bo i sverige som pensionist og have bijob i dk

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
hayatiha
Indlæg: 103
Tilmeldt: 28.02.2009 22:59:52

bo i sverige som pensionist og have bijob i dk

Indlæg af hayatiha » 20.03.2010 10:40:42

Jeg er pensionist og bosat i sverige, men i en periode vil jeg gerne arbejde i Danmark ved siden af min pension..vil det gå ud over min mands mulighed for at få permanent opholdstilladelse i Sverige, hvis jeg i en periode ikke bor sammen med ham pga at jeg arbejder i dk? og hvor længe må jeg opholde mig i dk pga arbejde, mens jeg satdig bor i Sverige?..

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: bo i sverige som pensionist og have bijob i dk

Indlæg af fundiver199 » 20.03.2010 13:12:22

Det er en betingelse for din mands ret til ophold i Sverige, at I begge to har bopæl i Sverige. Så hvis du gerne vil bo i Danmark i en periode, så må din mand også flytte til Danmark. Men det kan han jo også sagtens gøre via EU-rettens regler.

Alternativt kan du blive grænsependler som så mange andre, d.v.s. bo i Sverige og arbejde i Danmark.

Hvis du arbejder langt fra grænsen, så kan du etablere dig med dobbelt husførelse og f.eks. leje et værelse, hvor du kan overnatte. I så fald skal du sætte dig grundigt ind i reglerne for folkeregistrering i Sverige, hvilket du kan læse om i "KayJay"´s tråd her i forum "EU-regler".

Groft sagt er det noget med, at du mindst skal overnatte 4 dage om ugen eller 16 dage om måneden på din bopæl i Sverige for ikke at risikere, at du med tilbagevirkende kraft bliver tvangsflyttet til din danske bopæl.

Måske var det alt i alt nemmere at finde noget arbejde i Sverige, eller alternativt èn gang for alle tage beslutningen og flytte sammen til Danmark?

Besvar