Jobs i Københavns området.

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
rinarios
Indlæg: 126
Tilmeldt: 06.04.2008 18:11:49
Geografisk sted: København

Jobs i Københavns området.

Indlæg af rinarios » 17.06.2008 12:00:49

Kære Forum,

Har nu siddet og gennemlæst alle trådene omkring jobs for den udenlandske part.
Der er mange gode forslag; Ikea, lager, rengøring, opvask, distribution osv.

Mange foreslår også vikarbureauer. Jeg har nu prøvet at ringe rundt til Adecco, Hartmanns og Temp Team her i Kbh. Én udelukker fra start engelsk talende medarbejdere og de 2 andre siger at det forekommer sjældent. Hvis der skulle være noget er det for højtuddannet, hvor min mand ikke lige hører under.

Ved godt at han "først" kommer til Kbh. om 2 uger og at vi dernæst skal til at søge om FS og han først må arbejde når dette er opnået.
Dog kan det jo ikke skade at begynde at lede/undersøge markedet allerede nu.

Jeg synes dog det er noget negativt og håber, at høre fra Jer hvor Jeres ægtefæller fik jobs og hvis igennem vikarbureauer her i Kbh.
Ved jo godt at vi ikke skal konkurere om jobsene, selvom vi lever i DK som ønsker arbejdskraft. Er blot nysgerrig og håber på lidt hjælp.

Karina & Freddy

mvntr
Indlæg: 14
Tilmeldt: 09.06.2007 08:58:14
Geografisk sted: Storkøbenhavn - Danmark

Indlæg af mvntr » 18.06.2008 06:59:46

Hej :)

Jeg har også hørt, at vikarbureauerne afviser folk, hvis de ikke taler en smule dansk.

Jeg tror, at du skal bruge tiden på at finde adresser og telefonnumre på mulige arbejdsgivere. Og så mød op på stedet, når din mand har fået opholdstilladelsen. Jeg tror nemlig også at mange arbejdsgivere vil bruge det som afslag på en henvendelse, hvis man ikke lige kan starte med det samme.

Da min mand kom til landet fra Tyrkiet, mødte vi personligt op på et lager, som en bekendt havde foreslået. Vi mødte op kl. 23.00 om aftenen, hvor alle mødte ind til natholdet. Så udfyldte vi et ansøgningsskema og talte med chefen for natholdet. Vi gjorde selvfølgelig opmærksom på, at min mand kun talte engelsk på det tidspunkt. Men de faldt alligevel for os, for han startede ugen efter på natholdet, og der er han endnu :)

Vi har et vennepar, hvor manden heller ikke kunne noget dansk, da han kom til landet for 10 måneder siden. Han blev også afvist af vikarbureauerne, så de tog også rundt forskellige steder - mødte op personligt. Og han fik job i et kantine-køkken.

Så held og lykke med jobsøgningen.

rinarios
Indlæg: 126
Tilmeldt: 06.04.2008 18:11:49
Geografisk sted: København

Indlæg af rinarios » 18.06.2008 12:59:22

Kære mvntr,

1000 tak for dit gode råd, det er da klart værd at prøve.

Var udelukkende fordi der i andre tråde herinde var nævnt vikarbureauer, at jeg tænkte dette var en mulighed.
Jeg må til at tænke mig om hvor der kan være mulige jobmuligheder, når vi på længere har sigt forhåbentligt har fået FS.

Vil gerne høre fra andre som har erfaring på området.

Tak til mvntr.

Karina

Akinyi.co.ke
Indlæg: 28
Tilmeldt: 08.06.2007 20:40:13
Geografisk sted: Vestamager/Kenya/tidligere Malmø

Prøv i lufthavnen

Indlæg af Akinyi.co.ke » 18.06.2008 20:08:32

Hejsa,
Min mand og jeg arbejder begge i lufthavnen, hvor der er en god blanding af alle slags mennesker, både dansktalende og andet.

Bl.a. Menzies som er nystartet i CPH har ansatte, på både dansk og engelsk, så vidt jeg husker. (Menzies er et handlingsselskab)

Mvh Vinnie

Naf9
Indlæg: 42
Tilmeldt: 23.06.2007 23:14:56
Geografisk sted: Finland
Kontakt:

Indlæg af Naf9 » 19.06.2008 13:54:02

Hmm, tak for tippet.

Min udenlandske mand har haft forskellige oplevelser - er også blevet afvist af bl.a. Adecco fordi han ikke kan dansk. - han kan en smule, det er gået hedt for sig med at øve dag og nat med forskellige midler (først i næste uge at han skal til "integrationssamtalen" - godt man ikke ventede på det!)

