Dokumentation til ansøgning om permanent efter 5 år

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Bap
Indlæg: 14
Tilmeldt: 28.08.2009 21:37:21

Dokumentation til ansøgning om permanent efter 5 år

Indlæg af Bap » 07.09.2019 15:42:28

Hej alle!

Vi er nu kommet dertil, hvor vi er ved at gøre klar til at søge om permanent opholdskort til min kone. I de mellemliggende fem år har vi ikke skænket det mange tanker, for jeg var jo blevet EU-borger, og vi gik blot ud fra, at vores rettigheder dermed var sikret. Men nu da jeg er ved at sætte mig ind i procedurerne igen, begynder jeg at blive lidt nervøs over den del, der siger, at man skal dokumentere et faktisk og reelt ophold i DK i de sidste fem år.

Derfor vil jeg godt spørge, om der er andre, der har nogen erfaringer, de kan dele?

Vores situation er, at vi har boet det samme sted i alle fem år, siden vi flyttede hjem til DK. Vi driver selvstændig virksomhed - mit firma, hvor min kone er medarbejdende ægtefælle. Min kone har sin egen bankkonto, men hun har ikke brugt den ret meget, da vi gør næsten alting sammen og har brugt vores "hovedkonto" (som står i mit navn) til langt det meste. Min kone (og jeg med, for den sags skyld) har heller ikke været involveret i foreningsarbejde eller andet, der kan "bevise" aktiviteter i Danmark.

Vi har været på besøg i min kones hjemland cirka en gang om året, og min kone har derudover besøgt familien alene 2 gange. Det længste ophold var på 2,5 måneders varighed. Det burde jo fremgå af vores pas, og desuden af vores bankkontoudtog. Her brugte min kone sit eget kreditkort, når hun rejste alene.

Som dokumentation for hendes ansøgning har jeg tænkt mig at vedlægge:
- Kopi af samtlige sider i begge vores pas
- Vielsesattest (ved ikke, om den er relevant denne gang)
- Vores årsopgørelser fra SKAT for alle fem år. Deraf fremgår, at min kone har status af medarbejdende ægtefælle siden 2015, og at jeg har haft en stabil indkomst i alle årene.
- Kontooversigter for samtlige vores bankkonti, inklusive budgetkonto og MasterCard (begge i mit navn). De skulle gerne kunne bevise, at vi som par har haft et helt normalt forbrug måned for måned, selvom det næsten alt sammen er betalt fra en konto i mit navn.
- Kopi af Sundhesjournalen fra sundhed.dk, som viser, at min kone har haft regelmæssige lægekonsultationer og tandlægebesøg igennem alle fem år.

Hvordan lyder det for jer, som har nogen erfaring med, hvad myndighederne lægger vægt på? Hvor meget går de i detaljer med tingene? Jeg troede som sagt, det var nok, at vores situation er uændret i forhold til, da vi vendte hjem fra Sverige. Men nu bliver jeg lidt nervøs over, hvor begrænset et selvstændigt "fodspor" min kone faktisk har afsat.

På forhånd tak for evt. gode råd og kommentarer. :-)

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Dokumentation til ansøgning om permanent efter 5 år

Indlæg af skaanebo » 11.09.2019 14:25:50

Jeg tænker ikke, der er nogen grund til at være nervøs. Det er jo helt generelt sådan, at det er myndighederne, der har bevisbyrden, hvis de mener, at I ikke opfylder kravene. Altså det er myndighederne, der skal bevise, at I ikke i de forgangne 5 år har opfyldt kravene og stadig gør det.

Så alt det, I foreslår, vil jo blot styrke jeres sag.

Bap
Indlæg: 14
Tilmeldt: 28.08.2009 21:37:21

Re: Dokumentation til ansøgning om permanent efter 5 år

Indlæg af Bap » 11.09.2019 18:41:44

Mange tak for dit svar, Skaanebo. Jeg er netop ved at klargøre bilagene til hendes ansøgning, og det er altså betryggende at høre, at vi ikke er helt galt på den. Det ville være så ærgerligt at få problemer, bare fordi vi ikke havde tænkt på, at min kone skulle have indsamlet dokumentation for sin dagligdag. Det er jo ikke noget, almindelige familier gør, og fem år er altså lang tid at skulle tænke på den slags.

Jeg har nu skrevet et introduktionsbrev, som vi vedlægger ansøgningen med en uddybning af vores dagligdag og de dokumenter, vi vedlægger. Forhåbentlig kan det forebygge misforståelser under behandling af sagen - som jo burde være en ren rutinesag.

Besvar