hvad skal/kan man.. Danmark eller Tyskland

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

goldy45
Indlæg: 13
Tilmeldt: 23.04.2019 08:20:26

hvad skal/kan man.. Danmark eller Tyskland

Indlæg af goldy45 » 10.05.2019 16:18:22

Hej allesammen
Jeg er kommet i tvivl om nogle ting ang familiesammenføring og hvor man skal/kan bo osv.
Jeg bor på sri lanka med min kone, og vi har planlagt at blive her et års tid eller 2 for at spare lidt penge op til alle de udgifter der nu måtte komme når vi ansøger om spouse visa til min kone.
Planen har hele tiden været at vi ville til danmark, men det er jo enormt svært at få en fod indenfor selv om jeg er pæredansk.
men hvis nu vi gerne vil bo i tyskland, hvor lang skal vi bo der før danmark vil betragte hende som Eu borger og vil hun kunne komme til danmark at bo med mig på et tidspunkt?
jeg er førtidspensionist og blev det i 2018, og var på kontanthjælp årene før for at blive udredt, det vil vel have betydning for om vi for afslag eller ej?
Som førtidspensionist så får jeg jo fast penge ind på kontoen hver måned, stiller tyskalnd krav til hvor mange penge man for pr md?
Har læst mig til at lejligheden behøves ikke at være så stor, eller som i danmark 20 kvadratmer pr person, er det korrekt?
jeg skriver her får mangler det der svar der giver mig vished om hvad jeg kan og bør gøre for at det kan lykkes for os.
Håber der findes en venlig sjæl som kan/vil hjælpe
mange venlige hilsener
Thomas Høj

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: hvad skal/kan man.. Danmark eller Tyskland

Indlæg af mh1 » 11.05.2019 06:47:13

Tjek vejledningen her:
https://www.aegteskabudengraenser.dk/fa ... eureglerne

Det har overhovedet ingen betydning, at du har været på kontanthjælp. Din pension vil være rigelig indtægt til at I begge har ret til at bo i Tyskland, men du og din kone skal også bevise at I er sygeforsikret i en ‘gesetzliche Krankenkasse’

Som pensionist søger du om bevis fra Danmark til jer begge: https://www.borger.dk/Handlingsside?sel ... a9ac267cb9

Det tager et par uger at få tilsendt dokumentationen, som du derpå tager med til en ‘Krankenkasse’, hvor du melder dig ind og får udstedt et sygesikringskort, som du skal bruge ved læge-, tandlæge- og sygehusbehandling.

Jeg benytter denne, fordi den havde et kontor meget tæt på hvor jeg først boede: https://www.tk.de/techniker
Men du kan vælge efter, hvor let det er at nå hen til et kontor.
Søg på sygekasser her: https://www.krankenkassen.de/gesetzliche-krankenkassen/

Som jeres første bolig vil det nok være praktisk at vælge en møbleret leje for 3-6 mdr., medmindre du kan spare op til at købe en bolig. I fx Harzen og Mecklenburg-Vorpommern kan du købe en rimelig bolig for omkring 25.000 €, men du skal kunne betale kontant, det er svært at få kreditlån til så store køb som udlænding uden indtægt fra Tyskland. Hvis planen er at flytte til DK, nøjes du selvfølgelig med at leje. Men Tyskland er slet ikke så dum at bo i, og udenfor de større byer kan man klare sig fint med en dansk pension.

Du vil sagtens kunne få mindre lån til køb af fx hårde hvidevarer, briller o.l., således at du via forhandleren får et lån, som du afdrager rentefrit over fx 12 mdr.
mh
Rådgiver for ÆUG

goldy45
Indlæg: 13
Tilmeldt: 23.04.2019 08:20:26

Re: hvad skal/kan man.. Danmark eller Tyskland

Indlæg af goldy45 » 11.05.2019 17:30:08

Hej igen
Rigtig mang tak MH, dejlig at du kan give mig lidt vished.
men hvor lang tid skal man så bo i tyskland før min kone og jeg kan flytte til danmark?
Kender du til om det er dyrt at bo til leje i Hartzen eller hvor man nu kan finde et godt sted at bo?
kan ikke lige huske de sider hvor man kan søge lejligheder i tyskland.
vil til at undersøge mulighederne for at bosætte os i tyskland et stykke tid, for så at komme til danmark, alt afhængig af hvor lang tid man kan tilbringe der inden man gerne vil til danmark
mange venlige hilsener
Thomas

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: hvad skal/kan man.. Danmark eller Tyskland

Indlæg af mh1 » 12.05.2019 14:31:11

Du skal selv bo mindst tre mdr. i Tyskland, men din kone behøver ikke at være der lige så længe, så det er ikke noget problem, hvis det tager nogle uger eller fire, før hun kan lande i Tyskland.

Du kan fx søge på https://www.immobilienscout24.de/ og https://www.immowelt.de/suche/seesen-ha ... n-auf-zeit

Harzen ligger i Niedersachsen, du vil ikke kunne søge de to sider på Harzen som sådan, men evt. på de større byer, eller søge ved at google på ‘Wohnen auf Zeit’ og et bynavn. Det vil være møblerede værelser/ lejligheder, men husk at spørge til om du vil kunne blive registreret på adressen. Tyskland stiller ikke krav om en lejekontrakt på et år, en tidsbegrænset er OK.

Jeg tjekkede nogle stykker, det lader til at man kan leje en etværelses til 3-400 €/md. fx i Osnabrück. Husk at tjekke om det er ‘Kaltmiete’, dvs. uden varmeudgift.
mh
Rådgiver for ÆUG

goldy45
Indlæg: 13
Tilmeldt: 23.04.2019 08:20:26

Re: hvad skal/kan man.. Danmark eller Tyskland

Indlæg af goldy45 » 17.05.2019 09:59:19

hej igen
tak igen mh
men vi vil gerne søge om visa direkte fra sri lanka til tyskland, vil det være et proplem da jeg er dansk statsborger eller vil det at være EU borger være nok til at kunne søge direkte til tyskland.
og så kommer det andet problem, vil gerne ankomme dertil sammen og ikke hver for sig.
jeg mener, skal jeg virkelig tage i forvejen for at dokumentere en bolig eller kan vi ankomme sammen og så tage til en bolig vi har fundet, enten en midlertidig eller en vi har lejet for en længere periode.
jeg vil stille det samme spørgsmål i den engelske gruppe så min kone har en chance for at følge med på hvad der bliver skrevet så hun også kan sætte sig lidt ind i sagerne, for som det er lige nu så er der ingen af os som tror på at vi kan komme nogen steder overhovedet.
venlig hilsen
Thomas Høj

DortheM
Indlæg: 518
Tilmeldt: 01.06.2017 09:09:56

Re: hvad skal/kan man.. Danmark eller Tyskland

Indlæg af DortheM » 17.05.2019 19:57:01

The two of you can travel to Germany together if your wife has applied for and gotten a tourist visa to Germany.

If you want to invite her per the EU-rules, you have to be an EU citizen. To be that you have to live in Germany or another Eu-country other than Denmark.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: hvad skal/kan man.. Danmark eller Tyskland

Indlæg af mh1 » 17.05.2019 21:25:54

A possible plan is: your wife applies for visa from Denmark, to accompany you on an extende holiday trip (90 days). This is possible, even though you do not live in DK anymore. You invite and in the invitation write that both of you are just visiting relatives and friends.
When you have arrived in DK, your wife on a Schengen-visa, you travel on to Germany together, and settle in a furnished apartment you hopefully have been able to find beforehand. Then you get proof from UdbetalingDanmark that you have health insurance, so you can get yourself registered, and then you apply to UdbetalingDanmark for proof of your wife’s health insurance, so she can get registered.
mh
Rådgiver for ÆUG

goldy45
Indlæg: 13
Tilmeldt: 23.04.2019 08:20:26

Re: hvad skal/kan man.. Danmark eller Tyskland

Indlæg af goldy45 » 18.05.2019 10:25:16

thank you so much for your replies, means the world to us.

Arriving in germany after denmark and Healt insurance done and all that, what next?
should we apply for visa to germany?
but do we have to back to sri lanka at some point or can we just get everything sorted out when in germany for the 3 months?
would my wife and i be aple to stay in germany after our visit visa has run out of the 90 days?
kindly regards
Sanj and Thomas

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: hvad skal/kan man.. Danmark eller Tyskland

Indlæg af mh1 » 18.05.2019 17:19:57

You, as a Danish citizen do not need visa for Germany. Once you have a residence in Germany, and your wife has handed in her application for EU-residence card she too has legal residence Ask for a receipt, which she can keep with her passport to document that she applied.

Once her 90-day visa is expired she will have to stay in Germany, if that happens before she has gotten her EU-residence card. Until then she can of course travel within Schengen, if for example you would like to visit Paris or Rome. When she has the card, it is equal to a visa, and she can travel all over EU (except England, which anyway may not be an EU-country by that time anyway).

You do not need to go back to Sri Lanka, but your wife should have a return ticket all the same, because she is travelling on a tourist visa and in principle has planned to return. If possible get one where you can get a refund on the unused part of the ticket. Anyway, a return ticket is often only very little more expensive than a one-way. If that is not the case, check for which nearby non-Schengen country your wife may travel cheaply to without visa, by train or plane. It is sufficient to have a ticket to somewhere outside of Schengen.
mh
Rådgiver for ÆUG

goldy45
Indlæg: 13
Tilmeldt: 23.04.2019 08:20:26

Re: hvad skal/kan man.. Danmark eller Tyskland

Indlæg af goldy45 » 12.09.2019 14:33:23

Hello again
thank you for all your comments
There is another thing i have to figure out before applying visa.
when we apply for visit visa for denmark and want to go to germany and settle down, that is something we can without any problems i reckon, from all the post i have read and seen here and on Facebook.
What if we only get 14 days of visa, will that be time enough for us to get a date on auslanderbehorde, and what if the visa runs out, do we have to leave Germany and go back to her home country and start all over again.
Thank you in advance for any comment and help

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: hvad skal/kan man.. Danmark eller Tyskland

Indlæg af skaanebo » 12.09.2019 16:26:13

The instant you have applied for a residence card, you obtain all rights associated with it, no matter if it takes 2 minutes or 6 months to actually issue the card. So no need to worry.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: hvad skal/kan man.. Danmark eller Tyskland

Indlæg af mh1 » 15.09.2019 15:32:20

Adding to Skaanebo's answer: for the non-EU-citizen spouse: you get a receipt when you apply for EU-residence card. Keep that receipt on you together with your passport. It will be sufficient proof of your residence right, until you get the card.
mh
Rådgiver for ÆUG

goldy45
Indlæg: 13
Tilmeldt: 23.04.2019 08:20:26

Re: hvad skal/kan man.. Danmark eller Tyskland

Indlæg af goldy45 » 19.09.2019 08:28:44

hello again
Thank you so much for all your answers and comments on the subject
Health insurance for me and my wife, i can get that through udbetaling danmark, so i can go to a krankenkasse in Germany, is that correct.
when should i apply for that.
How long before we arrive in denmark can we apply for that health insurance, from udbetaling danmark.
that document we can get from udbetaling dammark, we have to hand it over to a german krankenkasse, will we be fully insured or what will happen.
Thank you so much for any answers or commenst

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: hvad skal/kan man.. Danmark eller Tyskland

Indlæg af mh1 » 19.09.2019 21:23:20

When you are receiving pension from Denmark, you can apply for a special form, which you fill out with among other info your German address (necessary); you will then within a few weeks receive another form, which you bring to the 'Krankenkasse' of your choice.

For your spouse you also need to fill in a form, in our case I did not get one for my husband, although I specified that we both needed one, so it took another few weeks before he got his and could be registered in the 'Krankenkasse'. From then on, everything went smoothly.

Check here: https://www.borger.dk/aeldre/Pensionist ... ygesikring (the procedure is the same for you as for old-age pensioners :) )
mh
Rådgiver for ÆUG

goldy45
Indlæg: 13
Tilmeldt: 23.04.2019 08:20:26

Re: hvad skal/kan man.. Danmark eller Tyskland

Indlæg af goldy45 » 05.03.2020 08:39:56

Hej Allesammen
Så er visit visa i hus, lander i københavn den 3 april og retur d. 15 maj.
But now to my question:
Is it time enough to find a place to live in germany, and such a thing should that be a fully furnished appartment or can you risk it and get an
appartment without.
we are not planning to live in denmark anytime soon, because how the law is and such.
Been looking at wunderflats a lot, but have to say they are really exspensive.
so if any of you nice people have some good advice, it would be very much appriciated.
and if some one know some one that has an appartment somewhere in Germany, that would be amazing.
The only place i do not want to live is Flensburg.
So the plan is to stay in Copenhagen for a few days and then go to germany and get all these things done to get my wife residens card.
Is that still easy and what do we neéd for her to have a easy time with the authorities and get the residens card fast.
thank you so much for any reply you may have
Kindly regards
Thomas Høj

Besvar