EU opholdskort og krav

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Tran8381
Indlæg: 2
Tilmeldt: 02.06.2020 22:22:14

EU opholdskort og krav

Indlæg af Tran8381 » 02.06.2020 22:53:28

Kære Forum,
Jeg har læst mange opslag, og ser at mange hjælpsomme bruger som hjælper andre i forummet.

Det er desværre min tur til at stille nogle spørgmål, omkring opholdskort ved skilsmisse.

Kort faktum:

Jeg er tredjelands statsborger og er gift med min nuværende kone som er norsk statsborger. Hun har boet i DK i godt 20 år.
Gift november 2014, fik familiesammenført efter EU reglen april 2016.

I en periode på 2-3 måneder august-november 2018, hvor hun var meget desperat og lever nærmest i sin egen verden. Det endte med at hun pludselig flyttede til Norge.
Efter kort tid fik jeg et brev fra statsforvaltningen, om at jeg ikke længere opfylder betingelse for at beholde mit opholdskort.
Jeg ringede til min kone, og spørger og hun har det godt, og om hun snart vil komme tilbage.
Det gjorde hun så i slutningen af november 2018, hvor efter jeg fik et nyt opholdskort med ny udløbsdato.

Vi er desværre nået til, at hun vil tilbage til Norge og bo efter at hun måske har en kæreste derovre.

Mit spørgsmål er om jeg kan beholde mit opholdskort?
Jeg har læst på retsinformation, og opfylder det gældende krav som flg.

- ægteskab bestået gift 5 år
- boet i DK efter det nye kort, 18 måneder ( krav mindst 1 år )
- Jeg har fast job siden juni 2018 i samme firma brutto 26.000.- månedlig,
Opfylder krav om forsørgelse.
- bestået dansk 2
- Mellem af fagforening og a-kasse med ret til dagpenge.

Vi har ingen fælles børn.

Selvom jeg har læst, men jeg tvivler stadig om jeg kan beholde mit opholdskort.
Derfor beder jeg om, der er en venlig bruger som har set nogle sag som min?

Tusinde tak fordi i har brugt tid og læser mit opslag.

Hilsen
Tran

Alu
Indlæg: 5
Tilmeldt: 21.09.2018 05:32:19

Re: EU opholdskort og krav

Indlæg af Alu » 24.06.2020 20:24:55

Hej Tran,

Du kan godt beholde dit opholdskort, men I skal skilles, før hun flytter! Det tager ca 6 uger at få en skilsmissebevilling, efter I begge har underskrevet.
Bagefter, har en advokat tidligere foreslået mig, at du selv kontakter SIRI og sender dine lønsedler, så du dokumenterer med det samme, at du fortsat kan forsørge dig selv, så du kommer dem i forkøbet..
er også skilt fra min ex, og eftersom at han normalt ikke er bleg for at genere mig med alt muligt, så går jeg ud fra, at han også bibeholdt sit opholdskort uden problemer, da vi blev skilt efter 3,5 års ægteskab og 2 år i DK :)

Tran8381
Indlæg: 2
Tilmeldt: 02.06.2020 22:22:14

Re: EU opholdskort og krav

Indlæg af Tran8381 » 25.06.2020 06:36:17

Hej Alu
Tak for dit svar.
Jeg har også talt med en advokat, men er stadig noget bekrymet.
Derfor spørger jeg i forummet jer for en ekstra ordens skyld.
Er det e-mail, man kontakte SIRI med eller pr telefon?
Mvh
Tran

MilleA
Indlæg: 23
Tilmeldt: 17.03.2020 08:52:11

Re: EU opholdskort og krav

Indlæg af MilleA » 25.06.2020 16:42:14

Hej Tran,

Jeg vil altid skrive en e-mail. Stol ikke på oplysninger over telefonen ;) Du må helt sikkert heller ikke give oplysninger over telefonen længere pga. datasikkerhed. Der er en kontaktformular på nyidanmark.dk, hvor du kan kontakte SIRI, som er sikker.

Besvar