Familiesammeføring fra udlandet med Danske Regler

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Sez24
Indlæg: 8
Tilmeldt: 18.06.2019 19:37:30

Familiesammeføring fra udlandet med Danske Regler

Indlæg af Sez24 » 20.04.2020 14:24:55

Hej Forum,

Jeg har læst lovgivningen og ansøgningskemaet FA1 igennem. I ansøgningsskemaet del 2 (FA1B) punkt 10. Bolig, står der: "Bor du for øjeblikket i udlandet, og ønsker du først at tage ophold i Danmark, når/hvis din ægtefælle/samlever får opholdstilladelse i Danmark, skal du nedenfor – så vidt muligt - oplyse, hvilken kommune I planlægger at bo i."

Jeg ringede derfor til Udlændingestyrelse, for at spørge om man kan søge FS fra udlandet, da både min hustru og jeg bor i udlandet. Jeg kan nemlig ikke finde noget lovtekst angående dette.

Svaret fra Udlændingestyrelsen var at man kan søge fra ambassaden, og vedlægge note om at man søger arbejde i Danmark (forsørgelsespligt). Personen, jeg talte med, kunne desværre ikke henvise den paragraf, hvor dette er beskrevet, men henviste til "coming home" princippet som også er gældende for at finde bolig efter tilbageflytning.

Er der nogen som kender til det at søge gennem de danske regler fra udlandet, og kan henvise mig til den korrekte paragraf?
Er dette noget I kan anbefale?


Mvh
Sezgin

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Familiesammeføring fra udlandet med Danske Regler

Indlæg af mh1 » 03.05.2020 14:42:04

“ På dansk hedder det

"Hvis du lige er vendt tilbage til Danmark"

Hvis du for nylig er vendt tilbage til Danmark efter at have boet i udlandet i en længere periode, kan Udlændingestyrelsen udskyde tidspunktet for, hvornår du skal kunne opfylde boligkravet, til op til 6 måneder efter, at ansøgeren har fået opholdstilladelse. For at få udskudt tidspunktet, er det normalt en betingelse, at der bliver søgt om familiesammenføring senest 1 måned efter, at du er vendt tilbage til Danmark.”
mh
Rådgiver for ÆUG

Sez24
Indlæg: 8
Tilmeldt: 18.06.2019 19:37:30

Re: Familiesammeføring fra udlandet med Danske Regler

Indlæg af Sez24 » 20.05.2020 09:24:13

Hej MH,

Tak for svaret.

Besvar