Hvordan bruger jeg sveriges-modellen

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

JacobPanta
Indlæg: 81
Tilmeldt: 19.02.2009 00:14:01

Indlæg af JacobPanta » 17.03.2009 15:38:16

Tak for svaret. Det er dejligt at ting er ved at falde på plads. Vi har forresten også fået alle papirer fra Thailand på plads og skal giftes denne uge - så det er ved at køre ret godt!

Ok. Dvs. Folkbokföringen brokker sig ikke, Migrationsverket godkender boligen, og en gang til sommer / i efteråret går min "lille" lejlighed også fint igennem systemet hos Udlændingestyrelsen i Danmark?

Det lyder jo alt sammen godt. Så hvis hverken Folkbokföringen eller Migrationsverket kontrollerer os når vi bliver familiesammenført, vil jeg nok helst undlade at være alt for pågående overfor Bostadsrättsföreningen inden kontrakten er i hus. Min forlovede var med ude at se på den, så indehaveren af bostadsrätten er jo sandsynligvis klar over at vi er to.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Indlæg af skaanebo » 17.03.2009 18:17:20

Ja, når bare bostadsrättföreningen er indforstået med fremlejen, så er der ingen problemer med Folkbokföringen. Og Migrationsverket kerer sig ikke synderligt for jeres boligforhold, når blot I faktisk bor sammen på adressen, og du ellers er i stand til at forsørge jeres familie (ved brug af EU-reglerne). Og der er i hvert fald slet ingen problemer med Udlændingeservice, når I kommer så langt. Så det skal nok gå efter planen, skal du se :wink:

JacobPanta
Indlæg: 81
Tilmeldt: 19.02.2009 00:14:01

Indlæg af JacobPanta » 19.03.2009 09:43:36

Hej igen,

Hvad skal man egentlig have med af dokumenter til Skatteverket/Folkbokföringen?

Jeg regner med at besøge dem ligesåsnart jeg har underskrevet kontrakten. Om det så betyder jeg må ligge i en sovepose indtil mine ting fra danmark er kommet frem. Jeg sender opsigelsen på min lejlighed i dag, det er vel ikke noget problem at jeg stadig råder over den indtil slutningen af april?

Men hvad skal de have? Lejekontrakt + godkendelse fra bostadsrättsförening hvis man har den på skrift... og måske et pas... ellers andet?

Jeg forsøgte at ringe til dem, men der var en enorm kø, så der må vel være nogen herinde som har været det hele igennem.

Tak.

Jacob

Solsikke
Indlæg: 76
Tilmeldt: 16.12.2007 19:16:08
Geografisk sted: Malmö

Indlæg af Solsikke » 19.03.2009 10:38:30

jeg havde bare min lejekontrakt og mit pas med så det rigeligt :)
En rejse på tusind mil begynder med et enkelt skridt

JacobPanta
Indlæg: 81
Tilmeldt: 19.02.2009 00:14:01

Indlæg af JacobPanta » 19.03.2009 13:59:35

Tak. Jeg kan dog se at det er et stykke tid siden du er tilmeldt dette forum. Er der kommet nogle opstramninger siden? Hvad med opsigelse i Danmark, vil de have det?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Indlæg af skaanebo » 19.03.2009 14:25:55

Dokumentation for opsigelse af lejemål i Danmark kan kun være interessant for Udlændingeservice, når I når så langt i "køreplanen".

Folkbokföringen skal bare se pas, lejekontrakt og evt. godkendelse fra brf.

JacobPanta
Indlæg: 81
Tilmeldt: 19.02.2009 00:14:01

Indlæg af JacobPanta » 25.03.2009 01:09:05

Så blev vi gift, og nu udløber min kones visum desværre i morgen. Til gengæld står vi med en lejekontrakt og en godkendelse fra bostadsrättsföreningen :D

Problemet er bare at godkendelsen gælder fra 1. april, og som nygifte er dagene noget lange når man ikke er sammen.

