skilsmisse og ophold

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
cph123
Indlæg: 2
Tilmeldt: 03.09.2009 21:50:32

skilsmisse og ophold

Indlæg af cph123 » 03.09.2009 22:16:44

Jeg har en partner, som har været i Danmark i snart 7 år. Han har søgt om permanent opholdstilladelse, men er bange for at få afslag, da han ikke har bestået en danskprøve. Han vil sandsynligvis få en 3-årig forlængelse af den midlertidige opholdstilladelse, men da vores forhold går dårligt, overvejer vi at blive skilt.

Vil det betyde, at han skal forlade landet med det samme vi bliver skilt? Eller kan han blive indtil den midlertidige opholdstilladelse udløber? Og hvad betyder det for hans situation, hvis han gifter sig igen med en anden dansker efter vores skilsmisse?

Mange spørgsmål, men håber nogen kan svare.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: skilsmisse og ophold

Indlæg af fundiver199 » 04.09.2009 06:16:31

Hvis I bliver skilt, så bortfalder hans opholdsgrundlag, og han vil derfor som hovedregel blive bedt om at forlade Danmark inden for èn eller anden rimelig tidsfrist.

Hvor lang den er, det ved jeg ikke, men det er i hvert fald ikke sådan, at han kan blive, indtil han skal have sin opholdstilladelse fornyet.

Hvis han gifter sig igen med en anden dansker (person der bor i Danmark), så vil de naturligvis kunne søge om familiesammenføring, ligesom I gjorde det i sin tid, og så starter hele møllen sådan set bare forfra.

Om det i praksis kan lade sig gøre, uden at han forlader Danmark i en kortere eller længere periode, det ved jeg dog ikke.

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2961
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: skilsmisse og ophold

Indlæg af Kim P. Nyberg » 04.09.2009 09:23:26

Husk også, at ved skilsmisse har I pligt til at informere US om det, så de kan vurdere hans sag påny.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

cph123
Indlæg: 2
Tilmeldt: 03.09.2009 21:50:32

Re: skilsmisse og ophold

Indlæg af cph123 » 04.09.2009 22:16:23

Tusind tak for jeres svar - det var (desværre) lidt det samme jeg forventede.

ZB
Indlæg: 520
Tilmeldt: 25.06.2007 11:53:30

Re: skilsmisse og ophold

Indlæg af ZB » 08.09.2009 17:41:17

Hvis din ægtefælle kan få anbefalinger fra sin dansklærer, taget uddannelse her, har job og dine venner og familie kan skrive under på at han er velintegreret og hvis I har børn sammen osv. kan I søge US om han skal blive efter skilsmissen.
Har I børn sammen står jeres sag endnu bedre.

Der er også en anden mulighed - Har din mand arbejdet i et firma i 2 år og de kan sige god for at han kan beholde sit job har han mulighed for at konvertere sin FS til en arbejdstilladelse.

Tjek: http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/a ... skraft.htm

Hvis din ægtefælle er fra Tyrkiet er der yderligere muligheder gennem associeringsaftelen ml. EU og Tyrkiet. Der er nogen poster heromkring på forum...

Besvar