Sygekasse i Flensburg ? Forsikringer ?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Pigsborg
Indlæg: 5
Tilmeldt: 19.07.2019 08:42:36

Sygekasse i Flensburg ? Forsikringer ?

Indlæg af Pigsborg » 19.09.2019 22:55:05

Hej !

Godt en måned er gået efter flytning til Flensburg.
Vi har fået Terminsmøde 1 oktober-
Jeg har fået Særligt sundhedskort og EU bevis. Der medfulgte attest E 106 deludfyldt ??
Kan ikke se hvor min kone Ly skal påføres, da jeg ikke er arbejdsløs ?
Det skal afleveres på en Sygekasse ? Ikke offentlig som jeg har forstået, der er en 3 - 4 stykker at vælge imellem, kan en af dem anbefales ?
Er der påkrævet andre forsikringer af Danske eller Tyske Myndigheder for at bo her, og måske nemmere søge tilbage til Danmark på et senere
tidspunkt ? Indboforsikring / ansvarsforsikring m. m.
Har købt bil men.... ikke registreret endnu. Forsikringer her er en Jungle og dyrt sammenlignet med Danmark, er der et Selskab der kan anbefales.

ETt Fantastisk Forum, hvor vi har fået svar på mange spørgsmål.
Tak til Dem som har lettet vores proces med at etablere os i Flensburg.

Hilsen Ly og Allan

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Sygekasse i Flensburg ? Forsikringer ?

Indlæg af mh1 » 20.09.2019 11:32:53

Du finder et udvalg af de ‘gesetzliche’, altså lovpligtige her: https://www.krankenkassen.de/gesetzliche-krankenkassen/

De dækker ret ens, så du vælger blot den, der har kontor i nærheden af hvor du bor, og tag din attest med, men udfyld det manglende. Selv valgte jeg Techniker Krankenkasse netop fordi den havde et kontor lige i nærheden.

Jeg formoder, du burde have fået en attest til din kone, men muligvis kan du først få den når du selv er meldt ind. Ring og spørg det sted, du fik din E 106 fra.

Det vil være gratis for dig OG din kone at være i Krankenkasse, da du ‘betaler’ via det at du arbejder og betaler skat (og dermed til sygesikring) i DK. Så se at komme afsted. Og hvis du eller din kone trænger til et tandlægebesøg, så er det som Krankenkassemedlem noget billigere end i DK. Find en ‘Hausartz’ i nærheden, og bliv optaget som patient, når I har fået kort fra Krankenkassen. Almindelige konsultationer er gratis.

Du SKAL ikke have indbo- ulykkes- og ansvarsforsikring, men det er ikke rasende dyrt, og særdeles fornuftigt at have ihvertfald ansvarsforsikring.
Tjek her, hvad en ulykkes- og ansvarsforsikring (Unfall und Haftpflicht) koster: https://www.check24.de/unfallversicherung/
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar