Modsigende oplysninger på forummet

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
eriklauritsen
Indlæg: 10
Tilmeldt: 24.09.2019 03:24:26

Modsigende oplysninger på forummet

Indlæg af eriklauritsen » 24.09.2019 06:02:18

Hej,

Jeg synes det er virkelig svært at finde hoved og hale i hvad der kræves, og jeg vil sætte stor pris på kun at modtage svar fra nogen der rent faktisk ved om det de skriver, er korrekt.

Jeg er født i DK og har dansk statsborgerskab. Jeg har via arbejde online mødt en pige fra USA. Vi vil gerne giftes, men er begge under 24.

Jeg har læst herinde at jeg kan flytte til Sverige og få svensk personnummer. Dernæst sende en invitation til hende, og hun kan så søge besøgsvisum på den svenske ambassade i USA. Får hun dette kan hun besøge mig i Sverige, hvor vi kan blive gift, og hvor vi så efterfølgende kan søge om opholdstilladelse til hende, og derefter svensk statsborgerskab til hende.

Men på Migrationsverket står der følgende:
If you are a citizen of a non-EU country and want to move to a family member in Sweden, you require a residence permit. You can be granted a residence permit if you are planning to marry or become the cohabiting partner of someone in Sweden. The family member in Sweden must be a Swedish citizen or have a permanent residence permit.
Længere nede gives der afslag med følgende eksempel:
Kim and Charlie met online. Charlie visited Kim in China and they became a couple. While Kim is visiting Charlie in Sweden, they decide that they want to live together in Sweden. Kim submits a residence permit application to the Swedish Migration Agency.

The Migration Agency rejects the application as he must apply from his country of origin. Kim returns to China and applies online instead.
Jeg har tænkt mig at leje en lejlighed i Sverige (ikke fremleje, men ubegrænset leje). Dernæst flytte til Sverige og få et svensk personnummer.

Men hvilken fremgangsmåde er så den bedste?

A. At min veninde sender en ansøgning online om at blive min "future spouse", som det står på Migrationsverket?

Eller..

B. At jeg sender hende en invitation, og hun søger besøgsvisum på den svenske ambassade i USA. Når hun kommer, hvis det godkendes, så gifter vi os, og hun søger opholdstilladelse.

Eller..

C. Hun søger turistvisum, uden overhovedet at fortælle noget om vores planer, hvor hun rejser til Sverige, og der møder vi så hinanden, bliver forelskede, og hun søger om opholdstilladelse. Der er ingen der kan "spore" at vi har arbejdet sammen online, såfremt vi ikke selv giver disse oplysninger.

På forhånd mange tak.

Erik

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Modsigende oplysninger på forummet

Indlæg af skaanebo » 24.09.2019 07:44:05

Har I faktisk mødtes fysisk et sted i verden?

Hvis I aldrig har mødtes, og måske kun en enkelt gang, giver det afslag.

Hvis din kæreste er amerikansk statsborger, kræves der ikke visum for op til 90 dages besøg. Så det letteste er da, at hun bare rejser til Sverige på besøg, og så kan I spontant gifte jer, hvis I får lyst.

Vedr. brug af EU-regler i Sverige, så se mere under menupunktet "Rådgivning" på hjemmesidens forside. Det er vigtigt at være obs på, at der er to parallelle regelsæt med vidt forskellige regler. Nationale svenske regler og EU-regler.
Senest rettet af skaanebo 24.09.2019 08:57:55, rettet i alt 1 gang.

DortheM
Indlæg: 518
Tilmeldt: 01.06.2017 09:09:56

Re: Modsigende oplysninger på forummet

Indlæg af DortheM » 24.09.2019 08:56:28

Vær opmærksom på at der, når du ikke er svensker men borger i et andet Nordisk land, kan søges efter både EU-regler og nationale regler, hvis I er gift.

https://www.migrationsverket.se/Privatp ... iljen.html

eriklauritsen
Indlæg: 10
Tilmeldt: 24.09.2019 03:24:26

Re: Modsigende oplysninger på forummet

Indlæg af eriklauritsen » 25.09.2019 02:33:25

skaanebo skrev:
24.09.2019 07:44:05
Har I faktisk mødtes fysisk et sted i verden?

Hvis I aldrig har mødtes, og måske kun en enkelt gang, giver det afslag.
Tusind tak for svaret.

Nej, vi har aldrig mødtes fysisk.
skaanebo skrev:
24.09.2019 07:44:05
Hvis din kæreste er amerikansk statsborger, kræves der ikke visum for op til 90 dages besøg. Så det letteste er da, at hun bare rejser til Sverige på besøg, og så kan I spontant gifte jer, hvis I får lyst.
Det vidste jeg ikke. Jeg havde fået oplyst at hun skulle bruge visum. Og at hun, i fald vi giftede os spontant, mens hun var på besøg her, skulle tage tilbage til USA og så søge derfra.

Det er denne del "If you plan to marry or cohabit with someone in Sweden, the application is submitted outside of Sweden." på siden: https://www.migrationsverket.se/English ... mbers.html

Er det så muligt at hun kommer til Danmark bare som turist, og vi så spontant gifter os, hvorefter jeg så flytter til Sverige og tager hende med, og derefter søger der?
skaanebo skrev:
24.09.2019 07:44:05
Vedr. brug af EU-regler i Sverige, så se mere under menupunktet "Rådgivning" på hjemmesidens forside. Det er vigtigt at være obs på, at der er to parallelle regelsæt med vidt forskellige regler. Nationale svenske regler og EU-regler.
Ja, jeg har fanget at der er to regelsæt, men kan desværre ikke overskue hvad der er det bedste.

Hensigten er at hun skal opnå svensk statsborgerskab så vi kan bo i Danmark.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Modsigende oplysninger på forummet

Indlæg af skaanebo » 25.09.2019 10:58:57

Visum for amerikanske statsborgere er kun påkrævet ved ophold i mere end 90 dage:

https://www.schengenvisainfo.com/us-citizens/

Når I endnu ikke har mødtes fysisk, kan det heller ikke anbefales at søge om visum som kærester, da myndighederne slet ikke vil anse jeres forhold for at være ægte og reelt.

Citatet "If you plan to marry or cohabit with someone in Sweden, the application is submitted outside of Sweden" er kun under nationale svenske regler, og det kan let omgås, når du er dansker i Sverige, for så kan din ægtefælle nemlig søge efter både EU-regler og svenske regler samtidig. Ved at søge efter EU-regler først, opnår din ægtefælle alle rettigheder med det samme som bosat i Sverige. Dermed kan din ægtefælle så også efterfølgende (altså få sekunder efter) søge efter svenske regler, da hun allerede har lovligt ophold i Sverige.

I bør med andre ord søge efter begge regelsæt, og specielt hvis tanken er at blive boende i Sverige i mindst 5 år, for det er der kun lutter fordele ved.

eriklauritsen
Indlæg: 10
Tilmeldt: 24.09.2019 03:24:26

Re: Modsigende oplysninger på forummet

Indlæg af eriklauritsen » 25.09.2019 18:02:48

Tusind tak for hjælpen. Nu giver det hele mere mening!

Så betyder det vel også at hun bare kan komme til Danmark, hvor vi så møder hinanden og gifter os spontant. Dernæst flytter jeg til Sverige, og når jeg har fået svensk CPR nummer, så sørger vi opholdstilladelse til hende, først efter EU reglerne, og så efter de svenske regler?

Jeg vil dog have en lejlighed og alt det praktiske klar så vi ikke risikerer at overskride de 90 dage mine ting går i orden.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Modsigende oplysninger på forummet

Indlæg af skaanebo » 25.09.2019 20:48:14

Ja, det er lige ud ad landevejen.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Modsigende oplysninger på forummet

Indlæg af mh1 » 26.09.2019 06:43:05

Et par ord fra den professionelt skeptiske jurist: pigen er ‘fra USA’, men er hun amerikansk statsborger?

Hvad nu, hvis I slet ikke passer sammen i det virkelige liv? Ingen af jer bør brænde alle broer bag jer, før I har sikret jer det. Det er meget let at blive gift, men besværligt at blive skilt, ikke mindst når der er tale om et internationalt ægteskab.

Og HUSK at INTET bliver lettere, hvis hun bliver gravid, så husk prævention indtil videre.
mh
Rådgiver for ÆUG

eriklauritsen
Indlæg: 10
Tilmeldt: 24.09.2019 03:24:26

Re: Modsigende oplysninger på forummet

Indlæg af eriklauritsen » 27.09.2019 08:07:24

mh skrev:
26.09.2019 06:43:05
Et par ord fra den professionelt skeptiske jurist: pigen er ‘fra USA’, men er hun amerikansk statsborger?
Ja, hun er amerikansk statsborger.
mh skrev:
26.09.2019 06:43:05
Hvad nu, hvis I slet ikke passer sammen i det virkelige liv? Ingen af jer bør brænde alle broer bag jer, før I har sikret jer det. Det er meget let at blive gift, men besværligt at blive skilt, ikke mindst når der er tale om et internationalt ægteskab.

Og HUSK at INTET bliver lettere, hvis hun bliver gravid, så husk prævention indtil videre.
Ja, denne del har vi tænkt på. Vi vil ikke forhaste os, så hun kommer først på besøg.

eriklauritsen
Indlæg: 10
Tilmeldt: 24.09.2019 03:24:26

Re: Modsigende oplysninger på forummet

Indlæg af eriklauritsen » 27.09.2019 08:14:30

skaanebo skrev:
25.09.2019 20:48:14
Ja, det er lige ud ad landevejen.
Tusind tak for hjælpen!

eriklauritsen
Indlæg: 10
Tilmeldt: 24.09.2019 03:24:26

Re: Modsigende oplysninger på forummet

Indlæg af eriklauritsen » 13.11.2019 04:14:27

Hmm, en ting jeg ikke lige forstår. Hvorfor kan vi ikke bare søge EU opholdstilladelse i Danmark, når vi er blevet gift, hvorfor skal vi til Sverige for at gøre det?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Modsigende oplysninger på forummet

Indlæg af skaanebo » 13.11.2019 08:31:24

Fordi du bliver først EU-borger, der har gjort brug af den frie bevægelighed i EU, når du flytter over en landegrænse. Bliver du boende i Danmark, kommer EU's frie bevægelighed ikke i spil, og du vil blot være dansk statsborger og underlagt dansk lovgivning, ikke EU's.

eriklauritsen
Indlæg: 10
Tilmeldt: 24.09.2019 03:24:26

Re: Modsigende oplysninger på forummet

Indlæg af eriklauritsen » 21.11.2019 18:08:12

Nå, nu forstår jeg. Tusind tak!

Hvor længe skal man opholde sig i Sverige før man kan tage tilbage til Danmark? Er det nok med f.eks. 3 måneder?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Modsigende oplysninger på forummet

Indlæg af skaanebo » 24.11.2019 18:13:54

Ja, 3 måneder er nok.

Besvar