SU i Sverige

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Kinamartin
Indlæg: 19
Tilmeldt: 24.09.2019 14:43:34

SU i Sverige

Indlæg af Kinamartin » 08.10.2019 09:14:58

Jeg er ved at planlægge et ophold i Sverige.

Indtil videre afhænger min plan af at jeg kan fortsætte på mit fjernstudie i DK. Så vidt jeg kan se er det ikke noget problem at bo i Sverige og studere i Danmark, men jeg vil gerne vide om der er nogen der har stødt på et problem i den forbindelse? Må man gerne tage sin danske SU med?

Jeg planlægger også at optage et SU lån (for at få min månedlige indkomst op i niveau der er brugbart) Der kan man få forhøjet lån som forsørger hvis ens barn bor på ens addresse. Vil det også gælde selvom addressen pludselig er svensk ?

Og endelig, ift faktisk og reelt ophold, er det så nogen hindring at man har studeret i en dansk skole, under sit ophold i Sverige ?

Vi planlægger at bo i Sverige mindst 6 måneder, med højst et par korte besøg til Danmark. Ville vi så være på den sikre side mht SIRI, eller er der noget jeg ikke har taget højde for?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: SU i Sverige

Indlæg af skaanebo » 08.10.2019 10:15:38

Du kan sagtens tage SU med. Husk, at SU er skattefrit i Sverige, tag gerne kontakt til Øresund Direkt for vejledning om skat.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: SU i Sverige

Indlæg af mh1 » 08.10.2019 16:18:59

Det er ingen hindring at man studerer eller arbejder i et andet land, end det man bor i. Med et 6 mdr.s ophold bør der ingen problemer være i forhold til SIRI.
mh
Rådgiver for ÆUG

Kinamartin
Indlæg: 19
Tilmeldt: 24.09.2019 14:43:34

Re: SU i Sverige

Indlæg af Kinamartin » 12.10.2019 05:07:41

Ok, jamen det lyder jo fint !

Men når vi så skal tilbage.. Medmindre at jeg finder noget arbejde i Sverige under vores ophold.. Så er jeg ikke arbejdstager i Sverige

Så skal jeg være en person med tilstrækkelige midler når vi flytter tilbage til danmark og ansøger?

Eller vil det være fint at jeg er under uddannelse ?

Hvordan vil vi stå der ?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: SU i Sverige

Indlæg af skaanebo » 12.10.2019 06:21:42

Ja, hvis du ikke har studeret ved en svensk uddannelsesinstitution eller arbejdet i Sverige, er du person med tilstrækkelige midler.

Kinamartin
Indlæg: 19
Tilmeldt: 24.09.2019 14:43:34

Re: SU i Sverige

Indlæg af Kinamartin » 12.10.2019 15:06:35

Vil det så sige, at der er krav til, hvor mange penge der er på kontoen/indkomst, når vi kommer tilbage til DK? Eller betyder det bare, at det er under de betingelser, vi har opholdt os i Sverige?

Som jeg forstår, så betyder det bare, at hverken jeg eller konen kan modtage kontanthjælp, eller andet fra loven om aktiv socialpolitik, uden at min kone vil miste hendes opholdsgrundlag. Er det korrekt?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: SU i Sverige

Indlæg af skaanebo » 12.10.2019 22:32:14

Ja, det er korrekt forstået. Din ægtefælle kan ikke få sociale ydelser i DK.

Kinamartin
Indlæg: 19
Tilmeldt: 24.09.2019 14:43:34

Re: SU i Sverige

Indlæg af Kinamartin » 13.10.2019 10:53:37

Jeg er bare lidt i tvivl om følgende fra ansøgningsblanket OD2/A

"Forsørgelseskrav
I nogle sager kan der stilles krav om forsørgelse ved familiesammenføring efter EU-retten. Det betyder, at du skal
godtgøre, at du kan forsørge visse familiemedlemmer under jeres ophold i Danmark således, at de ikke kan antages
at falde det offentlige til byrde.
Hvorvidt du er omfattet af forsørgelseskravet afhænger af dit opholdsgrundlag i det andet EU-land og hvilke
familiemedlemmer, der er tale om:
 Hvis du er/har været studerende bedes du underskrive erklæringen om forsørgelse nedenfor, som vedrører
forsørgelse af dig selv og din ægtefælle/partner/samlever og eventuelle børn under 21 år omfattet af ansøgningen
 Hvis du er/har været person med tilstrækkelige midler (selvforsørgende) skal du vedlægge dokumentation
for forsørgelse af dig selv og alle dine familiemedlemmer, der er omfattet af ansøgningen
Forsørgelse kan dokumenteres ved fremsendelse af dokumenter (fx ansættelseskontrakt, bankudskrifter, mv.), der
viser, at du har tilstrækkelige indtægter eller midler til forsørgelse af de omfattede personer således, at I/de ikke kan
antages at falde det offentlige til byrde. Dette krav vil være opfyldt, hvis du og dit familiemedlem har midler eller
indtægter, der svarer til de ydelser, som I ville kunne modtage i starthjælp efter lov om aktiv socialpolitik.

1. Det vil altså sige, at jeg falder under "person med tilstrækkelige midler", da jeg har opholdt mig i Sverige på det grundlag, og at jeg så ved hjemkomst til DK, under ansøgning, påny skal dokumentere at jeg har tilstrækkelige midler i DK?

2. Vil penge på kontoen /omkring 100.000kr + en månedlig indtægt fra SU + SU lån kunne opfylde dette krav? (jeg kan ikke finde nogle satser for starthjælp)

3. Der står "Hvis du er/har været studerende" gælder det kun hvis jeg har været studerende i Sverige ?

DortheM
Indlæg: 518
Tilmeldt: 01.06.2017 09:09:56

Re: SU i Sverige

Indlæg af DortheM » 13.10.2019 12:28:01

Starthjælp er integrationsydelse
https://www.borger.dk/arbejde-dagpenge- ... ionsydelse

Så 6072 x 2 = 12144/måneden, hvis I ikke har børn

Kinamartin
Indlæg: 19
Tilmeldt: 24.09.2019 14:43:34

Re: SU i Sverige

Indlæg af Kinamartin » 13.10.2019 15:23:53

Tak for det Dorthe !

Vi har så et barn..

Jeg kan se følgende på siden ang. kontanthjælpsloft for integrationsydelse:

Kontanthjælpslofter for gifte integrationsydelsesmodtagere, som ikke opfylder 225-timerskravet. Beløb pr. måned i kr. før skat (2019)
Den ægtefælle, der ikke får hjælpen nedsat, og som har et barn - 9.202
Den ægtefælle, der får hjælpen nedsat, og som har et barn - 7.414

Er det så det samlede tal der gælder ?

Og hvad vil det betyde? Når man skal til Sverige, så kan jeg læse mig til, at man skal kunne forsørge sin familie i 1 år. Dvs. at hvis man har en indtægt, der dækker noget af beløbet, og man har resten kontant på bank bogen, så skulle det være accepteret.. det er ihvertfald sådan jeg forstår det.. gælder det også i DK ?

DortheM
Indlæg: 518
Tilmeldt: 01.06.2017 09:09:56

Re: SU i Sverige

Indlæg af DortheM » 13.10.2019 19:57:04

Så må de vel mene at et forældrepar der får nedsat pga loftet kan klare sig med et barn for 2x7414 dvs ca 15000 om måneden. Jeg ved det ikke, men det er mit gæt. Jeg har hørt SIRI er rigtigt flinke til at besvare spørgsmål per email, så prøv at spørge.

Besvar