Tyskland eller Danmark

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
BAAL1993
Indlæg: 1
Tilmeldt: 15.06.2020 01:31:53

Tyskland eller Danmark

Indlæg af BAAL1993 » 15.06.2020 02:17:56

Hej
Jeg har en midlertidigt opholdstilladelse i Danmark siden 2011 (fyldte 18 år)
Hvergang jeg ansøger om den permanente så får jeg afslag lige indtil der kom de nye regler hvor man skal arbejde i 4 år, så opgav jeg om at ansøge. Det skal siges at jeg har boet i Danmark siden jeg var 7 år gammel, altså 20 år nu.
Jeg har prøvet at snakke med en advokat om jeg kunne få en undtagelse fra de regler, men nej ! Jeg har endda bestået dansk statsborgerskabs prøven men kunne ikke ansøge om passet da jeg ikke har permanent opholdholdskort.
Min mand og jeg blev gift i 2017. Min mand Bor i Tyskland og har ikke noget opholdstilladelse. ( Har fået gang på gang afslag).
Spørgsmålet er om jeg kan flytte til Tyskland med den midlertidige opholdstilladelse eller om der er en udvej så jeg kan få min mand med til Danmark ?
Håb
Mvh

Alu
Indlæg: 5
Tilmeldt: 21.09.2018 05:32:19

Re: Tyskland eller Danmark

Indlæg af Alu » 24.06.2020 19:50:51

Du skal selv søge en opholdstilladelse på et eller andet grundlag i Tyskland for at kunne flytte dertil, og så vil du, afhængigt af din opholdstilladelse, i princippet kunne søge familiesammenføring til Tyskland bagefter.
Du må undersøge med den tyske lovgivning, om der findes en mulighed for dig, fx via din uddannelse eller arbejde.
Det lyder dog også som en noget besværlig vej.

Jeg tænker, at du må prøve så godt, du kan hurtigst muligt at få permanent opholdstilladelse og så dansk statsborgerskab, selvom det er meget op af bakke :(
Ellers må din mand prøve at søge opholdstilladelse i Danmark pga beløbsordningen eller positivlisten..

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Tyskland eller Danmark

Indlæg af mh1 » 04.07.2020 09:40:24

Hvad er dit statsborgerskab? Dine muligheder afhænger jo meget af netop det, da en dansk opholdstilladelse ikke duer til andet end at du lovligt kan være i et andet EU-land i op til 90 dage ud af hver 180.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar