FS efter EU regel: Arbejdskontrakt i EU land

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Sez24
Indlæg: 8
Tilmeldt: 18.06.2019 19:37:30

FS efter EU regel: Arbejdskontrakt i EU land

Indlæg af Sez24 » 28.08.2019 16:29:54

Hej,

jeg er dansk statsborger og efter længere tids søgning efter arbejde så har jeg fundet arbejde i Holland. I min kontrakt står der at arbejdet er tidsbegrænset til 6 måneder. Vil det have en negativ effekt på vores mulighed for at blive familiesammenført?

Jeg så på nyidanmark.dk at man ikke kan ansøge om FM efter EU reglerne fra en dansk repræsentation i udlandet, men ved I om det er muligt at man kan ansøge om FS efter EU reglerne i udlandet?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: FS efter EU regel: Arbejdskontrakt i EU land

Indlæg af mh1 » 28.08.2019 17:01:46

Da et tre måneders 'reelt ophold' er tilstrækkeligt, kan I blive fs i Holland under din ansættelse, uanset om den er tidsbegrænset.

Hvis din ægtefælle uden videre problemer kan få visum til DK, kan I sammen flytte til Holland, ellers må du flytte først, få dig registreret, og så sende invitation så din ægtefælle kan få visum, og huske på visumansøgningen at udfylde rubrikkerne 34 og 35, hvor man skal oplyse om hvem der inviterer og hvordan man er i slægt med denne. Altså dit navn mv. og kryds af for ægtefælle.

NÅR din ægtefælle er ankommet, søger I om opholdskort. Det er muligt at det vil komme indenfor den tid, du skal arbejde i Holland, men selv hvis det ikke gør, kan I når du har boet der tre måneder søge om forhåndsgodkendelse til et dansk opholdskort. Med et 6 mdr.s ophold som arbejdstager er der næppe tvivl om at du/I opfylder kravene, så selv hvis I ikke når at få svar OG selv om et hollandsk opholdskort ikke er kommet, kan I roligt flytte til DK - dog naturligvis med forbehold for evt. problemer med visum. Det sikreste vil være at vente, til det hollandske opholdskort er i hus, således at der ikke bliver knas ved en evt. paskontrol.

Læs vejledningen her: https://www.aegteskabudengraenser.dk/fa ... eureglerne
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar