Den bedste by i Sverige?

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Kinamartin
Indlæg: 19
Tilmeldt: 24.09.2019 14:43:34

Den bedste by i Sverige?

Indlæg af Kinamartin » 02.10.2019 11:03:41

Jeg overvejer kraftigt at udnytte retten til fri bevægelighed og flytte en tur til Sverige med min kone og vores fælles datter, omkring Februar 2020.

Jeg har tilstrækkelige midler og jeg studerer på fjernundervisning så det er stort set ligegyldigt for os hvor i Sverige vi skal bo.

Så er det jeg tænker at det må være en fordel fordi så kan vi flytte et sted hen hvor der står en masse lejligheder tomme og hvor det vil være let at få et fritidsarbejde.

Men hvor er det ?

Hvis det var i nogenlunde køreafstand fra Gøteborg, ville det være bedst, men hvis der er et helt oplagt sted og det ligger langt fra DK vil det ikke være nogen hindring.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Den bedste by i Sverige?

Indlæg af mh1 » 03.10.2019 06:42:04

Du kan fx bruge den her, og så sammenligne m2-prisen i forskellige byer, og se hvor du får flest for det, du har råd til:
https://bostadsportal.se/hyra-lägenhet/

Kig gerne efter byer med universiteter, så er man nogenlunde sikker på at internetforbindelserne er i orden.
mh
Rådgiver for ÆUG

Kinamartin
Indlæg: 19
Tilmeldt: 24.09.2019 14:43:34

Re: Den bedste by i Sverige?

Indlæg af Kinamartin » 03.10.2019 08:19:25

Tak for det !

Nu har jeg siddet og kigget lidt på det og så har jeg lige et spørgsmål..

Du siger at man skal "leje en bolig på det hvide marked, ikke en illegal fremleje, men en godkendt af boligforeningen (de fleste boliger er andelsforenings-)"

Med illegal fremleje der mener du nogen der ikke har fået lov til at leje lejligheden ud af deres udlejer/boligforening?

Er alle alle andrehands og private lejligheder bandlyst ift at kunne bevise reelt ophold ? Eller er det kun dem hvor man ikke får en godkendelse ?

Da det er forholdsvis kort tid vi skal bo der så er prisen ikke så vigtig, jeg tænker bare at der måske er nogle byer hvor det er særligt let at finde en lejlighed, måske længere nordpå, hvis du, eller andre skulle have en viden derom.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Den bedste by i Sverige?

Indlæg af mh1 » 04.10.2019 19:46:27

Som skrevet er de fleste lejligheder man kan finde til leje i Sverige, når man har lidt travlt, fremleje af andelsboliger; for at sådan en fremleje kan føre til en registrering i folkeregisteret (absolut nødvendigt hvis man vil bruge opholdet til en EU-ægtefællesammenføring) skal den være godkendt af boligforeningen. Der er rigtig mange, hvis planer strandede på at de havde lejet en bolig af andelshaver, UDEN at vedkommende havde fået godkendt fremleje. Nogle sådanne udlejere betinger sig at de selv forbliver registreret på adressen, men bor der ikke reelt. Alt sådan noget er spild af gode kræfter.

Andrahands som er godkendt af boligforeningen er helt fint, og naturligvis også privat leje, når blot man kan blive registreret på adressen. Man kan for den sags skyld bo i en camper på en helårscampingplads, eller på en flodbåd med fast liggeplads, det skal blot være en helårsbolig i lovens forstand, hvor det svenske folkeregister vil registrere én.

Jeg ved desværre ikke, hvilke byer der er lettest at finde noget i, men ved at Malmø er langt det sværeste. Jeg kunne forestille mig at Lund også er svær, den ligger jo ikke længere væk fra DK end at Absalon pendlede ml. Lund og Roskilde, og kunne prædike begge steder samme døgn. Fx Umeå nok ikke er så svær igen.
mh
Rådgiver for ÆUG

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Den bedste by i Sverige?

Indlæg af skaanebo » 05.10.2019 08:39:18

Byer med universitet er også svære at finde bolig i, da der er mange studerende på udkik efter et sted at bo. Det gælder fx netop Umeå.

På Vestkysten så se fx på byer som Båstad, Laholm, Halmstad, Falkenberg og Varberg.

Kinamartin
Indlæg: 19
Tilmeldt: 24.09.2019 14:43:34

Re: Den bedste by i Sverige?

Indlæg af Kinamartin » 05.10.2019 16:00:15

Jeg er PT studerende. Dvs. med en dansk SU på de ca 8000 sek om måneden. Er det overhovedet muligt at blive godkendt af en svensk boligforening? Jeg har en rimelig formue på mindst 150k sek på bankkontoen, tæller det med eller er det kun månedlig indtægt? Jeg har heller ikke været dårlig betaler. Anbefaling fra tidligere udlejer kan jeg kun få fra Kina, og den vil nok ikke vægte tungt :-)

Hvis det er en andrehand vi snakker om, skal boligforeningen så også godkende mig som lejer, dvs. se på min månedlige indkomst eller ?

Tak rådet med de nævnte byer. Jeg har selv kigget på en liste (godt nok 5 år gammel) over byer med mindst ventetid. Det ser ud som om at området nær Norge, nord for Goteborg, har mindst ventetid generelt. Det er nok udkantssverige..

https://www.hemhyra.se/nyheter/sa-lange ... hyresratt/

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Den bedste by i Sverige?

Indlæg af skaanebo » 05.10.2019 17:03:55

Nej, 8.000 SEK og hvis det skal dække for to personer er urealistisk.

Dog kunne det være en mulighed, hvis du kan få et kollegieværelse et sted i Sverige til en meget billig penge. Men ellers nej, så skal du arbejde ved siden af dine studier for at generere en indkomst.

Kinamartin
Indlæg: 19
Tilmeldt: 24.09.2019 14:43:34

Re: Den bedste by i Sverige?

Indlæg af Kinamartin » 06.10.2019 00:02:03

Hvis jeg optager et studielån (max sats 3155) så vil det være ca 13.000 sek..

Ser det så bedre ud ? Flere af de boligforeninger jeg har set på accepterer "studiemedel och/eller CSN-lån"

Nu siger du kollegieværelse, og mh nævnte at det var ligegyldigt om så det var en campingvogn.. Er det også det nå man skal bevise faktisk og reelt ophold ift. familiesammenføring efter EU reglerne ?

Problemet/catch 22 er at vi kommer hjem fra Kina og derfor ikke planlægger at bo i DK først, så jeg har ikke nogen mulighed for at skaffe en månedlig indtjening, før jeg har et sted at bo.

Kinamartin
Indlæg: 19
Tilmeldt: 24.09.2019 14:43:34

Re: Den bedste by i Sverige?

Indlæg af Kinamartin » 06.10.2019 00:08:29

Faktisk kan jeg få 1500kr mere, da jeg er forsørger..

I så fald lander vi på 15000 sek..

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Den bedste by i Sverige?

Indlæg af skaanebo » 06.10.2019 07:23:42

Ja, det er bedre. Som tommelfingerregl regner Migrationsverket med, at et par uden børn skal havd ca. 6500 SEK til rådighed om måneden til køb af mad, tøj og andre fornødenheder. Læg så husleje, forsikringer og andre faste udgifter oven i det beløb.

Kinamartin
Indlæg: 19
Tilmeldt: 24.09.2019 14:43:34

Re: Den bedste by i Sverige?

Indlæg af Kinamartin » 06.10.2019 09:15:47

Mange boligforeninger bruger fogeden som reference..

https://www.kronofogden.se/Hurmycketfardubehalla.html

Så i vores tilfælde skal vi have 10.745 til overs efter huslejen er betalt.. Længere oppe nordpå kan man sagtens få 50-60 m2 for under 4300 så det skulle godt kunne lade sig gøre.

Noget helt andet er at de efterspørger referencer og kreditoplysninger. Hvad gør man der ?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Den bedste by i Sverige?

Indlæg af skaanebo » 06.10.2019 11:57:36

Få en udskrift på, at du ikke er registreret som dårlig betaler hos RKI/Debitorregistret i Danmark.

Referencer kan du vel stadig få fra tidligere udlejere, hvis det efterspørges.

Kinamartin
Indlæg: 19
Tilmeldt: 24.09.2019 14:43:34

Re: Den bedste by i Sverige?

Indlæg af Kinamartin » 07.10.2019 17:18:00

Jeg håber det kan klares uden, det er mange år siden jeg har boet i DK, og en kinesisk reference er nok ikke meget værd..

Besvar