sverigesløsning med eu-opholdstilladelse??

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Thomas77
Indlæg: 67
Tilmeldt: 15.03.2009 13:11:21
Geografisk sted: Vestegnen

sverigesløsning med eu-opholdstilladelse??

Indlæg af Thomas77 » 04.07.2009 09:43:51

Jeg har læst ÆUG's folder igennem, og er lidt i tvivl om nogle ting.

Er dette muligt??

Kvinde 30 år. Peruviansk statsborger, spansk arbejds- og opholdstilladelse, boet i Barcelona i 4-5 år.

Mand 32 år. Dansk statsborger, født, opvokset og bosiddende i eget hus i DK, med god fast indtægt.

Jeg (mand) sælger hus, beholder mit job i DK, flytter til Malmö. Kvinde flytter med til Malmö. (ingen arbejde).

Hvor længe skal vi bo i Malmö for at vi kan returnere til DK og undgå krav om ægteskab og deponering af penge.

Og kan hun uden videre få opholdstilladelse i Sverige?

Vi har ikke haft samliv udover besøg hos hinanden i Spanien og DK af en uges varighed af gangen.

Jeg synes reglerne er meget forvirrende, og det der står på nyidanmark.dk er meget svært forståeligt. Håber at nogle kan hjælpe mig.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: sverigesløsning med eu-opholdstilladelse??

Indlæg af fundiver199 » 04.07.2009 10:53:44

Efter danske regler og EU-regler skal man som hovedregel have boet sammen i mindst 18 måneder for at kunne få familiesammenføring som ugift par.

De svenske regler er mere lempelige på dette område, så hvis I af èn eller anden grund nærer modvilje mod at gifte jer, så er de nationale svenske regler det eneste regelsæt, I vil kunne benytte jer af. Og herefter vil I så skulle bo sammen i Sverige i mindst 18 måneder, før I kan flytte videre til Danmark og søge opholdskort efter EU-reglerne som ugift par.

Hvis I derimod gifter jer, så kan du bare blive boende, hvor du bor, og I kan søge efter de danske regler. Eller I kan nøjes med at bo 10 uger i Sverige, hvorefter du kan flytte tilbage til Danmark igen og søge opholdskort til din kone efter EU-reglerne.

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2879
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: sverigesløsning med eu-opholdstilladelse??

Indlæg af Kim P. Nyberg » 04.07.2009 10:56:24

Som jeg læser dit indlæg her, tænker du på at bruge EU-reglerne, ikke?

I så fald glem alt om alderskrav, tilknytningskrav og bankgaranti. Disse krav findes ikke i EU-reglerne.

Du behøver ikke sælge din danske bolig, men kan udleje/fremleje den i den periode, I er bosat i et andet EU-land sammen. Dér skal du bo i minimum 10 uger. Hvor lang tid hun opholder sig i det pågældende land sammen med dig er irrelevant.

Dette kræver selvfølgelig at I er gift inden hun rykker op til dig.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Thomas77
Indlæg: 67
Tilmeldt: 15.03.2009 13:11:21
Geografisk sted: Vestegnen

Re: sverigesløsning med eu-opholdstilladelse??

Indlæg af Thomas77 » 04.07.2009 16:05:07

tak for svar...

det var egentlig for at forsøge at undgå ægteskab og deponering af penge/garanti., som er krævet efter de nationale danske regler.

og der er EU-modellen eneste løsning som jeg kan se. Mit hus er pt. til salg, da jeg ønsker at flytte til København. Og tænkte at jeg lige så vel kunne flytte til Malmö nu jeg alligevel skulle flytte.


men det er så 18 måneders ophold/samliv i Malmö der er krævet... såfremt hun kan få opholdstilladelse der..

og opholdskort efter EU-regler giver det adgang til danskundervisning og arbejdstilladelse på samme måde som familiesammenføring efter danske nationale regler?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: sverigesløsning med eu-opholdstilladelse??

Indlæg af skaanebo » 04.07.2009 16:16:52

Sørg for at sælge dit hus, inden du flytter til Sverige, da du ellers vil komme til at skulle betale svensk skat af en evt. fortjeneste ved salget.

