dansk-amerikansk par

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
liv
Indlæg: 7
Tilmeldt: 08.04.2010 11:41:03
Geografisk sted: horsens

dansk-amerikansk par

Indlæg af liv » 08.04.2010 11:56:18

hej jeg er en pige på 23 år. (bliver 24 år den 3 juli 2010 ) og jeg er dansker. min kæreste er 28 og bliver 29 den 4 juli 2010. tilsammen har vi en lille pige vanessa på 4 mdr.

min kæreste er tilbage i usa og har været det i 3 mdr, jeg rejser derover her den 20 april og det var meninge vi skulle blive derover, men nu har jeg fået "kolde fødder" og er ved at undersøge mulighederne for at han kan komme til danmark. jeg har fundet ud af jeg ikke rigtig opfylder nogen af de krav som de danske regler har og er heller ikke sikker på min bank vil stille den garanti som man skal have. så nu overvejer jeg det med sverige, men hvordan er det det foregår??? man kan jo være der i 10 uger og så komme tilbage til danmark og så glæder de danske regler ikke længere. det har jeg hørt, er det sandt??
hvad hvis man helt vælger at bo i sverige permanent, hvad har man så af rettige som dansker inde for kommune og statsstøtte??

er lidt forvirret og ved ikke lige hvad vi skal gøre. er der nogen der kan hjælpe????

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: dansk-amerikansk par

Indlæg af fundiver199 » 08.04.2010 12:11:38

Kære Liv

Velkommen til forum. Jeg har flyttet dit indlæg til forum "EU-regler", fordi det er her, du finder langt den meste information om at flytte til Sverige. Langt de fleste søger således ophold efter EU-rettens regler, når de bosætter sig i Sverige. Men man kan også søge ophold efter Sveriges nationale regler. Det er dog kun relevant, hvis man ønsker at blive i Sverige i lang tid og/eller ikke er i stand til at forsørge sig selv og sin ægtefælle.

Du kan starte med at læse, hvad der står under "jeg vil.... flytte til Sverige/Schlesvig" og så kan du fortsætte med at læse "ofte stillede spørgsmål", som står øverst i dette forum.

Hvis du vælger at bosætte dig i Sverige permanent, så har du som dansk statsborger fuldstændig de samme rettigheder som en svensker. Og det har din mand også, hvis han får ophold efter Sveriges nationale regler. Undtaget herfra er dog ting som stemmeret til det svenske landsting, her skal man være svensk statsborger.

liv
Indlæg: 7
Tilmeldt: 08.04.2010 11:41:03
Geografisk sted: horsens

Re: dansk-amerikansk par

Indlæg af liv » 08.04.2010 12:24:06

tak for dit svar
ja jeg havde jo tænkt mig at jeg helt ville flytte til sverige fordi jeg ikke har mulighed for at forsørge min kommende mand.

nu når du siger jeg som dansker har de samme rettigheder betyder det så at jeg ligesom jeg kan i danmark også i sverige kan søge om fleks job. da jeg har været ude for en ulykke og har skadet min ryg kan jeg ikke arbejde så meget. ved du om man også kan søge om det i sverige??

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: dansk-amerikansk par

Indlæg af skaanebo » 08.04.2010 12:33:16

Umiddelbart lyder det som om, den nationale svenske løsning vil være den mest oplagte for jer. Med hensyn til fleksjob, så skal du tale med Försäkringskassan i Sverige. Kontanthjælp fra din kommende svenske kommune kunne også være en mulighed. Det hedder försörjningsstöd på svensk. Et par af fordelene ved den svenske lovgivning er i øvrigt, at I slet ikke behøver at være gift for at søge om familiesammenføring, så I behøver altså ikke at gifte jer alene for at få mulighed for at prøve at bo sammen. Desuden vil din amerikanske kæreste kunne få permanent opholdstilladelse i Sverige allerede efter 2 år ved brug af Sveriges nationale regler frem for først efter 5 år ved brug af EU-regler.

liv
Indlæg: 7
Tilmeldt: 08.04.2010 11:41:03
Geografisk sted: horsens

Re: dansk-amerikansk par

Indlæg af liv » 08.04.2010 12:48:29

tak for dit svar. så det ville være muligt for mig at få sygedag penge/ kontanthjælp fra sverige når jeg bor i sverige.?? da det jo var det jeg skulle hvis jeg bor her i dk.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: dansk-amerikansk par

Indlæg af skaanebo » 08.04.2010 13:14:48

Ja, du er som dansker i Sverige fuldstændig ligestillet med enhver svensker med hensyn til socialhjælp og lignende i kraft af fælles nordiske aftaler. Den første hurdle er at finde et sted at bo i Sverige. Dernæst at få styr på økonomien og hvilke muligheder for hjælp, du kan få til fx at finde et fleksjob. Og endelig skal din kæreste eller ægtemand søge om en opholdstilladelse til Sverige på nærmeste svenske ambassade eller konsulat i USA. Han må altså ikke bare bosætte sig i Sverige samtidig med dig, men skal vente på Migrationsverkets sagsbehandling, der normalt tager 3-6 måneder.

Besvar