På trods af tidligere job som avisbud i to år afviste post danmark ham (som han pressede sig til en samtale hos, en samtale der foregik på dansk), og guddødemig også den lokale uddeler af reklame. Jeg er ellers lidt træt af kun at få post hver anden dag fordi de mangler postbude, og vi kan ikke helt forstå hvorfor polakker og tyskere er ok til det... Problemet lader ellers til at være sprogkundskaberne hos de andre medarbejdere.

Men samtidig skal det siges at han da har fået et par småjobs andre steder, det er bare ikke så meget.

Naf9
Indlæg: 42
Tilmeldt: 23.06.2007 23:14:56
Geografisk sted: Finland
Kontakt:

Indlæg af Naf9 » 19.06.2008 17:22:36

Nu husker I vel - alle jer der søger job - at holde øje med www.workimport.dk

De søger for tiden bl.a. tyrkisk oversætter, kinesisktalende shippingmedarbejder, men der er også jobs hvor dansk kundskaber ikke er nødvendige.

Meget mærkeligt med denne mangel på arbejdskraft, og så at det samtidig er svært at finde arbejde. Arbejdsstyrelsen er også i fuld gang med at oprette centre der skal rekruttere arbejdere fra udlandet - inklusive en hotline på polsk! :roll:

rinarios
Indlæg: 126
Tilmeldt: 06.04.2008 18:11:49
Geografisk sted: København

Indlæg af rinarios » 22.06.2008 15:11:57

Hej igen,

Rart at høre andres erfaringer.
Selv havde jeg også tænkt på lufthavnen, men ander intet om hvem/hvor der skal kontaktet. Nå, det finder jeg vel ud af senere.

Én italiensk veninde jeg har, som jeg faktisk lærte at kende ved Post DK (hvor jeg selv har været omdeler i 4½år, heldigvis ikke mere ;-)), nævnte at hun også i nogle år var avisbud -om natten og lærte dansk om dagen.
Jeg håber dog vi kan finde noget arbejde om dagen, vil jo også gerne ses engang i mellem.

Nu kommer han snart, 1½ uge. Åhh, hvor er jeg spændt!!

Karina

slinky
Indlæg: 40
Tilmeldt: 28.07.2008 22:18:37

Indlæg af slinky » 26.01.2009 17:07:19

Hejsa,

nå jeg er spændt på at høre hvordan det gik??

Jeg, og et par stykker jeg kender, står nemlig i den samme situation - og det er SÅ svært at finde noget!!!

Vi har sendt til alt jeg kan komme i tanke om; netto, ikea, metro, inco, rengøring, lager arb, city mail, post dk...... puhaa....

Så tænkte på, om der var held hos jer, og i så fald - hvad gjorde I???

Til mvntr, hvilket lager var det - min mand er også tyrker, og vi er så trætte af denne situation nu!

Håber der er nogen der kan komme med lidt gode råd og glade historier!

klem slinky
Kærligheden overvinder alt

slinky
Indlæg: 40
Tilmeldt: 28.07.2008 22:18:37

Indlæg af slinky » 26.01.2009 19:48:38

Nå det er jo dig igen :D

Men lad os høre hvordan det gik med de andre?!

Anybody...?
Kærligheden overvinder alt

solveig
Indlæg: 67
Tilmeldt: 08.02.2008 13:48:53
Geografisk sted: Copenhagen
Kontakt:

Indlæg af solveig » 10.03.2009 22:42:38

Min mand fik opholdtilladelse (via EU-regler) for næsten et halv år siden og har også kun haft småjobs. Han er dog lykkedes at komme på emnelisten hos Hartmanns selvom han ikke snakker dansk (næsten lig med nul) og har arbejdet omkring 100 timer for postDK igennem Hartmanns. Men alt i alt er det for få timer til rigtig at kunne bruges til noget (ihvertfald rent økonomisk) og vi leder stadig efter et rigtig job. Har søgt meget, selv avisomdeling osv. men uden held. Håber det snart giver pote...
SOL

rinarios
Indlæg: 126
Tilmeldt: 06.04.2008 18:11:49
Geografisk sted: København

Indlæg af rinarios » 11.03.2009 16:31:12

Hej Solvej,

Altid rart at høre andre er i samme båd, men som det dog er frustrerende. Der er simpelthen intet at få og jeg ved snart ikke hvad vi skal gøre.
Jeg håber virkeligt at der kommer noget op, nu hvor sommersæsonen snart begynder.

Held og lykke derude.

Karina

Besvar