Dansker og afvistasylansøger

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Shirin
Indlæg: 2
Tilmeldt: 28.02.2020 01:23:36

Dansker og afvistasylansøger

Indlæg af Shirin » 28.02.2020 02:50:27

Jeg er dansk statsborger, mødte min kæreste, for 5 år siden  (han er iransk kurder og afvist asylansøger, US tror ikke på hans asylsag ),  vi har været kærester i 2,5 år. Boet sammen mere eller mindre de sidste to, men han har ophold og meldepligt på udrejsecenter så hans addresse har ikke været hos mig.
Han har fået en fængselsdom, 30 dage og 6 års udvisning af Danmark pga ikke at overholde melde og opholdspligt. Disse dage han har fået straf for har han opholdt sig i vores hus. Han har dansk cpr nummer og hans navn står på vores lejekontrakt.
Vi vil gerne giftes og have et normalt liv sammen, og jeg kan slet ikke forestille mig et liv uden ham.
Mit spørgsmål er hva gør vi?
Kan vi blive gift i Danmark?
Skal vi flytte til sverige og bo der for senere at flytte til DK og vil dette give os mulighed for så at starte et liv sammen?

Jeg har læst mange tråde her inde, er blevet klogere men også forvirret så nu prøver jeg selv at spørge og håber der er nogen der kan guide os igennem.

MilleA
Indlæg: 23
Tilmeldt: 17.03.2020 08:52:11

Re: Dansker og afvistasylansøger

Indlæg af MilleA » 17.03.2020 12:27:20

Hej Shirin,

Har han dansk CPR-nummer? Hvordan har han opnået det? Har han fået en opholdstilladelse?

I har mulighed for at blive gift i Danmark, I kan søge hos Familieretshuset. Det er dog ikke sikkert, at de godkender ansøgningen, hvis han har fået en udvisningsdom. Jeg har en bekendt, som netop har fået afslag pga. en udvisningsdom, men det var også flere domme og pga. reel kriminel aktivitet, som ikke alene var manglende meldepligt. Hun har klaget, så vi afventer og ser, hvad de siger.

Min mand og jeg blev gift i Sverige for en måned siden. Han er også afvist asylansøger i Danmark og er iransk-kurder.
Jeg tog til Iran (for at hygge mig) sidste forår, og i den forbindelse tog jeg hans shenaasname og hans karte melli (iransk ID-kort) og hans kort for, at han havde været værnepligtig, med til Danmark. I sommers fik vi så lavet et pas på den iranske ambassade i København - de snakker ikke med de danske myndigheder.
Så fik han lavet et non-marriage-certifikat baseret på hans shenaasname.

Jeg fik også lavet et bevis på civilstand på Borgerservice.

Bagefter søgte vi i Sverige. I Sverige kan man giftes uafhængigt af opholdstilladelse, men man skal søge personligt, så vi tog til Sverige en dag uden grænsekontrol og søgte på Skatteverket. Skatteverket kræver, at man kan bevise, at ægteskabet vil være lovligt i Danmark og i Iran, udover at de selv skal undersøge, om det er lovligt i Sverige.
De kræver enten en "prøvetilladelse" fra Danmark og Iran eller ægteskabslovgivning med stempel og underskrift fra relevante myndigheder (de oplyser ikke hvilke).
Jeg fik Social- og Indenrigsministeriet og Familieretshuset til at stemple og underskrive ægteskabslovgivningen og vejledningen og så skulle jeg møde personligt op på Skatteverket og fremvise originalerne - som jeg havde hhv. fået fremsendt og afhentet.

I Iran gik min mands far hen til et ægteskabskontor og fik dem til at underskrive, at jeg med bla bla navn, fødselsdag og pasnummer og min mand med navn, fødselsdag og iransk ID-nummer kunne giftes efter iransk lov.

Vi sendte en kopi af det til Skatteverket, og vi fik svar efter 9 uger, selvom de nok mente, at det ville tage 12 uger ca. Men de kigger løbende på de dokumenter, der kommer ind.

Nu er vi flyttet til Tyskland, og i går fik min mand 6 måneders ophold, fordi de synes, at hans forsikring var for dårlig - jeg er i Tyskland som arbejdssøgende på dagpenge med opsparing. Jeg tror ikke, hun nåede at tjekke noget register omkring domme i andre EU-lande på de 20 minutter, der gik fra vi afleverede papirerne til at vi fik en opholdstilladelse i hånden.
Jeg vil også påstå, at selvom at din kæreste har en udvisningsdom fra Danmark, at han ikke udgør en trussel for den offentlige sikkerhed og orden i et andet land, eftersom at han jo ikke har gjort noget rigtigt kriminelt.. Men du kan sikkert finder en advokat til at hjælpe ift. din sag, hvis du flytter til te andet EU-land.

Jeg mindes, at I kan prøve at søge om at komme tilbage til Danmark, men Danmark skal først ophæve udvisningsdommen, og det er der ikke nogen garanti for, at de gør.
Jeg har talt med advokat Eddie Khawaja, som både kender en masser til asylret og strafferet og samtidig også EU-familiesammneføring, så ham kan jeg anbefale.

Du er meget velkommen til at kontakte mig for flere spørgsmål på helenemarkvard@gmail.com.

Shirin
Indlæg: 2
Tilmeldt: 28.02.2020 01:23:36

Re: Dansker og afvistasylansøger

Indlæg af Shirin » 18.03.2020 08:12:35

1000 1000 tak for svar 🙏
Min kæreste er døbt og fik i den forbindelse cpr nummer.
Jeg håber det lykkedes for din bekendte at det lykkedes at blive gift, og jeg er meget intresseret i hvordan det går.
Jeg har læst dit svar mange gange og jeg synes du er super sej 💪 jeg skriver til dig på mail og igen Tak.

MilleA
Indlæg: 23
Tilmeldt: 17.03.2020 08:52:11

Re: Dansker og afvistasylansøger

Indlæg af MilleA » 26.03.2020 08:53:56

Velbekomme og tak! :)

Du skriver bare! Jeg ved, at min bekendte også er i gang med at prøve at få lavet et pas, så de kan giftes i Sverige i stedet :)

Besvar