Kan man evt. ringe til föreningen og mundtlig spørge om lov til at flytte ind omgående? Eller prøve at aflægge folkbokföringen et besøg uden at medbringe godkendelsen... som så kan fremvises hvis de spørger senere (hvor det sandsynligvis er efter 1. april)

Jeg vil jo helst afkorte ventetiden... først 1 uges venten på at kunne flytte ind, så 2 ugers venten på folkeregistrering og til sidst 2 ugers venten på visum...

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Indlæg af skaanebo » 25.03.2009 08:27:58

Tillykke med giftermålet!

Hvis din kones visum udløber i morgen, haster det jo med at få indleveret ansøgning hos Migrationsverket. Det skal ske senest i morgen. Så selv om I nu har en lejlighed klar til 1. april, har I jo et alvorligt problem, for I skal folkeregistrere jer på en adresse i Sverige senest i morgen, og du skal som dansker have et svensk personnr., og I skal nå en tur forbi Migrationsverket inden lukketid i morgen. I mangler altså et sted at bo i Sverige i en uge, for at det hele skal lykkes. Kender I nogen, der bor i Sverige og vil tillade at I folkeregistrerer jer hos dem i en uge? Eller kan I ændre på kontrakten for brf og flytte ind i morgen? Eller kan I bare leje et værelse et eller andet sted i Sverige i en enkelt uge? Hvad som helst kan bruges, så længe det ikke er et hotelværelse, men et sted hvor man faktisk kan blive folkeregistreret. Tjek fx blocket.se, sunddebat.com, osv.

Når I så går på Folkbokföringen i dag eller i morgen, så fortæl personalet at det er vigtigt du får et svensk personnr. med det samme, fordi I skal bruge det til at søge om opholdstilladelse for din ægtefælle hos Migrationsverket senere samme dag - så kan du med lidt held få det udleveret efter lidt ventetid.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Indlæg af fundiver199 » 25.03.2009 08:48:16

Ja det lyder som noget værre stress og rod. Tillad mig derfor at gentage min opfordring til, at andre, som overvejer at benytte sig af EU-reglerne i Sverige, starter hele manøvren med at flytte til Sverige. I stedet for først at flytte, når kærestens/ægtefællens visum til Danmark er lige ved at løbe ud.

Så kan man i ro og mag finde sig en bolig i Sverige, flytte ind i denne, og ordne sit eget papirarbejde. Og når det så er på plads, så tager det kun nogle få uger at få udstedt et visum til sin ægtefælle, hvis man er gift, og dermed kan søge visum efter EU-reglerne.

Og selv hvis man ikke er gift, og skal søge efter de normale regler for turistvisum, er Sverige nok generelt en del hurtigere til at udstede visum end Danmark, og der skal aldrig stilles bankgaranti. Hvilket jo også allerede er en kæmpemæssig fordel.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Indlæg af skaanebo » 25.03.2009 09:01:27

Lykkes det ikke at finde et sted at bo, må I forsøge at få en aftale med en handläggare hos Migrationsverket om, at de er parate til at modtage ansøgningen i næste uge, når du er blevet folkeregistreret, også selv om din kones visum er udløbet. Man kan somme tider tale sig til rette med dem, men de er absolut ikke forpligtet til at modtage en ansøgning, hvor din kone opholder sig i Sverige illegalt, og hvor hun kan blive idømt bøde og afvist fra Sverige.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Indlæg af fundiver199 » 25.03.2009 09:17:07

Hvis de søger efter EU-reglerne, så er de svenske myndigheder rent faktisk forpligtede til at tage imod en ansøgning om opholdskort, også selvom 3. landsborgeren har overtrådt visumreglerne. Jævnfør EF-domstolens kendelse i bl.a. Carpenter- og Metock-sagen.

Men, men, men. Naturligvis skal man ikke overtræde visumreglerne, og det kan som Skaanebo skriver give en bødestraf. Foruden at kæresten kan risikere at blive udvist af Sverige og tvangshjemsendt, hvis de skulle være så uheldige, at hun blev stoppet af f.eks. politiet og fik sine papirer kontrolleret inden 1. april.

Så Jacob må op og snakke med Migrationsværket, hvis han ikke kan finde et sted i Sverige, hvor han kan tilmelde sig folkeregisteret allerede i dag. Og hvis det ikke kan lade sig gøre at få hverken aftale eller folkeregistrering i stand, så er det sikreste så absolut, at konen pænt og artigt sætter sig ind i det fly, som hun forhåbentlig har billet til, og rejser ud af Schengen, inden hendes visum udløber.

Og hvad med bankgaranti for Schengenvisum? Har Jacob stillet en sådan? Er det tilfældet, så skal hun under alle omstændigheder rejse ud af Schengen, inden visum udløber, for i modsat fald havner de 56.500 DKK i den danske stats lommer.

Det er kun, hvis man søger familiesammenføring eller anden form for lovligt ophold i Danmark, inden visum udløber, at dette krav siden 1/3 2009 har kunnet frafaldes. At man søger opholdskort i Sverige eller et andet sted har derimod, så vidt jeg ved, ingen betydning for sagen.

JacobPanta
Indlæg: 81
Tilmeldt: 19.02.2009 00:14:01

Indlæg af JacobPanta » 26.03.2009 14:47:10

Nu er min kone rejst hjem til Thailand, indtil jeg har fået styr på de svenske forhold.

Når det bliver tid til at få hende herop igen næste måned, kan jeg så bruge vores danske ægteskabsbevis i den svenske ambasade i Thailand uden videre... eller skal den legaliseres e.lign.? (altså mht at søge visum til en ægtefælle af en EU borger)

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Indlæg af skaanebo » 26.03.2009 18:51:08

Det er i hvert fald ikke nødvendigt at skulle legalisere et dansk ægteskabsbevis i forhold til hverken Folkbokföringen eller Migrationsverket, så jeg kan heller ikke forestille mig, at det skulle være nødvendigt på den svenske ambassade i Bangkok - de har vel trods alt nogle svenskere ansat, der kan læse dansk.

rimini
Indlæg: 23
Tilmeldt: 21.11.2008 17:30:07

Re: Hvordan bruger jeg sveriges-modellen

Indlæg af rimini » 26.03.2009 20:49:36

Jeg mener ganske bestemt man skal være gift eller have levet sammen i 18 mdr for at benytte EU reglerne ?
JacobPanta skrev:Hej forummedlemmer,

Jeg er glad for at have fundet dette site, og har allerede lært en hel masse. Min kæreste fra Thailand er i Danmark på turistvisum, og vi vil gerne giftes og bruge sveriges-modellen, da hun er 22 år. Men hvordan skal vi gøre det rent praktisk? Jeg har arbejde i Storkøbenhavn og tjener nok til at kunne forsørge os.

1. Som jeg forstår det, skal jeg opsige min lejeaftale på Frederiksberg og flytte til Malmø? Og efter 10 ugers samliv som mand og kone kan vi flytte tilbage til Danmark, og vente på at US godkender ansøgningen?

2. Men kan min kommende kone komme med til Danmark (i dagstimerne) i de 10 uger vi bor i Malmø, eller er hun helt "strandet" derovre?

3. Og er det fuldstændig ligegyldigt hvor i verden vi gifter os? Planen er at vi gifter os i Danmark inden hun tager hjem til Thailand. Hvorefter jeg finder en bolig i Malmø og vi søger familiesammenføring i Sverige. Hun skal som jeg forstår det hjem om Thailand en tur inden hun kan komme til Sverige med mig. Bla. pga. garantien.

Jeg håber på lidt vejledning, da vi gerne vil have styr på det meste inden hendes turistvisum udløber 25. marts.

Tak.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Indlæg af fundiver199 » 26.03.2009 21:33:01

JacobPanta skrev:Så blev vi gift, og nu udløber min kones visum desværre i morgen. Til gengæld står vi med en lejekontrakt og en godkendelse fra bostadsrättsföreningen :D
Som det fremgår, blev de skam også gift, medens den daværende kæreste nuværende kone var på besøg i Danmark. :D

Besvar