Hjælp fra kloge hoveder, advokaten vidste det ikke !

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Kinamartin
Indlæg: 19
Tilmeldt: 24.09.2019 14:43:34

Hjælp fra kloge hoveder, advokaten vidste det ikke !

Indlæg af Kinamartin » 24.09.2019 15:02:59

Hejsa !

Jeg skal søge familiesammenføring til min kone og skal derfor tælle til 4 !

Mit tilfælde er lidt specielt..

Det drejer sig om herboendes uddannelse. Jeg har afsluttet 9. klasse med eksamel OG jeg har gennemført 1 år på HF.. Så langt så godt.. Så vidt jeg kan se ud fra reglerne (og har endda fået tilsagt fra US om at det som udgangspunkt er nok)

Men..

Jeg har taget det års HF på fjernstudie, og jeg har ikke været konstant i DK imens.. Jeg har gennemført eksamenerne i DK..

Vil det stadig tælle ? Det er jo ikke en udenlandsk uddannelse, den er heller ikke gennemført i udlandet ?

Super om der var nogle der kunne svare mig på dette da selv dyre advokater må give fortabt :-(

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Hjælp fra kloge hoveder, advokaten vidste det ikke !

Indlæg af mh1 » 26.09.2019 07:09:45

En dansk uddannelse er en dansk uddannelse, uanset om den foregår via nettet eller ved at du sidder hjemme og læser. Hvis der ikke er mødepligt og nødvendige laboratorieøvelser, som fx på naturvidenskabelige fag, så kan gennemføre selv en universitetsuddannelse uden at være på universitetet udover til eksamen, men det bliver uddannelsen ikke ikke-dansk af.

Dit eksamensbevis er dansk, og der står næppe på det at du var i udlandet det meste af tiden, vel? Det gør der i hvertfald ikke på mit cand.mag.-bevis fra et studie jeg gennemførte på samme måde som du har gennemført dit HF-år.

Jeg vil til enhver tid glad og gerne forsvare at min cand.mag.-uddannelse, under hvilken jeg tilbragte 90 % af tiden i udlandet, er lige så dansk som min cand.jur.-uddannelse under hvilken jeg havde 95 % fremmøde, og højst var væk fra DK sammenlagt 5 uger på 5 år.
mh
Rådgiver for ÆUG

Kinamartin
Indlæg: 19
Tilmeldt: 24.09.2019 14:43:34

Re: Hjælp fra kloge hoveder, advokaten vidste det ikke !

Indlæg af Kinamartin » 26.09.2019 07:22:57

Hej MH

Tusind tak for dit svar !

Det er bare ordlyden "uddannelsesforløb, der er gennemført i udlandet, kan ikke medregnes. ", fra nyidanmark som jeg har været super nervøs over. Jeg kan ikke finde en uddybning nogle steder.

Så du mener det skal forstås som "udlandske uddannelsesforløb kan ikke medregnes" ?

Jeg kunne selvfølgelig spørge US, men er efter mange år i Kina bange for at spørge, ud fra devisen: "hvis man spørger så bliver det nok et nej!" :-)

Igen mange tak MH

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Hjælp fra kloge hoveder, advokaten vidste det ikke !

Indlæg af mh1 » 26.09.2019 21:04:30

Jeg har kigget i forarbejderne uden at kunne finde skyts der, men begrundelsen for kravet er jo at uddannelsen skal være dansk, og det forstår jeg som dansk i sin opbygning, sit undervisningssprog, fortrinsvis forestået af danske lærere, og med hovedvægt på danske emner hvor relevant (samfundsfag, fx).
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar