Ophold i Sverige og hjemrejsetilladelse

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
dengladedreng
Indlæg: 2
Tilmeldt: 15.10.2019 16:36:03

Ophold i Sverige og hjemrejsetilladelse

Indlæg af dengladedreng » 15.10.2019 16:44:41

Kære forum

Jeg håber der er nogle herinde, som kan oplyse mig og min kone lidt om vores situation:

Jeg er dansk, hun er fra Filippinerne. Jeg bor i Danmark, hun på Filippinerne. Jeg flytter snart
til Sverige, men beholder mit arbejde i København. Efter jeg er flyttet, kommer min kone (vi er allerede gift) og tilslutter mig i Sverige
på et Shengenvisum. Efter i alt 3-4 måneder vender vi tilbage til Danmark og søger FS efter EU-reglerne. Vi har følgende spørgsmål:

1.Efter ansøgning om FS er indgivet i Danmark, vil min kone da have let ved at få en hjemrejsetilladelse?
Hun vil nemlig helst tilbringe ventetiden (svartiden er ca. 6 måneder) på Filippinerne, da vi har forpligtigelser der...og så komme til Danmark efter
svaret er givet.

2. Da opholdet i Sverige samlet set er 3-4 måneder kan vi ikke få folkeregisteradresse dér, da vi ikke har til hensigt at bliver der i et år.
Men jeg kan dog stå som registreret som udrejst af Danmark. Men er det godt nok? Vi følger jo bare reglerne efter bogen....
Som bonusinfo kan jeg oplyse, at vi har lejet en Airbnb-lejlighed, hvor vi har hele huset for os selv (ligner lidt et rækkehus).

Tak for Jeres tid.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ophold i Sverige og hjemrejsetilladelse

Indlæg af mh1 » 15.10.2019 19:33:44

Sæt dig ned, og find dette: https://www.aegteskabudengraenser.dk/fa ... eureglerne

print vejledningen ud, og læs den grundigt. Så vil du se at der er et par ting, du har misforstået, bl.a. SKAL du folkeregistreres i Sverige, for at en flytning overhovedet giver mening. At du melder dig udrejst af DK beviser jo på ingen måde, at du så bor i et EU-land, du kunne ligeså godt være i Kenya, Argentina eller Australien.
mh
Rådgiver for ÆUG

dengladedreng
Indlæg: 2
Tilmeldt: 15.10.2019 16:36:03

Re: Ophold i Sverige og hjemrejsetilladelse

Indlæg af dengladedreng » 15.10.2019 19:49:22

Hej.

Mange tak for dit svar, som jeg sætter pris på.

Jeg er klar over det med adressen, men jeg kan vel egentlig ikke gøre det anderledes...

I linket du sendte mig står bl.a. at man skal have et ophold i et andet EU-land i over 3 måneder. Det har jeg også, da jeg er der ca. 4 måneder.
MEN for at blive folkeregistreret i Sverige kræver Skatteverket, at man har til hensigt at blive der i et år. Men det er jo netop
ikke min hensigt. Jeg har spurgt Skatteverket i Sverige, om jeg kan registrere mig på anden vis, men svaret jeg fik var, at jeg jo
godt kan folkeregistrere mig selvom jeg er der under et år, men at min hensigt skal være at blive der i et år. Man kan alstå godt "skifte mening",
men når jeg nu ved at det ikke ER min hensigt, har jeg ikke lyst til at sige at det er.

Så min plan var egentlig ikke at folkeregistrere mig i Sverige, men stå som bortrejst i det danske folkeregister og så bevise min tilstedeværelse i Sverige gennem husleje, kvitteringer fra supermarkeder, brobilleter etc.

Men jeg tænker, at jeg jo slet ikke kan være den eneste som står med dette dilemma.....Men mon andre bare siger, at det er deres hensigt at blive et år, selvom det ikke er, med henblik på, at blive folkeregistret?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Ophold i Sverige og hjemrejsetilladelse

Indlæg af skaanebo » 15.10.2019 22:45:08

Ja, man siger, man har til hensigt at blive i Sverige i mere end et år for at undgå en masse problemer med de danske myndigheder efterfølgende. De samvittighedskvaler kan du nok godt overleve i betragtning af, hvor stort et bureaukrati du ellers kan blive udsat for, når I forsøger at gøre brug af EU-regler i DK, uden at du kan bevise at have været folkeregistreret i Sverige!

Besvar