Hjælp til EU - permanent ophold

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
mdhm
Indlæg: 10
Tilmeldt: 04.01.2019 11:49:33

Hjælp til EU - permanent ophold

Indlæg af mdhm » 16.07.2019 14:59:47

Hej

Vi har søgt om permanent ophold efter EU - reglerne til min mand, og de har nu bedt om flere informationer:

fx så har vi været på ferie 1 x 2 mdr i løbet af de 5 år, og har derfor ikke arbejdet. De ønsker et bevis på at vi i perioden har haft reelt og faktisk ophold i Danmark. Hvordan skal dette forklares? Er kontoudtog fra banken nok ifht at man jo stadig har betalt regninger i perioden?

Det andet de nævner er: De perioder hvor en af os ikke har været i arbejde. der har dog altid været mindst en af os i arbejde, hvordan kan man så bevise den andens reelle ophold? Er det nok med kontoudtog fra banken der viser at man har 'brugt' sit kort i perioden, hvor kun den anden ægtefælle har været i arbejde?

Til sidst, så har der været en periode hvor en af os måtte trække på sine feriepenge som indkomst idet den ene af os ikke var i arbejde, men har aldrig været på sociale ydelser. Blot fået udbetalt sine feriepenge som pga barsel ikke var til at blive afholdt inden dennes udløb. Er kontoudtog nok her som reelt og faktisk opholds bevis?

Nogen der har prøvet dette? Hvordan endte det? og er der andet man skal tænke på?


På forhånd tak!!!


/M

Beraru
Indlæg: 73
Tilmeldt: 29.06.2016 12:26:51

Re: Hjælp til EU - permanent ophold

Indlæg af Beraru » 16.07.2019 23:12:46

Ifølge EU Direktivet har midlertidige udlandsophold, som ikke overstiger 6 måneder om året, ingen betydning for opholdets uafbrudte karakter.
Det vil sige, man ikke mister sin opholdsret.
Til gengæld vil disse perioder ikke komme i betragtning, når man beregner 5 års ophold.

Sådant fortolker jeg EU Direktivet, men det kan være, der er andre herinde, som er mere bekendte med EU lovgivningen.

mdhm
Indlæg: 10
Tilmeldt: 04.01.2019 11:49:33

Re: Hjælp til EU - permanent ophold

Indlæg af mdhm » 17.07.2019 18:41:28

Altså er der ingen andre der ved noget???

DortheM
Indlæg: 518
Tilmeldt: 01.06.2017 09:09:56

Re: Hjælp til EU - permanent ophold

Indlæg af DortheM » 17.07.2019 19:25:56

Jeg vil ikke sige jeg VED det, men jeg tænker det vel er på samme måde som I skulle bevise at I har haft faktisk og reelt ophold i et andet EU land, dengang I flyttede tilbage til Danmark. Altså kontoudtog, kvitteringer på betalt husleje, internet, el osv.

s.københavn
Indlæg: 299
Tilmeldt: 16.01.2014 20:27:54

Re: Hjælp til EU - permanent ophold

Indlæg af s.københavn » 21.07.2019 23:41:08

Vi skal også snart til at søge permanent.

Jeg har tænkt mig at vedlægge:
-Kopi af samtlige sider i pas (så kan de se ind og udrejser i dk)
- en lille hjælpende oversigt med ind og udrejse af dk samt varighed evt beskrivelse hvorfor
- årsopgørelser for de sidste 5 år for os begge
- kontoudtog fra budgetkontoen hvor alle regninger er betalt de sidste 5 år. herpå fremgår der også separate forsikringer, telefon, rejsekort, mv på min mand.
- indskrivelsen på skolen han har gået på de sidste 3 år

Det første år er lidt svært med dokumentation, da det jo tager lidt tid at etablere sig med skole, bank, mv. Han havde ikke studiejob og startede først på universitetet ca et år efter vi flyttede tilbage til DK, så tænker at kontoudtog hjælper, og evt kan vi få noget dokumentation fra sprogskolen som han gik på ret hurtigt efter vi flyttede.

Det er sådanne ting jeg tænker kan dokumentere det.

Hvor lang tid gik der før i hørte fra dem mht til yderligere dokumentation? Er sagsbehandlingstiden stadig op til 6 måneder?

mdhm
Indlæg: 10
Tilmeldt: 04.01.2019 11:49:33

Re: Hjælp til EU - permanent ophold

Indlæg af mdhm » 22.07.2019 17:48:22

Hej igen..

altså vi har jo indleveret mandens pas med ansøgningen, og de manglede blot info om visse perioder, så disse er redegjort via journaler fra læge tandlæge samt kontooversigt, hvoraf der fremgår alt! Fra alm forbrug til restaurant, til regninger osv. Derfor er disse dokumenter nu indgivet sammen med et bilag hvor vi beskriver hvad hver enkelt kontooversigt bla. indeholder.
De gav svar mht hvad de manglede af dokumentation i givne perioder ca 5 måneder efter indlevering af ansøgningen. Nu håber vi at alt falder på plads forhåbentligt!

Desuden skal det lige nævnes at deres brev var fuld af stavefejl og omvendte datoer, og grammatik. Mega underligt ifht. at det er myndigheder.

s.københavn
Indlæg: 299
Tilmeldt: 16.01.2014 20:27:54

Re: Hjælp til EU - permanent ophold

Indlæg af s.københavn » 23.07.2019 16:18:53

Ja det må da være tilstrækkeligt det i har afleveret yderligere.

Har i sendt det via deres online kontaktformular, eller var i personligt inde og aflevere dokumenterne?

Man skal vel også til brug for det permanente opholdskort afgive fingeraftryk og de skal vel identificere dig via pas, så man skal møde op personligt?

mdhm
Indlæg: 10
Tilmeldt: 04.01.2019 11:49:33

Re: Hjælp til EU - permanent ophold

Indlæg af mdhm » 24.07.2019 06:47:44

Vi indleverede alt personligt og mødte op. Men de aftog ikke fingertryk denne dag. Passet blev indleveret og vi fik en kvittering i e- boks 24 timer efter. Så jeg ved ikke om i kan gøre det online, hvis det er nemmere?

s.københavn
Indlæg: 299
Tilmeldt: 16.01.2014 20:27:54

Re: Hjælp til EU - permanent ophold

Indlæg af s.københavn » 24.07.2019 13:19:13

Jeg tror bare vi tager alle dokumenterne med og møder personligt op også.

Så kan de lave identitetskontrol på samme tid.

Indleverede i passet? I fik det vel med retur? Jeg har tænkt mig bare at tage kopier af samtlige sider og vedlægge ansøgningen. Men man skal fremvise det ved indlevering af ansøgning mener jeg?

Besvar