få - det skal være mindst 32.000 kr. før skat om måneden. Han skal I så fald søge under jobkortordningen, som du kan læse mere om på http://www.nyidanmark.dk

Jeg har hørt om enkelte, som det er lykkedes for, men i langt de fleste tilfælde er det ikke muligt. Den frie bevægelighed gælder kun for EU- og EØS-borgere og ikke deres ægtefæller.

Jeg har også hørt om nogen, der har søgt, og fået besked om, at arbejdstilladelse godt kunne bevilges, men kun hvis de så også flyttede til Danmark. Så det er svært at sige, hvad der præcis gælder, men det er i hvert fald ikke nogen let øvelse.

CarinaV
Indlæg: 4
Tilmeldt: 11.06.2010 11:54:05

Re: svensk eu/national ophold + 1 mdrs arbejdskotrakter??

Indlæg af CarinaV » 11.06.2010 16:35:31

Ok.. øv... hmm..

Hvad hvis vi fortsat bor i sverige og jeg læser i dk og arbejder i sverige en rum tid, vil det virke for at få det økonomiske krav væk for når vi flytter og ansøger til dk.. for jeg kan ikke i halvandet år opretholde fuldtidsstudie OG en indkomst på min 4000.. -eller er det her mit studie vil blive set som hovederhverv og jeg vil derfor blive set som studerende og ikke arbejdstager..?

hvis ikke dette er muligt må jeg jo få et fuldtidsjob i sverige og udskyde mit studie igen. men er det så ti ugers arbejde igen?? eller?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: svensk eu/national ophold + 1 mdrs arbejdskotrakter??

Indlæg af skaanebo » 11.06.2010 16:42:07

Jeg tør ikke sige nogen tidsramme for, hvor længe du i givet fald skal have arbejdet i Sverige, før du vil blive anset som arbejdstager i Sverige ved en ansøgning efter EU-retten i Danmark. Det kan jo godt gå hen og blive kompliceret, når du ikke har været arbejdstager under hele dit ophold i Sverige, sådan som sagen fra Spanien du refererede til tidligere.

Men kommer du ikke også op på ca. 10.000 kr. med SU + studielån + nogle få timers erhvervsarbejde om ugen?

Sahin58
Indlæg: 56
Tilmeldt: 09.09.2009 10:12:22

Re: svensk eu/national ophold + 1 mdrs arbejdskotrakter??

Indlæg af Sahin58 » 12.06.2010 21:53:39

Undskyld jeg afbryder, men husk, når din mands visum er udløbet og han ikke har fået et svensk opholdskort endnu, kan I ikke søge i Danmark, da han kun har ret til ophold i Sverige, mens sagen behandles....
Bare så du ved det :)

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: svensk eu/national ophold + 1 mdrs arbejdskotrakter??

Indlæg af skaanebo » 12.06.2010 22:00:52

Men man kan godt søge om et dansk opholdskort, mens man bor i Sverige, også selv om man ikke har et svensk opholdskort

Sahin58
Indlæg: 56
Tilmeldt: 09.09.2009 10:12:22

Re: svensk eu/national ophold + 1 mdrs arbejdskotrakter??

Indlæg af Sahin58 » 13.06.2010 12:59:36

jo, men da ikke uden et gyldigt opholdsgrundlag gældende i DK?, dvs uden hverken visum eller opholdskort?
Så vidt jeg forstår er hans visum udløbet i maj md.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: svensk eu/national ophold + 1 mdrs arbejdskotrakter??

Indlæg af skaanebo » 13.06.2010 13:08:49

Ved brug af EU-retten er det afgørende ikke tredjelandsborgerens opholdsgrundlag, men derimod EU-borgerens (danskerens) reelle og faktisk ophold i et andet EU- eller EØS-land.

Danskerens ægtefælle i Sverige kan for så vidt opholde sig illegalt i Sverige eller på processuelt ophold som asylsøger, det er fuldstændig irrelevant. Det relevante er, at danskeren opfylder betingelserne for at blive anset som EU-borger ved tilbagevenden til Danmark. Og man kan sagtens søge om et opholdskort til Danmark, mens man opholder sig i Sverige, uanset om man er i Sverige på visum, har opholdskort eller opholdstilladelse, eller slet ikke har nogen tilladelse til at være i Sverige.

Noget andet er så, at man ikke lovligt kan rejse ind i Danmark, før man har fået lovligt ophold i fx Sverige eller søger om et dansk visum eller får meddelelse om, at et dansk opholdskort vil blive bevilget, når man flytter til Danmark inden for 6 måneder.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: svensk eu/national ophold + 1 mdrs arbejdskotrakter??

Indlæg af fundiver199 » 14.06.2010 12:33:45

Når man gør brug af retten til fri bevægelighed som ”person med tilstrækkelige midler”, så skal man, som skaanebo allerede har forklaret, råde over disse ”tilstrækkelige midler” både under hele sit ophold i det andet EU-land og senere efter hjemkomst til Danmark.

Studerende kan opfylde kravet i Danmark ved at modtage SU, SU-lån samt have nogle få timers erhvervsarbejde om ugen. Desuden er det værd at bemærke, at der ikke automatisk må gives afslag, fordi EU-borgeren tjener lidt mindre end den laveste sociale ydelse. I så fald skal sagen vurderes konkret og individuelt, så konsekvensen er sådan set bare, at usikkerheden om sagens udfald stiger.

Man skal huske, at formålet med forsørgelseskravet ikke er at forhindre nogen i at udnytte retten til fri bevægelighed, men alene at beskytte de offentlige kasser imod misbrug fra ”sociale turister” fra specielt de fattigste EU-lande. Forsørgelseskravet må derfor ikke fortolkes stift, restriktivt eller begrænsende, hvilket der efter min mening heller ikke er tegn på, at hverken Sverige eller Danmark gør.

Så kan man gøre fornuftigt rede for, at familien kan klare sig i Danmark uden bidrag fra 3. lands borgerens forventede indtægt, så er det ikke på forhånd udelukket, at 3. lands borgeren kan få et opholdskort, selvom danskeren f.eks. kun har SU og SU-lån som indtægt og dermed tjener lidt mindre end svarende til 2 x starthjælp.

Det kunne f.eks. tænkes, at danskeren har lidt penge i banken, som der kan suppleres med i den første tid, eller at parret kan dokumentere at bo usædvanligt billigt. Økonomiske støtte fra f.eks. forældre kan også anvendes til at opfylde forsørgelseskravet. Men i så fald skal forældrene skrive under på en erklæring om at ville støtte parret, og denne erklæring vil så være bindende for forældrene, hvis parret senere henvender sig på et dansk socialkontor og beder om hjælp. Så man skal tænke sig godt om, før man trækker sine forældre eller andre ind i et sådant arrangement.

Og der er masser af studerende for hvem, det er lykkedes at opfylde forsørgelseskravet i både Sverige og Danmark, så jeg synes ikke, man skal se som nogen uoverstigelig forhindring. Og da CarinaV desuden slet ikke er begyndt at læse endnu, så kan parret også nå at søge, medens hun stadig har nogle lønsedler at fremvise og dermed helt utvivlsomt opfylder forsørgelseskravet.

Og det er jo ikke sådan, at US hele tiden sidder og følger med i, hvor meget CarinaV tjener. Når manden søger opholdskort i Danmark, så skal hun vedlægge dokumentation for sin økonomi fra det tidspunkt, hvor hun flyttede til Sverige til og med tidspunktet for indlevering af ansøgningen. Og det er så det. Vurderer US, at den fremlagte dokumentation er tilstrækkelig, så udsteder de et opholdskort uden at bede om yderligere dokumentation.

Så i den situation betyder det ikke noget, om CarinaV i mellemtiden har sagt sit job op og f.eks. er begyndt at studere. Dette vil kun blive et problem, hvis hun eller manden henvender sig på et dansk bistandskontor og beder om hjælp, da kommunen så skal give besked til US, som herefter skal vurdere, om parret er blevet til en ”urimeligt byrde”.

CarinaV´s mand kan sagtens søge om dansk opholdskort på nuværende tidspunkt, da CarinaV ud fra det op-lyste allerede har haft et ”faktisk og reelt ophold” i Sverige. Men parret kan først lovligt rejse til Danmark, når manden enten har fået sit svenske opholdskort eller har fået udstedt et nationalt begrænset visum til Danmark på den danske ambassade i Stockholm. Så med mindre der er stor hjemve eller andre grunde til at fremskynde flytningen til Danmark, så er det måske nemmest bare at blive i Sverige, indtil manden har fået sit opholdskort.

Besvar