Bank garanti efter skilsmisse

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
jorgen
Indlæg: 9
Tilmeldt: 05.07.2007 11:09:54

Bank garanti efter skilsmisse

Indlæg af jorgen » 25.05.2010 21:49:32

Jeg har et par meget ulykkelige spørgsmål på vegne af min fætter.

Han blev sidste år gift med en philipinsk pige. Det viste sig dog kort efter vielsen, at hun slet ikke havde reel kærlighed i forholdet.
Det har siden været en meget turbulent tid, hvor hun b.la. flere gange har forsøgt at anmelde ham for vold, heldigvis uden held.

Han har naturligvis fået mere end nok, og ved hjælp fra anden side er det lykkes at få hende til at underskrive skilsmisse papirene.

Min fætter skulle også stille bank garantien for at få hendes opholdstilladelse, men pengene blev udlånt af vores bedste forældre.
Nu er han meget nervøs for om hun kan misbruge denne garanti.

Mit spørgsmål:

Vil garantien forsat være gældende og låst efter skilsmisse?
Er der en måde hvorpå han kan undgå at hun tager pengene ud af garantien?

På forhånd tak.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Bank garanti efter skilsmisse

Indlæg af mh1 » 26.05.2010 07:37:50

Desværre

Du kan læse en afgørelse her:
http://www.statsforvaltning.dk/Tilsynsa ... il/623.pdf

(du bliver nødt til at kopiere og klistre linket ind i fx google, jeg kan ikke få det lavet, så det virker)

"Efter udlændingelovens § 9, stk. 4, jf. § 6, stk. 1 og 3 i bekendtgørelsen gælder sikkerhedsstillelsen i 7 år fra meddelelsen af opholdstilladelsen, indtil der meddeles ubegrænset opholdstilladelse, eller der meddeles ny op- holdstilladelse på et andet grundlag."

Dette tolkes således, at UANSET om parret bliver skilt, så vil sikkerhedsstillelsen skulle gælde, såfremt den udenlandske ægtefælle ikke bliver udvist, men får forlænget opholdstilladelse på trods af skilsmisse.

Sikkerhedsstillelsen bliver således under alle omstændigheder først frigivet, hvis/når den udenlandske ægtefælle enten får varig opholdstilladelse, får opholdstilladelse på et helt andet grundlag, eller udrejser, dvs. forlader DK.

Med de nye stramninger, hvor nogle slet ikke kan opnå varig opholdstilladelse, vil det således kunne medføre at garantien aldrig frigives. Et problem, der bør tages op til drøftelse.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar