samtale på migritionsverket

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Susu
Indlæg: 27
Tilmeldt: 10.06.2007 21:37:53

samtale på migritionsverket

Indlæg af Susu » 10.06.2007 21:56:09

Hej!

Er der nogen af jer, der er blevet kaldt til samtale på migritionsverket inden de kunne tage en beslutning om opholdstilladelse.

Hvad går denne samtale ud på og hvad bliver man spurgt om?

På forhånd tak for hjælpen
[/i]
Med Venlig Hilsen

Susu

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Indlæg af skaanebo » 11.06.2007 07:44:25

Ja, det foregår som et forhør, hvor I hver især bliver interviewet separat om jeres personlige forhold - hvordan I har indrettet jeres bolig, jeres hverdag, osv. - alt sammen for at Migrationsverket skal forsøge at finde ud af, at det ikke er noget skinforhold.

Det er ikke nogen sjov oplevelse, men det kan heldigvis overståes på en halv times tid, hver især, hvis I ikke væver for meget rundt i jeres historier...

Susu
Indlæg: 27
Tilmeldt: 10.06.2007 21:37:53

Indlæg af Susu » 11.06.2007 16:09:02

Hej Skaanebo

Godt at du er tilbage igen :D

OKi et slags forhør??? Lyder lidt skræmmende. Forstår ikke hvad der ligger til grund for samtalen, men det finder jeg vel ud af.
Hvordan ved du alt det der bliver spurgt om? Har du prøvet det før. Eller er der andre du kender der har prøvet det? Jeg vil meget gerne vide mere omkring samtalen.

På forhånd tak
Med Venlig Hilsen

Susu

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Indlæg af skaanebo » 12.06.2007 05:14:36

Hej Susu.

Hvis man kendte spørgsmålene på forhånd, ville formålet med samtalen jo være noget omsonst, da den jo netop har til formål at afdække, hvorvidt jeres forhold er reelt og indgået af egen fri vilje (fx ikke noget tvangsægteskab).

Men det er naturligvis ikke sjovt at skulle fortælle om sine personlige forhold til et vildt fremmed menneske, hvis positive indtryk er altafgørende for, at man kan få lov til at bo sammen.

Det bedste, man kan gøre, for at forberede sig,er at være sikker på, at både du og din partner er enige om jeres fremtidsplaner, og hvordan I hver især vil fortælle om jeres hverdag - hvem går på indkøb, hvilket supermarked, hvem laver mad, og hvad laver I typisk sammen, osv., osv. samt være enige om vigtige datoer i jeres liv - hvor og hvornår I mødte hinanden, osv.

Susu
Indlæg: 27
Tilmeldt: 10.06.2007 21:37:53

Indlæg af Susu » 12.06.2007 20:09:40

Ja helt kart! Det er jeg enig i.

Man må bare være sig selv og gå igennem det med hård hånd. Jeg kan blive så harm over, hvis de kan have mistanke om tvangsægteskab.

Du skal høre nærmere om hvordan samtalen gik og hvad det gik ud på, når jeg har været på migrationsverket. Jeg har ikke fået nogen tid derinde endnu, men det skulle komme med posten snart
Med Venlig Hilsen

Susu

Susu
Indlæg: 27
Tilmeldt: 10.06.2007 21:37:53

Indlæg af Susu » 12.06.2007 20:27:33

Forresten skaanebo!

Jeg og min mand flytter et andet sted hen og vores sag er jo stadig under behandling, forsinker det sagen på nogen måde at vi flytter?

Skal vi sende vores nye kontrakt til migationsverket?
Med Venlig Hilsen

Susu

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Indlæg af skaanebo » 13.06.2007 17:04:07

Det forsinker vel kun sagen, hvis I flytter fra en region til en anden, så sagen ikke længere hører under den samme afdeling af Migrationsverket - fx hvis man flytter fra Malmö til Stockholm.

Du kan gøre dem opmærksom på, at I får ny adresse, men når blot I anmelder jeres flytning til Folkbokföringen burde de automatisk blive underrettet.

Normalt beder de folk om at medbringe fotografier, ansættelseskontrakter, lejekontrakter, osv. i det brev, der udsendes.

Susu
Indlæg: 27
Tilmeldt: 10.06.2007 21:37:53

Indlæg af Susu » 13.06.2007 18:48:59

Oki så er der ingen problemer, da vi bliver i samme by.

Tak for hjælpen
Med Venlig Hilsen

Susu

Annette
Indlæg: 51
Tilmeldt: 19.06.2007 14:43:51

Indlæg af Annette » 19.06.2007 15:11:39

Hej Susu

Vi har søgt om PUT i Sverige via de nationale svenske regler.

Vi forventede at vi begge skulle til interview, men det var kun min mand der fik en aftale på den svenske ambassade. Han blev spurgt om alt muligt om vores første møde, bryllupsdag, svigerfamilie, ferieoplevelser mv.

Vi gik og terpede det lidt inden han skulle afsted og det var rigtig hyggeligt at mindes de mange gode stunder.

Da jeg ikke blev interviewet samtidig, venter vi på at jeg enten kaldes ind senere, eller modtager oplysningsskemaer.

Spørgsmålene viser om forholdet er ægte. Det er nogle standard spørgeområder, men interviewer spørger ind i detaljer, ud fra hvad man fortæller. Omvendt, er forholdet ægte, så har I intet at frygte.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Indlæg af skaanebo » 19.06.2007 19:46:54

Selv om man har rent mel i posen, kan man desværre IKKE vide sig for sikker på at alt går, som det skal ved sådanne forhør.

Der har skam været tilfælde, hvor sagsbehandleren på Migrationsverket bare har set sig gal på nogen og tolket deres svar helt forkert, eller stillet spørgsmål på en måde, så spørgsmålet let kunne misforståes, hvorfor man så også automatisk kommer til at afgive 'forkerte' svar! Det kan så medføre et afslag, som man så heldigvis kan 'överklaga' og få medhold hos en anden sagsbehandler.

Susu
Indlæg: 27
Tilmeldt: 10.06.2007 21:37:53

Indlæg af Susu » 19.06.2007 20:44:04

Puha skaanebo ....
Du er altid ligefrem og kontant. Håber virkelig ikke at forhøret er så slemt som du får det tl at fremstå. Det er mærkeligt at jeg ikke har fået nogen tid derinde endnu. Man går bare og venter. Vi søgte for ca. 5 måneder siden. Jeg skrev en mail til dem og de svarede at de ikke kunne tage en besltning før der har været en samtale. De ville sende aftalen med posten.

Hej Annette.

Min søs, har søgt via. de nationale regler. Hendes mand blev spurgt om det samme som din mand. Til sidst blev min søs indkaldt på migrationsverket, hvor hun blev stillet nogenlunde de samme spørgsmål fodi de ville sikre at der var tale om ægte kærlighed eller om det var tvang. Desværre er disse samtaler ikke de samme som de samtaler man bliver indkaldt til, når man har benyttet EU-reglerne. Det er derfor jeg frygter denne samtale. I nervøsitet kan man jo komme til at virke anspændt og utroværdig og de kan jo bare vride løs i samme spørgsmål til saften er helt væk :? Ej oki nu skal jeg ikke frygte det væreste. Gad godt høre om der er andre der har været til samtale og hvordan det er gået
Med Venlig Hilsen

Susu

Hello
Indlæg: 3
Tilmeldt: 12.06.2007 10:07:45

Indlæg af Hello » 19.06.2007 23:27:34

Vi har været til Samtale inden vi fik opholdskort til min kone!
Jeg fandt ud af at de var mistænksomme da der var stor aldersforskel, og at vi måske kunne være slægtninge osv osv...
På brevet jeg fik, stod der at man skulle meddele hvis man skulle have tolk, så det glemte jeg med vilje :lol: , fordi jeg vidste at vi ville komme i forskellige rum og måske kludre det hele....( min kone kan ikke engelsk eller dansk) Da vi mødte op sagde jeg at jeg troede at det var ok med at jeg oversatte, og hun sagde hvis det var nødvendigt ville hun lave en ny aftale så vi kunne mødes igen med tolk...
Men hun blev selvfølgelig 100% på at vi var legit..

MEN da jeg imellem tiden havde fået arbejde i malmø, sagde hun at nu ville det være lettere... fordi vi nu boede og arbejdede i sverige...

HUN sagde at der var mange ansøgere som arbejde i københavn, som havde falsk adresse i malmø, men rigtigt boede i københavn..


SÅÅ det korte er at hvis du kan BEVISE at du er en ærlig ansøger som bor i Sverige og arbejder where ever og er gift ægte.. Så er der ikke nogen problemer og ikke noget at være bange for.. De er meget flinke de svenskere God bless.. :wink:

Susu
Indlæg: 27
Tilmeldt: 10.06.2007 21:37:53

Indlæg af Susu » 20.06.2007 15:00:54

Hey Hello! :lol:

Tak fordi du ville dele lidt erfaringer med os andre.

Ja selv om vores hensigter og vores ægteskab er ægte, kan der alligevel være noget, som vi begge misforstår til samtalen. Det er det jeg frygter mest. Håber virkelig at de ikke slagter en, som man har oplevet til devirse eksamener :shock: ... Stay Cool 8) :lol:
Med Venlig Hilsen

Susu

fbfarum
Indlæg: 13
Tilmeldt: 26.12.2007 23:07:14
Geografisk sted: sweden

skal til samtale

Indlæg af fbfarum » 15.01.2008 00:46:33

Hej!!
Jeg ville spørge om der vil være meget stor mulighed for at blive spurgt om vores hverdag, for vi har et barn sammen.
Og vi har søgt via eu reglerne...

Vi skal til samtale

Besvar