Jeg har en plan - men er den gal eller genial?

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Mr. Mister
Indlæg: 24
Tilmeldt: 26.09.2017 21:41:44

Jeg har en plan - men er den gal eller genial?

Indlæg af Mr. Mister » 08.02.2020 21:46:47

Hej alle I dejlige mennesker herinde.

Jeg har en plan. men ved ikke om den er skidegod (Egon)... Jeg er nemlig træt af at løbe panden mod en mur hele tiden og få modsatrettede oplysninger og informationer der forvirrer mere end de gavner. Kort fortalt, jeg vil gerne giftes i Thailand med en pige som jeg har kendt siden 2017 og har besøgt flere gange. Hun har dog aldrig været på besøg i DK, da begge vores invitationsvisa blev afvist i 2018 og i 2019 med en standardbegrundelse om "at man ikke var sikker på at hun forlande landet inden visummets udløb..."

Min plan er at:

1. Blive officielt skilt fra et tidligere dansk ægteskab (processen er i gang og afsluttes snart).
2. Få søgt straks efter om en prøvelsesattest/ægteskabsattest hos Familieretshuset og dernæst få den oversat og legaliseret? (Hvor lang tid kan man mon forvente dette tager?
3. Tage et smut til Thailand og blive viet på officiel vis
4. Tage til den danske ambassade og søge ægtefællevisum
5. Ideelt set tage hjem til Danmark ugen efter SAMMEN (jeg er håbløs optimist - I know)
6. Registrere nyt ægteskab i min kommune
7. Søge om opholdstilladelse til min hustru
8. Dernæst søge familiesammenføring med hendes ene barn der er under 18 år
9. Leve lykkeligt til vores dages ende! (Ved godt det næppe sker med alt det administrative bøvl)

- Er det processen for at opnå samliv og ægteskab her i DK med en pige man har viet i Thailand? Findes der en nemmere/bedre måde?
- Hvad har jeg forsimplet eller overset??
- Hvor mange dages ferie skal jeg mon afsætte til at få det hele behandlet mens jeg er i Thailand?

Jeg sætter KÆMPE pris på jeres tid og hjælp, vi er virkelig desperate og rådvilde og vil ikke vente endnu længere eller ende ud i flere afvisninger. Jeg søger en BULLETPROOF plan, så jeg håber at høre fra jer og jeres input!

1000 tak!

MVH

Linnegaard
Indlæg: 79
Tilmeldt: 26.06.2019 18:26:48

Re: Jeg har en plan - men er den gal eller genial?

Indlæg af Linnegaard » 09.02.2020 08:43:00

Hejsa...

Jeg er også på vej til giftemål i Thailand og er lige kommet hjem fra Bangkok hvor jeg fik alle papier klaret i denne omgang :-) I kan læse på um.Thailand hjemmeside om hvordan det foregår og hvilke papier de ønsker.

Først skal der laves en ægteskabs attest her i Danmark. Og den formular finder i på famileretshusets hjemmeside. Når og hvis i afl, alle oplysninger tager det ca en uges tid. (Tror kun der gik 3-4 dage her i Januar for mig)

Ægteskabs attest skal afleveres på Dansk ambassade i Bangkok og de skal have mindst 7 arbejds dage til behandling af denne, Når så den er færdig skal den legaliseres hos Thai ministerium. når det så er gjort er den danske part klar til at blive gift... Den Thailandske part skal selvfølgelig også have sine papier klar.

Husk alle papier der er nødvendige fra de Thailandske part, skal være oversat til engelsk eller Dansk og legaliseres inden aflevering..Det kan også blive gjort samme sted som attest fra Dansk ambassade skal legaliseres.

Det er noget af en omgang :-) (Sender lige samme svar i 2 tråde )

Linnegaard
Indlæg: 79
Tilmeldt: 26.06.2019 18:26:48

Re: Jeg har en plan - men er den gal eller genial?

Indlæg af Linnegaard » 09.02.2020 08:59:37

Glemte at nævne at efter ægteskab skal attesten fra rådhuset (Amphur) legaliseres på Thai ministerium og derefter afleveres hos Dansk ambasade for godkendelse :-) Når det er gjort skal papier afl. i Danmark så de kan registrere ægteskabet

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Jeg har en plan - men er den gal eller genial?

Indlæg af mh1 » 09.02.2020 19:50:52

Barnet bør tages med til DK, sammen med moderen. Hvis barnet er over 15 år, når det kommer til DK og søger fs, skal der ganske særlige grunde til for at det får opholdstilladelse.
Se her:
https://nyidanmark.dk/da/Du-vil-ansøge/ ... øring/Barn
https://nyidanmark.dk/da/Du-vil-ansøge/ ... øring/Barn

Husk også, at hvis den biologiske far lever, er det nødvendigt med hans tilladelse for at barnet kan få visum, medmindre moderen kan bevise at han ikke har del i forældremyndigheden.
mh
Rådgiver for ÆUG

Mr. Mister
Indlæg: 24
Tilmeldt: 26.09.2017 21:41:44

Re: Jeg har en plan - men er den gal eller genial?

Indlæg af Mr. Mister » 09.02.2020 23:02:53

mh skrev:
09.02.2020 19:50:52
Barnet bør tages med til DK, sammen med moderen. Hvis barnet er over 15 år, når det kommer til DK og søger fs, skal der ganske særlige grunde til for at det får opholdstilladelse.
Se her:
https://nyidanmark.dk/da/Du-vil-ansøge/ ... øring/Barn
https://nyidanmark.dk/da/Du-vil-ansøge/ ... øring/Barn

Husk også, at hvis den biologiske far lever, er det nødvendigt med hans tilladelse for at barnet kan få visum, medmindre moderen kan bevise at han ikke har del i forældremyndigheden.
Hej mh

Tusinde tak for dit svar!

Jeg har dog lige et opfølgende spørgsmål: Du siger at barnet skal tages med sammen med moderen til danmark. Dumt spørgsmål, men hvordan? Hvilken type visum skal barnet have? Og hvilken type visum skal min kommende hustru søge? Jeg jeg er meget usikker på alt eftersom mine invitationsvisa er blevet afvist 2 gange i træk, så jeg ved jo desværre at det ikke bare lige sådan at tage et barn med til DK (formoder jeg)...

Tak endnu engang!

PS: Fedt at denne besvarelse var dit indlæg nr 10.000 :D

Mr. Mister
Indlæg: 24
Tilmeldt: 26.09.2017 21:41:44

Re: Jeg har en plan - men er den gal eller genial?

Indlæg af Mr. Mister » 09.02.2020 23:15:19

Linnegaard skrev:
09.02.2020 08:43:00
Hejsa...

Jeg er også på vej til giftemål i Thailand og er lige kommet hjem fra Bangkok hvor jeg fik alle papier klaret i denne omgang :-) I kan læse på um.Thailand hjemmeside om hvordan det foregår og hvilke papier de ønsker.

Først skal der laves en ægteskabs attest her i Danmark. Og den formular finder i på famileretshusets hjemmeside. Når og hvis i afl, alle oplysninger tager det ca en uges tid. (Tror kun der gik 3-4 dage her i Januar for mig)

Ægteskabs attest skal afleveres på Dansk ambassade i Bangkok og de skal have mindst 7 arbejds dage til behandling af denne, Når så den er færdig skal den legaliseres hos Thai ministerium. når det så er gjort er den danske part klar til at blive gift... Den Thailandske part skal selvfølgelig også have sine papier klar.

Husk alle papier der er nødvendige fra de Thailandske part, skal være oversat til engelsk eller Dansk og legaliseres inden aflevering..Det kan også blive gjort samme sted som attest fra Dansk ambassade skal legaliseres.

Det er noget af en omgang :-) (Sender lige samme svar i 2 tråde )
Hej Linnegaard,

Jeg sætter stor pris på din besvarelse - det er virkelig nemt at føle sig forvirret i en sådan situation.

Jeg har dog også lige et par opfølgende spørgsmål:

- Opholdt du dig i Thailand alt i mens alt papirarbejdet skulle klares? Min pointe er, er det nødvendigt at DU var til stede personiigt eller er det noget man kan klare med sin partner og posten eller en printer eventuelt? Hvor mange dage ventede du/I ialt på at alt papirabejdet var gjort færdigt?

- Lykkedes det dig at indgå ægteskab mens du var i bangkok og fik du din ægtefælle med tilbage til DK med det samme eller skal hun vente på svar/udstedelse af visum?

- Hvor indgås ægteskabet henne? Kan det lade sig gøre på den danske ambassade eller skal man forbi kommunekontoret?

Ja en del spørgsmål I know, håber du kan svare :)

Mange tak!

PS: Jeg har sendt dig en PB!

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Jeg har en plan - men er den gal eller genial?

Indlæg af mh1 » 10.02.2020 09:46:33

De søger begge om turistvisum, og da din kone nu søger som ægtefælle, burde chancen for visum være større: nu er risikoen jo at hun vil søge om familiesammenføring, og ikke at hun vil tage ulovligt ophold.

Bliver hun alligevel afvist, må du se på muligheden for at flytte til et andet EU-land i min. 3 måneder.
mh
Rådgiver for ÆUG

Linnegaard
Indlæg: 79
Tilmeldt: 26.06.2019 18:26:48

Re: Jeg har en plan - men er den gal eller genial?

Indlæg af Linnegaard » 10.02.2020 17:19:20

Hej Mister :-)

Prøver lige at svare så godt jeg kan på dine spørgsmål..

1. Den har du styr på.

2. Du søger om prøvelsesattest hos familieretshuset, som efter den er givet skal afl. på Dansk ambassade i Bangkok, der står på deres hjemmeside at den også kan afl. via e-boks men det ved jeg ikke hvordan virker, så da jeg anyway skulle til Bangkok afleverede jeg den personligt på ambassaden. Det tog for mig 4 dage hos familieretshuset og 7-8 arbejdsdage hos Dansk ambassade. Og det er den attest du får herfra du skal have legaliseret hos Thai ministerium, du får den på engelsk så den skal kun legaliseres. (God ide at møde op hos Thai ministerium en times tid inden de åbner, der er et fint venterum, og husk at rejse dig op når kl. 8 og der er tale i radioen, jeg sad forrest i rækken og forstod intet af hvad de gestikulere fra skranken foran mig, før jeg så alle andre i rummet bagved mig stod op :-) Heldigvis kunne de fleste se min forvirring og tog det med et smil. Også husk at der skal bestilles tid hos Dansk ambassade) Hos ministerium trækker du et nr. når det er din tur afl. du papier betaler og får et sags nr. Efter nogle timer 2-5 (tror jeg) kommer dit sags nr. op på en tavle og du kan hente dine papier.
Din vielses attest skal du så medbringe til Thai ministerium og have den legaliseret. (Evt. oversat til engelsk) og derefter bringes den til den Danske ambassade så de også kan legalisere den. Også her ca 7-8 arbejds dage

X. Herfra har jeg ingen erfaringer da jeg ikke har prøvet det men er ret sikker på rækkefølgen.

3. Når du så har attesten legalitet er du klar til at troppe op på Ampur (Rådhus) for at blive gift, hun skal selvfølgelig også have hendes papier klar, den attest kan du få på engelsk hvis du finder et rådhus der er vant til at håndtere blandede ægteskaber.

4. Tror det er en fordel at lave en invitation til visum for din ægtefælle på nyidanmark vu2 Når du har afl. ansøgning får du et nr. som din "kone" skal medbringe til vfs som står for alle ansøgninger om visum til Danmark, her kan hun både betale for ansøgning om visum samt tegne en rejseforsikring.. (Husk de kræver 350 kr. pr dag i Danmark på hendes konto uanset hvor meget du lover at afholde alle udgifter, også kopi af flybillet)

5. Du mener efter en måned tage ALENE hjem og afvente behandlingen af visum. Men billetten skal jo købes reserveres inden ans. ved vfs. og ambassaden skriver at ved komplicerede ans. kan det tage op til 45 dage at få visum. så jeg prøver med 35 dage og krydser fingre.

6. Når du har fået Vielses attest tilbage fra dansk ambassade så ja skal den registreres i Danmark.

7-8-9. Ønsker det bedste for jer :-)

Linnegaard
Indlæg: 79
Tilmeldt: 26.06.2019 18:26:48

Re: Jeg har en plan - men er den gal eller genial?

Indlæg af Linnegaard » 10.02.2020 17:25:55

1. Altså først Attest fra familieretshuset
3. Medbringe attest til Dansk Ambassade.
2. Attest fra Dansk ambassade til legalisering hos Thai ministerium.
3. Giftes på Amphur.
4. vieles attest legaliseres hos Thai ministerium.
5. Derefter legaliseres på dansk ambassade .
6. Giftemålet kan nu registreres i Danmark.

Linnegaard
Indlæg: 79
Tilmeldt: 26.06.2019 18:26:48

Re: Jeg har en plan - men er den gal eller genial?

Indlæg af Linnegaard » 10.02.2020 17:58:18

Derefter ville jeg lave en invitation til ansøger om visum til ægtefælle, om det er ok at søge visumet inden vielses attest er endelig godkendt hos Dansk ambassade kunne jeg godt være i tvivl om, men tror det er smart at vente til den er på plads også, registrering herhjemme i det Danske system tror jeg måske ikke er så vigtigt når du kan sende billede af godkendelse fra ambassaden..

Mr. Mister
Indlæg: 24
Tilmeldt: 26.09.2017 21:41:44

Re: Jeg har en plan - men er den gal eller genial?

Indlæg af Mr. Mister » 10.02.2020 21:24:51

mh skrev:
10.02.2020 09:46:33
De søger begge om turistvisum, og da din kone nu søger som ægtefælle, burde chancen for visum være større: nu er risikoen jo at hun vil søge om familiesammenføring, og ikke at hun vil tage ulovligt ophold.

Bliver hun alligevel afvist, må du se på muligheden for at flytte til et andet EU-land i min. 3 måneder.
Familiesammenføring eller ulovligt ophold... Det er vel pest eller kolera set med US's briller formoder jeg? Jeg havde ellers altid formodet at US mente at familiesammenføring ville være det "værste" der kunne ske. Men hvis mine og hendes og vores chancer er bedre på den måde så er det helt sikkert den vej vi skal! Men hvad skulle grunden i så fald være til en afvisning? Turistvisum til "alm" turister fra Thailand skulle ellers ikke være så svært at opnå kan jeg forstå, så jeg aner ikke hvorfor vi er endt ud i 2 afvisninger ved søgning af besøgsvisum - og frygter derfor at det skulle have indvirkning på fremtidige visum ansøgninger.

Og hvordan er det lige med US vurdering af hvornår et forhold er proforma eller ej? Skal der gå en vis periode efter mit forrige forhold er endt til at jeg bliver gift igen? Skal det nye par have kendt hinanden i x antal år og besøgt hinanden x antal gange eller er det en vurderingssag som den enkelte medarbejder i US foretager sig når der skal tildeles visum? So many queestions....


Men tak for dine inputs hvert fald! :)
Senest rettet af Mr. Mister 10.02.2020 22:13:02, rettet i alt 1 gang.

Mr. Mister
Indlæg: 24
Tilmeldt: 26.09.2017 21:41:44

Re: Jeg har en plan - men er den gal eller genial?

Indlæg af Mr. Mister » 10.02.2020 22:09:28

Linnegaard skrev:
10.02.2020 17:58:18
Derefter ville jeg lave en invitation til ansøger om visum til ægtefælle, om det er ok at søge visumet inden vielses attest er endelig godkendt hos Dansk ambassade kunne jeg godt være i tvivl om, men tror det er smart at vente til den er på plads også, registrering herhjemme i det Danske system tror jeg måske ikke er så vigtigt når du kan sende billede af godkendelse fra ambassaden..
Sikke mange guldkorn og udførlig checkliste du deler ud af der Linnegaard, det sætter jeg virkelig stor pris på!

Så hvis jeg har forstået det ret så skal jeg IKKE forvente at hustru og evt barn (der fylder 15 i maj) kan komme med til DK (grundet behandlingstid af visum til de 2) efter mit ophold på omkring 2 uger i Thailand. Havde en forestilling omkring at man kunne rejse tilbage med samme fly til DK men det er selvfølgelig en håbløs, naiv og romantisk tanke som ikke fungerer i den virkelige verden :(

Hvor mange kroner/ører brugte de cirka på alle disse dokumenter og legalisering

takilegend
Indlæg: 3
Tilmeldt: 11.02.2020 15:34:29

Re: Jeg har en plan - men er den gal eller genial?

Indlæg af takilegend » 11.02.2020 15:48:09

kan nogen have en god rådgivning? Mig og min bf skal bare have 1 point til familiesammenføring, så jeg er nødt til at tage engelsktest til det. Min aupair-kontrakt udløber i august 2020. Er det muligt at ansøge om at blive gift lidt senere? som for eksempel juli eller august, eller er det for sent? Er det muligt at gennemføre kravet om genforening stadig efter ægteskabet?

Lige nu ansøger vi ikke om at blive gift, fordi jeg er nødt til at sikre, at vi har de 4 point

Linnegaard
Indlæg: 79
Tilmeldt: 26.06.2019 18:26:48

Re: Jeg har en plan - men er den gal eller genial?

Indlæg af Linnegaard » 11.02.2020 17:14:03

Talklegend... Vi fik hjælp hos international communication de er dygtige men også lidt dyre da det ofte er ene undervisning

Linnegaard
Indlæg: 79
Tilmeldt: 26.06.2019 18:26:48

Re: Jeg har en plan - men er den gal eller genial?

Indlæg af Linnegaard » 11.02.2020 17:22:57

Mister...

1650 kr for familie attest
1000 kr til Dansk ambassade for ægteskabs attest
120 kr. hvis jeg husker ret for hvert dokument der skal legaliseres hos Thai ministerium.
200 kr. hvis jeg husker ret for hvert dokument der skal oversættes
xxx kr. for legalisering af ægteskabs papir
970 kr. for shipment of documents. Mon det er rigtigt. Hmm..

Besvar