Tilmelding til Forsäkringskassan EU opholdskort

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
LPedersen
Indlæg: 30
Tilmeldt: 05.07.2009 09:49:45

Tilmelding til Forsäkringskassan EU opholdskort

Indlæg af LPedersen » 08.03.2010 09:45:07

Min kone har fået opholdskort efter EU reglerne. Skal vi selv indmelde hende i Forsäkringskassen eller sker det automatisk når man for personnummer ?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Tilmelding til Forsäkringskassan EU opholdskort

Indlæg af skaanebo » 08.03.2010 16:21:12

Nej, det sker ikke automatisk. Normalt får man et brev med posten, hvor man skal besvare en række spørgsmål, for at Försäkringskassan kan afgøre, om man er socialforsikret hos dem eller ej. I kan også bare gå ned på nærmeste kontor og finde ud af det. Det kan også være lidt forvirrende, fordi der er forskellige regler, alt efter hvad sagen egentlig handler om - om man fx søger om hjælp til at betale tandlægeregningen, eller om man vil have det blå EU-sygesikringskort.

LPedersen
Indlæg: 30
Tilmeldt: 05.07.2009 09:49:45

Re: Tilmelding til Forsäkringskassan EU opholdskort

Indlæg af LPedersen » 08.03.2010 18:28:12

skaanebo skrev: Det kan også være lidt forvirrende, fordi der er forskellige regler, alt efter hvad sagen egentlig handler om - om man fx søger om hjælp til at betale tandlægeregningen, eller om man vil have det blå EU-sygesikringskort.
Aktuelt søger vi ikke om noget. Men jeg har læst mange steder at man bør melde sig ind når man flytter til Sverige.

hayatiha
Indlæg: 103
Tilmeldt: 28.02.2009 22:59:52

Re: Tilmelding til Forsäkringskassan EU opholdskort

Indlæg af hayatiha » 20.03.2010 10:33:41

jeg kunne så godt tænke mig at vide hvilke regler der gør sig gældende for at man kan få det blå sygesikringskort i sverige? jeg har boet mange år i sverige, men er aldrig blevet tilmeldt den svenske socialforsikring..Har først lige nu ansøgt om det fordi jeg skal på hospitalet i Danmark.

Besvar