Dobbelt statsborgerskab

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
AnnaEileen
Indlæg: 4
Tilmeldt: 30.10.2017 17:57:18

Dobbelt statsborgerskab

Indlæg af AnnaEileen » 24.01.2019 13:56:29

Hej !
Jeg har et spørgsmål omkring opholdstilladelse,som jeg håber nogen kan jeg hjælpe mig med.

Først lidt om min position for at kunne forstå situationen bedre:

Jeg er dansk, med dansk pas, men boede i 2008-2016 i Sverige og fik dermed dobbelt statsborgerskab (dansk og svensk). Jeg flyttede herefter tilbage til danmark. Siden 2014 har jeg været sammen med min mand fra Vietnam (født i Vietnam og med vietnamesisk pas etc), vi blev gift i 2017 først i Danmark og efterfølgende Vietnam. Jeg flyttede til Vietnam i November 2018, siden de danske regler er så stramme, og vi har valgt at tage noget tid i Vietnam. Dog satser vi på at i fremtiden, forhåbentligt, at bo i Danmark !

Dermed mit spørgsmål!: Jeg har hørt noget med at det skulle være lettere at få opholdstilladelse i Sverige, hvis man kan bevise man har boet sammen i 2år i et andet land? Gælder det også for Danmark ?

Vi kan ikke søge om opholdstilladese i Sverige under EU reglerne, da jeg jo har svensk borgerskab, så jeg prøver at regne på, hvilken vej, der ville være smartest for os. For det er næsten umuligt for os at gå direkte igennem Danmark med de regler, der er nu.

Håber nogen ved lidt om dette emne, og har tid til at hjælpe !

På forhånd tak !

Anna

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Dobbelt statsborgerskab

Indlæg af mh1 » 25.01.2019 04:43:34

Nej, det med de to år gælder ikke i DK.

Og de to år gør det fsv ikke lettere at få opholdstilladelse i Sverige, MEN de gør at din ægtefælle kan få permanent ophold med det samme. Dermed er vejen til et svensk statsborgerskab kortere, nemlig kun tre år når du er svensk. Som svensk statsborger vil din ægtefælle kunne flytte til DK lige så let som du kunne flytte til Sverige.

https://www.migrationsverket.se/Privatp ... erige.html
mh
Rådgiver for ÆUG

DortheM
Indlæg: 518
Tilmeldt: 01.06.2017 09:09:56

Re: Dobbelt statsborgerskab

Indlæg af DortheM » 25.01.2019 10:27:59

mh betyder det at hvis man har levet sammen i Danmark i 2 år under de danske fs regler, at man kan flytte til Sverige og straks få permanent opholdstilladelse til den udenlandske ægtefælle, når man selv er dansker? Eller skal man være svensker for at den går?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Dobbelt statsborgerskab

Indlæg af mh1 » 25.01.2019 20:44:26

@ DortheM: Du vil ikke kunne finde en bestemmelse om præcis to år, men det har været praksis. Utlänningslagen 8 § Ett uppehållstillstånd som beviljas en utlänning enligt 3 § första stycket 1 eller 3 a § första stycket 1 ska vara tidsbegränsat vid första beslutstillfället, såvida inte

utlänningen sammanbott utomlands med sin make eller sambo under en längre tid, eller
det på annat sätt står klart att förhållandet är väl etablerat.
[S2]

Eller med andre ord: hvis der har været længerevarende samliv, skal opholdstilladelsen være permanent fra start.

se også på https://www.migrationsverket.se/Privatp ... sambo.html

“Sara och Felipe träffades när Sara arbetade i Sydamerika och har bott tillsammans i Argentina i fem år. De är inte gifta, men har bott på samma adress där båda har varit skrivna på kontraktet. Nu har de beslutat sig för att flytta till Sverige eftersom Sara väntar barn.Hon har också fått ett arbete i Sverige så att hon kan försörja Felipe.

Felipe gör en webbansökan om att flytta till någon som han redan är gift eller sambo med. Han bifogar bland annat kopia av sitt pass, kopia av hyreskontraktet som visar att han och Sara har bott tillsammans och intyg som styrker att Sara är gravid. Eftersom Sara ännu inte har folkbokfört sig i Sverige bifogar de även en kopia av köpekontraktet av huset de har köpt i Sverige.

När Migrationsverket har handlagt Felipes ansökan blir han beviljad permanent uppehållstillstånd eftersom han och Sara redan har bott tillsammans så länge utomlands. Felipe är dessutom viseringsfri vilket gör att de kan resa till Sverige så fort de har fått beslutet. När de har kommit till Sverige bokar Felipe tid på Migrationsverket för att lämna foto och fingeravtryck till sitt uppehållstillståndskort. När kortet är färdigt skickas kortet hem till deras adress i Sverige.”
mh
Rådgiver for ÆUG

DortheM
Indlæg: 518
Tilmeldt: 01.06.2017 09:09:56

Re: Dobbelt statsborgerskab

Indlæg af DortheM » 25.01.2019 20:52:36

Tak mh. Det er da godtnok noget anderledes end i Danmark.

AnnaEileen
Indlæg: 4
Tilmeldt: 30.10.2017 17:57:18

Re: Dobbelt statsborgerskab

Indlæg af AnnaEileen » 14.10.2019 07:10:43

Hej igen!
Tusind tal for svar og hjælp på mit spørgsmål! Det er jo helt fantastisk, at der faktisk er en vej for os.
Ved du/I evt. Også hvad regler som gælder, når min mand så har fået et permanent opholdtilladelse, må han så godt rejse tilbage til Vietnam på besøg? Må vi godt opholde os i Vietnam over længere tid ?
Tak igen !!

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Dobbelt statsborgerskab

Indlæg af mh1 » 14.10.2019 09:15:41

Man kan rejse på ferier som alle andre uden at miste opholdstilladelse MEN selv en permanent vil bortfalde, hvis man ligefrem bosætter sig i et andet land, inkl. sit hjemland.

Man kan med en permanent opholdstilladelse være væk i op til ét år, uden at den bortfalder.

Hvis man ansøger om det SENEST en uge FØR man rejser til udlandet for et længere ophold, kan man bevare opholdstilladelsen i op til to år.

I begge tilfælde skal man bosætte sig i Sverige igen, for at bevare opholdstilladelsen.
https://www.migrationsverket.se/Privatp ... stand.html

OBS! Disse ophold udenfor Sverige betyder, at man afbryder ‘optjening’ til ret til svensk statsborgerskab.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar