EU familiesammenføring og barsel

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Temjradner
Indlæg: 3
Tilmeldt: 21.10.2019 22:47:26

EU familiesammenføring og barsel

Indlæg af Temjradner » 21.10.2019 22:57:57

Hej.

Min mand og jeg har boet forskellige steder i verden. Lige pt er jeg kommet ind på den 100% digitale læreruddannelsen på universitetet. Jeg får SU og sulån. Jeg er pt i Dk mens min mand stadig er i udlandet (Libanon) . Jeg har termin sidst i november og skal derfor på barsel meget snart. Jeg ved at når jeg er på barsel får jeg stadig SU plus kan jeg forhøje mit sulån. Jeg tænker meget over at jeg gerne vil bo i dk. Men reglerne for familiesammenføring i dk er for svære at opfylde. Så jeg tænker at jeg kan flytte til Flensburg med min kommende datter. Dog har jeg få spørgsmål om det overhovedet kan lade sig gøre .

1) når jeg flytter til Flensburg, hvad skal jeg have i orden der?

2) når alt er i orden i Flensburg kan jeg så søge familiesammenføring efter EU regler til min mand mens han stadig er boende i Libanon ?

3) hvis jeg kan søge om familiesammenføring til min mand er min indkom SU plus Sulån nok?

4) og kan jeg søge om familiesammenføring selvom jeg er på barsel ?

Håber nogen kan hjælpe med mine spørgsmål. :)

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: EU familiesammenføring og barsel

Indlæg af mh1 » 22.10.2019 16:48:02

1) Du skal finde en bolig, hvor du kan blive registreret på adressen. Afhængigt af hvor længe du regner med at blive, kan det være at en møbleret fremleje er at foretrække, men næsten alt kan bruges, også fx helårscamping.
Når du har boligen, skal du hen og registrere dig. Du kan finde en del oplysninger her: https://www.pendlerinfo.org/pendlerinfo/dk/

2) Vær opmærksom på at din mand skal have tysk sygesikring, for at han kan blive registreret og få et EU-opholdskort. Du kan formodentlig få det særlige sundhedskort, og din mand kan også, men om det godtages som at han har sygesikring er jeg i tvivl om, da Sverige har afvist at det er godt nok, og det giver jo heller ikke ret til behandling i Tyskland, men til behandling i DK. Som ægtefælle til en EU-borger vil han kunne få besøgsvisum, og det er til en begyndelse nok. Hvis han kommer på et 90-dages visum, når du har boet i Tyskland 2 mdr., og I flytter når DU har boet der mindst 3 mdr., kan I flytte til DK mens hans visum stadig er gyldigt, og søge om dansk opholdskort til ham - når I bor i DK som EU-borger + ægtefælle, har han jo ret til sygesikring, så der burde intet være til hinder for at han får opholdskortet.

3) Ja, SU + lån er nok, hvis I kan klare jer for det. Husk, han ikke kan søge om offentlig hjælp.

4) Ja.
mh
Rådgiver for ÆUG

Temjradner
Indlæg: 3
Tilmeldt: 21.10.2019 22:47:26

Re: EU familiesammenføring og barsel

Indlæg af Temjradner » 22.10.2019 16:57:02

Til spørgsmål 2 du har svaret på.

Er det så bedre at vi søger familiesammenføring efter EU regler når han er sammen med og er kommet med et besøgsvisum? Vil det sige at det er umuligt at søge familiesammenføring efter EU regler til min mand mens han er boende i Libanon ?

Jeg tænker også bare at hvis han skal have besøgsvisum så er jeg altid bange for at han rent faktisk kun vil få et visum på 14 dage f.eks da jeg ved at de ikke altid giver 90 dage. Eller har jeg misforstået det her?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: EU familiesammenføring og barsel

Indlæg af mh1 » 22.10.2019 19:58:17

Som ægtefælle til en EU-borger vil han kunne få 90 dage, da EU-borgere har ret til at få deres ægtefæller på besøg så længe, medmindre ægtefællen er til fare for samfundet, og det skal der meget til for.

Det er ikke umuligt at søge mens han er i Libanon, men sagsbehandlingen kan tage op til 6 mdr, mens besøgsvisum SKAL udstedes hurtigst muligt, hvilket normalt er indenfor 2-3 uger.

De fleste som benytter EU-omvejen og gerne vil hurtigt retur til DK, flytter uanset om opholdskortet er kommet eller ej, og det kan I også hvis alt andet er på plads og i orden (dokumentation for det reelle ophold i form af kontoudtog som viser betaling af husleje, dagligvareindkøb i Tyskland med kredit- eller debitkort, betaling af vand, varme, el (hvis de ikke er inkluderet i huslejen) samt evt. andet som viser at du har haft din dagligdag i Tyskland i 3 mdr. eller måske mere.
mh
Rådgiver for ÆUG

Temjradner
Indlæg: 3
Tilmeldt: 21.10.2019 22:47:26

Re: EU familiesammenføring og barsel

Indlæg af Temjradner » 27.10.2019 04:20:41

Jeg var inde og læse lidt angående dokumenter for EU Schengen. Fordi jeg hans kone og kommende datter er EU borger så slipper han for de fleste dokumenter :

"Visa application - supporting documents
Your non-EU family member must include the following documents with their visa application:

a valid passport – to prove their identity and nationality
a document proving family ties with the EU citizen (e.g. marriage certificate, birth certificate etc.) and dependency (if required)
proof that the EU citizen is already living in the host country (if they are joining them)
a declaration that the couple will travel together (if the family member will be accompanying the EU citizen)
This list is exhaustive: your non-EU family members cannot be required to produce any other documents to support their application."

Passer det at de egentlig kun er de dokumenter man skal bevise? Problemet er vi en gang har prøvet at søge med de dokumenter og ambassader i Libanon mener at det kan man ikke selvom jeg er EU borger og kunne bevise det. De ville have haft alle dokumenter ligesom kontoudskrifter, arbejdskontrakt, forsikring osv. Vores papir nåede aldrig til behandling for de blev aldrig taget imod selvom det egentlig stod godt og grundt på selve ansøgning.

Jeg ville lige være sikker om det passer? Jeg har nemlig tænkt mig at sende ham en invitation også ville vi have vores vielsespapir, fødselsattest for vores datter (hvis det er nødvendigt) og copy af vores pas plus resten af dokumenter som er nævnt øverst. Det er vel nok hvis det passer med at han ikke skal bevise flere papir for at få besøgsvisum ?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: EU familiesammenføring og barsel

Indlæg af mh1 » 27.10.2019 12:08:22

På nyidanmark står dette om ansøgning efter EU-regler:
“Ansøgning og dokumentation
Visumansøgningen behandles af repræsentationen uden opkrævning af gebyr og efter en hasteprocedure, der kun undtagelsesvis må vare længere end 15 dage.

Der stilles ikke krav om dokumentation for rejsesygeforsikring i forbindelse med indgivelse af en visumansøgning efter EU-reglerne, ligesom udstedelsen af visum ikke vil blive betinget af, at du er i besiddelse af de nødvendige midler til opholdet her i landet.

Du skal imidlertid dokumentere, at EU/EØS-statsborgeren eller den schweiziske statsborger har benyttet eller planlægger at benytte sin ret til fri bevægelighed i forbindelse med indrejse og ophold i Danmark. Du skal også dokumentere, at du er omfattet af en af de kategorier af familiemedlemmer, der er oplistet nedenfor.

Der stilles således ikke de samme krav for at få visum efter EU-reglerne som for andre visumansøgninger. Nærmere oplysninger kan fås hos den repræsentation, hvor ansøgningen indgives.

Du kan som udgangspunkt få visum, medmindre du udgør en trussel for den offentlige orden, sikkerhed eller sundhed.”

Erfaringen har dog vist, at det letter proceduren gevaldigt, hvis ansøger, udover ovennævnte dokumenterer at have en bankkonto med positiv balance, rejsesygeforsikring (forsikringsselskab anerkendt/ anbefalet af ambassaden) OG en returbillet-reservation, sådan som de ville skulle have, hvis det var en ‘almindelig’ ansøgning om besøgsvisum, og der vedlægges EU-ægtefællens lønsedler/anden dokumentation for indkomst/ formue for de seneste tre måneder.

Ambassaderne har ikke den store erfaring med netop visum efter EU-regler (som du har erfaret), og i stedet for at kæmpe mod deres uvidenhed, hvilket normalt vil gøre dem vrangvillige, så giv dem hvad de beder om, så I kan få ansøgningen indleveret.

Giver de alligevel afslag skal I have klagevejledning:
https://ec.europa.eu/transparency/regdo ... Pdf#page83
“Meddelelse af og begrundelse for afslaget
I direktivets artikel 30 fastsættes det, at familiemedlemmer skal have skriftlig meddelelse om afslaget. Uanset kravet i visumkodeksen (der finder anvendelse fra 5. april 2011) om, at afslag skal meddeles og begrundes, skal et afslag på at udstede visum til et familiemedlem til en EU-borger altid fuldt begrundes, og alle specifikke faktuelle og retlige årsager til den negative afgørelse skal nævnes, således at den pågældende kan træffe effektive foranstaltninger til at forsvare sig.
I afslaget skal det ligeledes angives, til hvilken rets- eller forvaltningsmyndighed der kan indgives klage, samt fristen herfor.
Der kan anvendes formularer til at give meddelelse om en negativ afgørelse, men begrundelsen skal altid indeholde alle årsager til, at den pågældende afgørelse blev truffet. Det er derfor ikke tilstrækkeligt at angive en eller flere årsager ved blot at afkrydse kasser i standardformularen i bilag VI i visumkodeksen i tilfælde af et afslag på at udstede visum til et familiemedlem til en EU-borger.”
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar