Skal min mand ansøge om turistvisa eller permanent visa som ikke EU- borger

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Sabrina35
Indlæg: 7
Tilmeldt: 20.07.2019 16:55:02

Skal min mand ansøge om turistvisa eller permanent visa som ikke EU- borger

Indlæg af Sabrina35 » 20.07.2019 17:08:57

Hej 🙂 Min mand er marokkaner, arbejder i Morocco og vi blev gift for ca . 10 måneder siden. Sidst jeg har været i Morocco, har vi sammen udfyldt en såkaldt ansøgning fra migrationsverket i Sverige om ansögning for upphällstilständ. Min mand er snart parat til, at sende den afsted på webansøgning. Jeg selv er dansker, og flyttede til Sverige for nogle måneder siden. Jeg har valgt, at beholde mit arbejde i Danmark, som jeg har haft siden 2011. Mit spørgsmål går ud i 2 retninger . Det ene er om jeg skal forsøge, at få min mand herop på turistvisa, for derefter at udfylde en EU- ansøgning og sammen med min mand aflevere den på migrationsverket, eller skal min mand simpelthen herop på permanent visa. Jeg er forvirret da migrationsverket skriver til mig, at min mand har brug for et permanent visa og at det skal godkendes inden ankomst, hvorimod min veninde der også er dansk fik sin mand op på turistvisa, udfyldte en EU- ansøgning bla omkring hendes jobkontrakt, og de ventede derefter ca. 18 måneder på hans opholdstilladelse gik igennem . Mit anden spørgsmål går på om hvis jeg udfylder EU- ansøgningen og migrationsverket i den konstaterer, at jeg stadig har samme job, om det så er muligt for min mand efter 3 måneders ophold i Sverige, at påbegynde skole/ uddannelse eller komme ud og arbejde, hvilket han virkelig brænder for. Hvilken båd skal vi stå i🙂🦋 mange venlige hilsener Harriet

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skal min mand ansøge om turistvisa eller permanent visa som ikke EU- borger

Indlæg af mh1 » 21.07.2019 12:59:39

Det er muligt at der er opstået miskommunikation mellem dig og den, som har svaret.

Det enkleste og hurtigste vil være at søge om Schengen-visum (besøgs-/turistvisum) til din mand, og huske at udfylde ansøgningsskemaets rubrikker 34 og 35, således at det klart fremgår at ansøger er ægtefælle til en EU-borger.

Når han er ankommet, søger I om EU-opholdskort til ham. Det vil kræve at I tegner en heldækkende sygeforsikring - læs om dette ved at søge på indlæg om 'sygesikring', 'sygeforsikring', eller ordet 'heldækkende'.

I princippet kan han lovligt arbejde fra den dag, I afleverer ansøgningen, men kan få svært ved at bevise sin status før opholdskortet kommer - som regel tidligst 6 måneder senere. Det samme gælder for deltagelse i kompetencegivende undervisning. Han vil kunne få et personnummer, før opholdskortet er udstedt.
mh
Rådgiver for ÆUG

Sabrina35
Indlæg: 7
Tilmeldt: 20.07.2019 16:55:02

Re: Skal min mand ansøge om turistvisa eller permanent visa som ikke EU- borger

Indlæg af Sabrina35 » 22.07.2019 10:43:50

Hej 🙂 tusind tak for svar 🙂🌸- nu ved vi at han skal ansøge om turistvisum. Jeg ville høre omkring EU - opholdskortet. Hvad vil det sige, at have sådan et, og i hvilke forbindelser kan det benyttes ? Jeg ville også høre omkring den EU - ansøgning vi udfylder i formular inde på migrationsverkets hjemmeside inden min mands 90 dages ophold i Sverige . ? Er den ansøgning en form for sammenlægning til også at kunne søge EU - opholdskort, eller findes der 2 forskellige ansøgninger ? Mvh S

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skal min mand ansøge om turistvisa eller permanent visa som ikke EU- borger

Indlæg af mh1 » 22.07.2019 10:56:56

Hvis du med "den EU - ansøgning vi udfylder i formular inde på migrationsverkets hjemmeside" mener ansøgning om opholdskort, så glem den indtil din mand ER kommet, ellers får han måske ikke visum foreløbig. Det vil ikke forkorte sagsbehandlingen, formodentlig gøre den mere kompliceret og langvarig.

Det DU skal er at sende ham en invitation (inbjudan), og det HAN skal er at søge om besøgsvisum.

NÅR man har et EU-opholdskort kan man bevise sit lovlige ophold i forhold til fx politiet, arbejdsgivere, ansøgning om indskrivelse på uddannelsessteder, og uden visum rejse til andre EU-lande. Visse lande som normalt ville være modstræbende mht. at give visum, vil måske give det når der er et EU-opholdskort.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar