Ægteskab med EU statsborger.

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Dansker1001
Indlæg: 7
Tilmeldt: 03.08.2017 13:12:41

Ægteskab med EU statsborger.

Indlæg af Dansker1001 » 02.11.2019 14:37:12

Jeg har mødt en sød kvinde (med lille barn) fra Rumænien. Hun er således fuldgyldig EU statsborger.

Jeg er på kontanthjælp. Vil det kunne give problemer ved evt. ægteskab med hende?

Jeg er 61 og hun er 26. Vil det kunne give problemer ved evt. ægteskab med hende?

Efter indgåelse af ægteskab, vil hun straks herefter kunne søge om kontanthjælp og få dette bevilget uden videre?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ægteskab med EU statsborger.

Indlæg af mh1 » 02.11.2019 18:34:12

Din kontanthjælp vil komme i fare, da din ægtefælle vil forventes at skulle forsørge dig.

Ingen kan vide om aldersforskellen giver problemer mellem jer, som ikke ellers ville opstå. Hvis du mener i forhold til om det vil blive anset for et proforma-ægteskab, så er det myndighederne som skal føre bevis for det, ikke dig/jer der skal bevise at det ikke er. Dog vil en straksansøgning om kontanthjælp nok være et vægtigt bevis for proforma.

EU-opholdsret i andre EU-lande end ens eget er betinget af at man forsørger sig selv, eller har en ‘sponsor’, dvs en ægtefælle, slægtning eller andre, som påtager sig at forsørge én.

INGEN EU-borger vil kunne flytte til DK og få kontanthjælp fra dag 1.
Læs fx her: https://www.kl.dk/media/7637/eu-borgere ... hjaelp.pdf

Kort sagt: hvis I baserer jeres fremtidsplaner på to gange kontanthjælp + børneungeydelse mm., så bør I skrotte de planer og lægge andre.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar