Ansøgning om opholdskort i Berlin uden gyldigt visum til ægtefælle

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
projektfs
Indlæg: 2
Tilmeldt: 03.01.2019 17:34:57

Ansøgning om opholdskort i Berlin uden gyldigt visum til ægtefælle

Indlæg af projektfs » 09.03.2019 10:38:09

Kære alle!

Min kæreste er en iransk afvist asylansøger, og vi planlægger at forsøge at blive gift i Danmark på baggrund af dispensationsordningen.

Vi ønsker at flytte til Berlin, hvor jeg vil søge ind på en kandidat med SU fra Danmark og forhåbenligt finde et job. Jeg har formue til at leve af i mere end 1 år for to personer, og jeg kan tage A-kasse med i tre måneder (før jeg starter på studiet) og er igang med at lære tysk.

Jeg har hele tiden forudsat, at hvis vi bliver gift og får de rigtige stempler på vielsesattesten, så kan jeg bare flytte til Tyskland og søge om opholdskort til min ægtefælle, uanset at han ikke har et gyldigt visum.

Jeg kender en større håndfuld ledsagende ægtefæller, som er lykkedes med at modtage opholdskort i Sverige uden visum.

Jeg har nu læst lidt rundt i forummet, dog nogle tråde af lidt ældre dato, og jeg bliver i tvivl, om Tyskland vil afvise ansøgningen om opholdskort med henvisning til manglende visum. Og herefter henvise til, at han kan søge fra sit hjemland.
Han har pt indrejseforbud i to år, da han ikke udrejste efter afslag som asylansøger, og da han ikke opholder sig 28 dage ud af 30 dage om måneden på Udrejsecenter Kærshovedgård, er der også en løbende risiko for, at han vil få en dom for manglende overholdelse af meldepligten og dermed 6 års udvisning ved dom fra DK.

Så vi er lidt betænkelige ved at planlægge efter, at han rejser hjem og søger fra Iran, da der muligvis vil kunne komme nye komplikationer undervejs på grund af indrejseforbud...
Jeg har ikke mulighed for at flytte til Tyskland før om mindst ti måneder, så derfor er udvisning ved dom fortsat et muligt onde.

Er der nogen, som kan be- eller afkræfte, at man kan ledsage sin ægtefælle til Tyskland uden visum og uden problemer modtage sit opholdskort?

På forhånd tusind tak!

tfm
Indlæg: 4
Tilmeldt: 03.03.2019 23:58:28

Re: Ansøgning om opholdskort i Berlin uden gyldigt visum til ægtefælle

Indlæg af tfm » 11.03.2019 22:55:11

Jeg har netop været på immigrationskontoret i Tyskland, da min kone fra Laos snart kommer til Tyskland. Vi ønsker, at blive familiesammenført og skal derfor søge om et EU-opholdskort i Tyskland.

Jeg fik at vide, at min kone skulle have et gyldigt visum for at kunne søge om et EU-opholdskort. Det vil sige, at enten skulle hun ankomme på et turistvisum (i dette tilfælde et besøgsvisum) eller et nationalt visum.

Der kræves ikke dokumentation for ens ægtefælles indtægter, når man søger om et besøgsvisum efter EU-reglerne. Sagsbehandlingen for ansøgningen om visum går også hurtigere. Der skal fremvises vielsesattest ved ansøgningen til et besøgsvisum.

Din kæreste kunne jo prøve at få et turistvisum til Tyskland og vil kunne få et besøgsvisum, hvis I bliver gift. Måske din kæreste skulle overveje muligheden for at søge om opholdstilladelse i Tyskland som flygtning.

I skal kunne fremvise en ægteskabsattest uanset, hvilket land I ønsker at blive gift i. Mange steder kræves der en fuld legalisering af ægteskabsattesten og fremvisning af en civilstandsattest. Nogle steder i Danmark er det nemt at blive gift, men det kræver et visum. Det skulle også være nemt at blive gift på Island. Prøv eventuelt at få et turistvisum til din kæreste til Island. Og ellers er det bare at kontakte vielseskontoret på Island for at få flere informationer.....

CoolCat
Indlæg: 2
Tilmeldt: 21.03.2019 21:06:27

Re: Ansøgning om opholdskort i Berlin uden gyldigt visum til ægtefælle

Indlæg af CoolCat » 20.08.2019 22:57:06

Må jeg spørge hvordan det er gået med jeres ansøgning om dispensation til at blive gift? Vi skal snart til at søge om det samme og er meget nervøs vi får afslag.

Ellers angående dit spørgsmål om visum, jeg er ret sikker på at man ikke behøver have lovlig ophold for at ansøge om opholdskort efter EU regler, han får lovlig ophold i det øjeblik i indgiver ansøgningen. Vel og mærke hvis han allerede er her og rejser til Tyskland sammen med dig. Hvis han er i hjemlandet skal han have visum for at komme ind i Tyskland, men I kan vel søge visum efter EU regler, som er mere lempelige.

MilleA
Indlæg: 23
Tilmeldt: 17.03.2020 08:52:11

Re: Ansøgning om opholdskort i Berlin uden gyldigt visum til ægtefælle

Indlæg af MilleA » 15.04.2020 15:07:24

Undskyld et meget sent svar, CoolCat. Og undskyld for en anden brugerkonto, jeg har glemt kodeordet.
Vi endte med ikke at blive gift i Danmark, men blev gift i Sverige i stedet for. Det var lidt besværligt, jeg fik bl.a. Social- og Indenrigsministeriet til at skrive under på den danske ægteskabslovgivning og stemple den og fremvise den i original på Skatteverket i Sverige, og vi fik et dokument lavet i Iran, som godkendte, at vi måtte blive gift. Men det tog to måneder (normalt tre). :)

Martin1
Indlæg: 7
Tilmeldt: 02.01.2014 20:11:32

Re: Ansøgning om opholdskort i Berlin uden gyldigt visum til ægtefælle

Indlæg af Martin1 » 15.06.2020 11:52:32

Hej MilleA

Hvordan gik det i forhold til visum/opholdskort? Jeg er nemlig i en lignende situation hvor min kone er afvist asylansøger i Danmark og hvor vi gerne vil flytte til Tyskland. Jeg er nu i tvivl om vi blot skal køre over grænsen til Tyskland eller om vi skal på den Tyske ambassade og ansøge om et visum til hende.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Ansøgning om opholdskort i Berlin uden gyldigt visum til ægtefælle

Indlæg af skaanebo » 15.06.2020 18:56:32

Tyskland kan ikke udstede et visum, hvis din partner opholder sig i DK. Schengenvisum kan kun udstedes uden for Schengenområdet.

Martin1
Indlæg: 7
Tilmeldt: 02.01.2014 20:11:32

Re: Ansøgning om opholdskort i Berlin uden gyldigt visum til ægtefælle

Indlæg af Martin1 » 15.06.2020 21:25:39

skaanebo skrev:
15.06.2020 18:56:32
Tyskland kan ikke udstede et visum, hvis din partner opholder sig i DK. Schengenvisum kan kun udstedes uden for Schengenområdet.
Vi er i den uheldige situation at min kone og jeg på ingen måde tør lade hende rejse tilbage til hendes hjemland. Vi har selvfølgelig en advokat på at forsøge at genåbne hendes sag men det er en svær kamp.

Hvis hun flytter med mig til Tyskland uden visum, har hun så stadig lov til at søge om opholdskort og er der erfaring med at det også går fint i praksis?

Alu
Indlæg: 5
Tilmeldt: 21.09.2018 05:32:19

Re: Ansøgning om opholdskort i Berlin uden gyldigt visum til ægtefælle

Indlæg af Alu » 24.06.2020 20:02:05

Hej Martin,
Undskyld kan aldrig huske mine kodeord eller email til de her brugere, og nu var der autologin med den her bruger 😂 Opretter en ny hver gang, så altså det er mig, der også har svaret på de to andre beskeder ;)

Men ja, vi er i Berlin nu, og min mand fik opholdstilladelse den 16. marts 2020 (vi rejste til Berlin 1. marts 2020) i et halvt år. Sagsbehandleren på Ausländerbehörde var utilfreds med vores sygeforsikringer, så nu er vi endelig blevet ordentligt tilmeldt en offentlig sygeforsikring, og jeg har lige fået min kontrakt til mit job, så nu søger vi igen i morgen (på e-mail pt pga corona) om et 5-årigt opholdskort.

Ingen problem ift det ulovligt ophold, du kan læse mere i Metock-dommen (bare google). Ingen spørgsmål overhovedet til det, tror heller ikke de på nogen slog ham op faktisk!

Skriv til mig på helenemarkvard@gmail.com, hvis du vil høre lidt mere, så kan vi lige ringe sammen, hvis det er ;)

Martin1
Indlæg: 7
Tilmeldt: 02.01.2014 20:11:32

Re: Ansøgning om opholdskort i Berlin uden gyldigt visum til ægtefælle

Indlæg af Martin1 » 24.06.2020 20:10:09

Alu skrev:
24.06.2020 20:02:05
Hej Martin,
Undskyld kan aldrig huske mine kodeord eller email til de her brugere, og nu var der autologin med den her bruger 😂 Opretter en ny hver gang, så altså det er mig, der også har svaret på de to andre beskeder ;)

Men ja, vi er i Berlin nu, og min mand fik opholdstilladelse den 16. marts 2020 (vi rejste til Berlin 1. marts 2020) i et halvt år. Sagsbehandleren på Ausländerbehörde var utilfreds med vores sygeforsikringer, så nu er vi endelig blevet ordentligt tilmeldt en offentlig sygeforsikring, og jeg har lige fået min kontrakt til mit job, så nu søger vi igen i morgen (på e-mail pt pga corona) om et 5-årigt opholdskort.

Ingen problem ift det ulovligt ophold, du kan læse mere i Metock-dommen (bare google). Ingen spørgsmål overhovedet til det, tror heller ikke de på nogen slog ham op faktisk!

Skriv til mig på helenemarkvard@gmail.com, hvis du vil høre lidt mere, så kan vi lige ringe sammen, hvis det er ;)

Mange tak for svar, det er godt at høre at det ikke var noget problem og i er ved at få styr på det hele dernede.
Og tusind tak for tilbudet om at tales ved, det kan være jeg kontakter dig når vi er flyttet derned hvis vi er i tvivl om noget :)

Alu
Indlæg: 5
Tilmeldt: 21.09.2018 05:32:19

Re: Ansøgning om opholdskort i Berlin uden gyldigt visum til ægtefælle

Indlæg af Alu » 24.06.2020 20:25:31

Bare helt i orden :) Men ja, ingen problem overhovedet!

Besvar