Der er ingen problemer i at søge opholdstilladelse efter nationale svenske regler - din kæreste skal blot gøre det fra sit hjemland og kan altså ikke rejse med dig direkte til Sverige. Sagsbehandlingstiden er normalt 3-6 måneder.

Når I har boet 18 måneder i Sverige kan I så gøre brug af EU-retten ved tilbagevenden til Danmark. Her skal I være opmærksom på, at der kan opkræves et højere deltagergebyr for undervisning i dansk, samt at din kæreste kun vil være berettiget til dansk SU, hvis du selv har været arbejdstager i Sverige, inden I flyttede videre til Danmark.

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2879
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: sverigesløsning med eu-opholdstilladelse??

Indlæg af Kim P. Nyberg » 04.07.2009 21:01:51

Som en tilføjelse til skaanebo's indlæg, er det sådan, at ægtefællen kun må arbejde i bopælslandet, hvis man er der på grundlag af EU-reglerne.

Ud over denne ene begrænsning, skal ægtefællen behandles som landets egne statsborgere, også med hensyn til arbejde. Arbejdstilladelse er altid indbygget, når man er familiesammenført.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: sverigesløsning med eu-opholdstilladelse??

Indlæg af fundiver199 » 05.07.2009 08:36:17

Hvis det er meningen, at din kæreste gerne vil arbejde i Danmark, så kan I evt. undersøge, om hendes uddannelse er på positivlisten, så hun kan få en selvstændig arbejdstilladelse / Green Card uafhængig af dig.

Men er det ikke tilfældet, så må I altså vælge mellem, at hun er begrænset til det sydsvenske arbejdsmarked, hvor både lønnen og udbuddet af stillinger er en del lavere end i Danmark - eller at gifte jer og bosætte jer i Danmark.

Jeg må indrømme, at jeg ikke helt forstår, hvorfor I ikke bare gifter jer og dermed undgår en masse besvær og begrænsninger, men det er naturligvis op til jer.

Thomas77
Indlæg: 67
Tilmeldt: 15.03.2009 13:11:21
Geografisk sted: Vestegnen

Re: sverigesløsning med eu-opholdstilladelse??

Indlæg af Thomas77 » 26.08.2009 15:55:37

vi har valgt at gifte os asap...

hvad er konsekvensen hvis jeg fortsat har mit hus til salg... flytter til Sverige i nogle måneder. Huset bliver ikke solgt, men har stået tomt, og vi flytter tilbage.

Jeg kan se i ÆUG's brochure om Sverigesløsningen at der kan være visse problemer med opholdstilladelse hvis man har fast ejendom i hjemlandet.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: sverigesløsning med eu-opholdstilladelse??

Indlæg af fundiver199 » 26.08.2009 18:36:40

Umiddelbart er der ikke nogen problemer i dette. Dog skal du dokumentere overfor Udlændingeserice, at du var "reelt etableret" i Sverige. Og her trækker det naturligvis alt andet lige ned, hvis du har haft rådighed over en bolig i Danmark. Men det problem kan relativt let løses ved at fremleje din danske bolig.

Du skal også være opmærksom på, at hvis du sælger din danske bolig, medens du bor i Sverige, så kommer du til at betale skat til den svenske stat af din eventuelle fortjeneste.

Og hvis I gifter jer, så er det jo ikke strengt nødvendigt at flytte til Sverige i det hele taget. Så kan I også bare vælge af søge FS efter de nationale danske regler, med alt hvad det nu engang indebærer.

Fordele og ulemper ved at komme ind under EU-reglerne skal således opvejes imod besværet og udgifterne med at flytte frem og tilbage over en landegrænse 2 gange, og derfor er det ikke nødvendigvis den rigtige løsning for alle.

Thomas77
Indlæg: 67
Tilmeldt: 15.03.2009 13:11:21
Geografisk sted: Vestegnen

Re: sverigesløsning med eu-opholdstilladelse??

Indlæg af Thomas77 » 27.08.2009 09:39:57

Tak for svar.

Jeg tror vi hælder mod at skynde os med at søge efter de danske regler, inden man bliver udsat for testen.

Det er trods alt lettere end at skulle flytte to gange.

Besvar