sverige - her kommer jeg :)

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: sverige - her kommer jeg :)

Indlæg af fundiver199 » 05.05.2010 12:16:09

nado skrev:nogen der har et forslag til hvordan jeg løser dette bedst muligt?
Mit forslag er, at du lader din mand blive, hvor han er, indtil du har fundet et sted, hvor I kan være. Men ellers kan I jo bo på vandrehjem eller campingplads i Danmark, når han kommer hertil, og så må du prøve at se, om du kan finde et sted at bo i Sverige, inden hans visum udløber. Og lykkes det ikke, jamen så må han vel bare rejse hjem igen, det er jo heller ikke Verdens ende.

I har selv skabt dette problem ved, at han har søgt om et visum, uden at du på forhånd havde fundet et sted, hvor I kan være. Så derfor må I også selv finde ud af at løse det, det kan vi andre ikke rigtig klare for jer.

Hvis du har søgt bolig i Sverige i 6 måneder uden at finde noget, så er det nok fordi, du enten er for kræsen eller skriver de forkerte ting, når du kontakter udlejerne. Overvej meget nøje, og ikke du kan slække på dine krav til pris, beliggenhed, størrelse og så videre, og så evt. finde noget bedre senere hen.

Du kan også prøve at søge på nogle nye måder, f.eks. tage til Sverige en gang imellem og få fat i lokalaviser, hænge opslag op i butikker, hvad ved jeg.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: sverige - her kommer jeg :)

Indlæg af mh1 » 05.05.2010 12:23:04

Prøv at bruge denne:
http://www.jagvillhabostad.nu

se efter fremleje på:
http://www.andrahand.se

vælg fx Skåne len, Malmø, der er lige nu fx denne:
http://www.andrahand.se/Apartment/view/11639/

en centralt beliggende, fuldt møbleret etværelses til 5.000 svenske/md. i perioden 1. Juni-30. nov.
mh
Rådgiver for ÆUG

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: sverige - her kommer jeg :)

Indlæg af skaanebo » 05.05.2010 12:53:10

Hvis du gerne vil bo i den lejlighed, du allerede har fundet, så synes jeg, du skal bede din udlejer om en reel fremlejekontrakt (andra hand) og tilladelse fra boligselskab til at fremleje, alternativt nøjes med kun et værelse i lejligheden og så leje som inneboende og betale et mindre beløb, altså ikke betale for hele lejligheden, hvis du ikke også på papiret råder over hele lejligheden. Hvis din udlejer ikke er tilfreds med nogen af de løsninger, må han/hun jo finde nogen, som ikke har brug for at fremvise lejekontrakt for nogen myndigheder, det vil typisk være svenske studerende.

Apropos studier så bliver der jo mange boliger og værelser ledige, når de studerende er færdige med deres studier i juni og juli, ligesom mange annoncerer med ledige værelser fra august og september op til studiestart.

nado
Indlæg: 59
Tilmeldt: 04.02.2009 18:04:01

Re: sverige - her kommer jeg :)

Indlæg af nado » 05.05.2010 14:51:45

oki jeg vil lige prøve at snakke med ham igen ang. en rigtig hyrakonktrakt og gennemforening od det hele. jeg vil bedst have sådan.

men lige etsprøgsmål.

hvis vi nu laver en inneboendekontrakt, er det rigtigt at han skal med mig ned til skatteværket for at bekræfte at det ér mig, dvs. jeg er mig, der lejer et værelse hos ham ?

det sagde han nemlig at han skulle og han skulle bekræfte det med sit personnummer osv.. er der hold i det han sagde?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: sverige - her kommer jeg :)

Indlæg af skaanebo » 05.05.2010 15:34:32

Ja, det er for så vidt rigtig nok. Det handler om, at man jo ellers bare kan flytte sin adresse hvor som helst hen, uden at det har hold i virkeligheden. Der foregår faktisk mange sådanne spøgelsesflytninger, og folk opdager det som regel først, når posten dukker op med regninger og inkassokrav for ting, som de intet kender til. Derfor er det en god ide, at din udlejer tager med din hen på Skatteverket, når du skal folkeregistreres. Alternativt kan du nøjes med at fremvise din lejekontrakt, og hvis Skatteverket er i tvivl om noget, vil de så enten ringe eller skrive til din udlejer for at få bekræftet, at du vitterligt bor på adressen.

nado
Indlæg: 59
Tilmeldt: 04.02.2009 18:04:01

Re: sverige - her kommer jeg :)

Indlæg af nado » 06.05.2010 09:02:31

Nu har jeg talt med min udlejer og vi gr gennem foreningen. Men jeg kan ikke udleje lejligheden fra august men fra juni af.

hvilke konsekvenser har det at jeg flytter og bor i udlandet, før min mand kommer op til Danmark på schengen visum ??

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: sverige - her kommer jeg :)

Indlæg af skaanebo » 06.05.2010 09:58:34

Er Schengenvisum allerede bevilget og klistret ind i din mands pas? Ellers kan det jo betyde, at visum annulleres, fordi det så ikke er Danmark, som anført i visumansøgningen, som din mand formodes at tilbringe det meste af tiden i.

For at undgå den risiko er det klogest enten at vente med at flytte fra Danmark, indtil din mand er ankommet til Danmark, eller at søge om visum til Sverige og ikke til Danmark, når du er flyttet til Sverige.

nado
Indlæg: 59
Tilmeldt: 04.02.2009 18:04:01

Re: sverige - her kommer jeg :)

Indlæg af nado » 06.05.2010 11:38:21

Ja, visumet er klistret fast i hans pas.

så vil det have betydning om jeg flytter eller ej før han kommer?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: sverige - her kommer jeg :)

Indlæg af skaanebo » 06.05.2010 12:22:29

Der er risiko for, at et allerede udstedt visum annulleres af ambassade, udlændingeservice eller grænsepolitiet ved ankomsten, hvis nogen af disse myndigheder bliver opmærksom på, at du er fraflyttet Danmark.

Om de finder ud af det, er jo ikke til at sige, men risikoen eksisterer i hvert fald

nado
Indlæg: 59
Tilmeldt: 04.02.2009 18:04:01

Re: sverige - her kommer jeg :)

Indlæg af nado » 06.05.2010 13:14:18

oki, skal man egentlig melde sin flytning med det samme ? eller kan jeg vente til efter han kommer op, at jeg er flyttet. skatteværket kan jo se på konktrakten hvornår flytningen er gyldig fra...

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: sverige - her kommer jeg :)

Indlæg af skaanebo » 06.05.2010 13:54:35

Du kan jo godt overtage en lejlighed uden nødvendigvis også at skulle flytte din folkeregisteradresse med samme dato som overtagelsesdatoen, hvis du vel at mærke stadig råder over din bolig i Danmark. Faktisk er der slet ikke noget krav om, at du skal flytte din folkeregisteradresse fra Danmark til Sverige, medmindre du har tænkt dig at blive boende i Sverige i mere end 6 måneder. Så teoretisk kan du altså bo i Sverige i 6 måneder, inden du overhovedet behøver at folkeregistrere dig i Sverige.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: sverige - her kommer jeg :)

Indlæg af mh1 » 06.05.2010 14:32:43

MEN da du jo vil bruge flytningen til at din mand kan blive fs med dig via EU-reglerne, så har du naturligvis tænkt dig at blive i Sverige i mindst 12 mdr., så NÅR din mand er landet i DK og i sammen tager til Sverige, går du snarest ned og får din flytning registreret.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: sverige - her kommer jeg :)

Indlæg af fundiver199 » 06.05.2010 14:55:52

Jeg har forstået det sådan, at du p.t. bor hos dine forældre. Og som de andre skriver, så er der ikke nogen lov, der forbyder dig at indgå et lejemål på en lejlighed i f.eks. Sverige, men først flytte ind i den et par måneder senere, fordi det passer bedst ind i dine planer. Det koster nogle penge i husleje at have en lejlighed stående tom, men det er også det eneste problem.

I bagklogskabens lys havde det været bedre og billigere, om din mand havde ventet med at søge visum, til du allerede var flyttet til Sverige, men det er jo for sent at lave om på nu.

nado
Indlæg: 59
Tilmeldt: 04.02.2009 18:04:01

Re: sverige - her kommer jeg :)

Indlæg af nado » 07.05.2010 16:15:41

nemlig :)

Det er lige hvad jeg gør, og jeg er selvf. villig til at have en lejlighed stående tom et par måneder.. så længe jeg har lejlighed på plads inden jeg tager på ferie..

Ja jeg har tænkt mig at bo i Sverige i mere end 12 måneder. Og jeg glæder mig lige frem til at bo der :)

Ang. de andre lejligheder jeg har set, så har jeg ikke været kræsen: 1. og 2. lejlighed jeg så, ville de leje ud sort, dvs. ingen kontrakt overhovedet. og den 3. fik jeg også næsten, men da jeg bad om at se en købskontrakt på lejligheden for en god ordens skyld, fik jeg at vide at jeg var for krævende :?: og derfor ville han hellere give den til et andet par .. fred være med ham, jeg har skam ikke været for kræsen.. men det har bare været uheldig.

Besvar