arbejde i DK, opholdstilladelse i SE

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Malmöherewecome
Indlæg: 170
Tilmeldt: 14.06.2007 13:32:48

arbejde i DK, opholdstilladelse i SE

Indlæg af Malmöherewecome » 18.09.2009 09:07:54

Hej Alle,

Vi er tidligere blevet fortalt herinde at det ikke kan lade sig gøre at arbejde i DK, når man er på opholdstilladelse i SE. Dette har jeg igår fået (mundtligt) afkræftet af udlændingeservice. De siger at man godt kan søge om en pendler tilladelse og i mange tilfælde få en sådan!!

Er dette nyt for skaanbo og andre faste skribenter herinde? Det er det i hvert fald for os!

Vi fik yderligere oplyst: at ægtefællen skal først have jobbet og derefter søge tilladelsen ved blandt andet at indsende kontrakten. Sagsbehandlingstiden er 2 måneder. De kunne ikke oplyse præcist hvilke job der vil få en tilladelse, men sagde at de ville råde til at det var et fuldtidsjob.

Det er jo hat og briller at man ikke kan få klar besked??

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: arbejde i DK, opholdstilladelse i SE

Indlæg af fundiver199 » 18.09.2009 15:06:58

Jeg kan ikke finde nogen oplysninger på Udlændingeservice hjemmeside om "pendlertilladelser". Og jeg ved positivt, at andre tidligere har fået at vide, at den slags ikke kan lade sig gøre.

Jeg tror dog, at man skal holde sig for øje, at vi muligvis taler om to forskellige ting her, nemlig:

1) Giver en opholdstilladelse i f.eks. Sverige en 3. lands borger en generel ret til at arbejde i Danmark?

2) Stilles der krav om, at en 3. lands borger, som har fået en arbejdstilladelse i Danmark, skal have bopæl her i landet?

Mit umiddelbare gæt er, at svaret på begge spørgsmål er "nej".

Og i så fald kan det altså godt lade sig gøre for en 3. lands borger at bo i Sverige og arbejde i Danmark. Men kun hvis denne 3. lands borger også ville kunne få en selvstændig arbejds- og opholdstilladelse i Danmark uden at have opholdstilladelse i Sverige i forvejen.

Altså f.eks. via Green card ordningen, beløbsordningen, ordningen for sportsudøvere og forskere, og så videre. Alle de ting som man kan læse om på Udlændingeservice hjemmeside under "arbejde".

Ovenstående er dog rent og skært gætteri. Så du må da meget gerne bede Udlændingeservice om at oplyse dig skriftligt om, hvilke regler der er gældende, samt hvor på deres hjemmeside, man kan læse om disse regler.

Og herefter må du også meget gerne poste denne information i forum, da jeg er sikker på, at vi er rigtig mange, som gerne vil vide det.

Malmöherewecome
Indlæg: 170
Tilmeldt: 14.06.2007 13:32:48

Re: arbejde i DK, opholdstilladelse i SE

Indlæg af Malmöherewecome » 18.09.2009 15:16:00

HVad du skriver er nemlig hvad jeg også har fundet af information på hjemmesiden, men det er bare ikke hvad de siger i telefonen. Hende jeg talte med var helt sikker på at det kunne lade sig gøre, men kunne ikke oplyse om hvilke specifikke regler der er, man skal søge og få et svar.

Som sagt er det hat og briller, for hvis man bruger tid på at finde et job og få lavet en kontrakt og derefter får afslag på tilladelse fra udlændingeservice, står man og har spildt en del tid og energi. Det er utroligt at de ikke har lært af sagen fra sidste sommer.
Senest rettet af Malmöherewecome 18.09.2009 15:17:41, rettet i alt 1 gang.

Malmöherewecome
Indlæg: 170
Tilmeldt: 14.06.2007 13:32:48

Re: arbejde i DK, opholdstilladelse i SE

Indlæg af Malmöherewecome » 18.09.2009 15:16:58

Jeg vil da skrive til udlændingeservice og se hvad de svarer, men vil også opfordre alle andre interesserede i dette spørgsmål til at gøre det samme, vi er jo lidt stærkere i en gruppe eller?

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: arbejde i DK, opholdstilladelse i SE

Indlæg af fundiver199 » 18.09.2009 15:30:30

Ja det er i givet fald ikke første gang, at Integrationsministeriet og Udlændingeservice har "glemt" at informere om det på deres hjemmeside, når de indførte ting, der kan ses som en lempelse af reglerne.

Mest kendt er naturligvis sagen om familiesammenføring efter EU-reglerne. Men der er flere andre eksempler. F.eks. var det også først efter påbud fra Ombudsmanden, at den såkaldte positivliste over erhverv, der kan give anledning til dispensation fra 24-års reglen, blev offentliggjort.

I starten var det bare en praksis, som Udlændingeservice kørte efter, men uden at hverken befolkningen eller ansøgerne vidste noget om det.

Og den slags er naturligvis fuldstændig uacceptabelt og en klokkeklar overtrædelse af forvaltningsloven. Da folk jo almindeligvis afholder sig fra overhovedet at søge om noget, hvis de på forhånd kan læse sig frem til, at de ikke opfylder betingelserne.

Så den her sag skal der helt sikkert følges op på.

Besvar