Skattefradrag

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Chonburi
Indlæg: 3
Tilmeldt: 19.06.2019 12:32:29

Skattefradrag

Indlæg af Chonburi » 18.07.2019 18:14:32

Hej alle.
Jeg bliver snart gift her i Dk med min thailandske veninde. Efterfølgende flytter vi til Tyskland og har tænkt os at blive dernede i fremtiden.
Jeg er pensionist, tjenestemandspension+ATP+ folkepension.
Jeg her beregnet mig til at jeg vil gå ca 1000 kr månedligt ned i folkepension ved vores giftermål men hvordan med skatten?
Hun har i sagens natur intet CPR nummer og foreløbigt ingen indtægt.
Kan jeg mon få noget af hendes personfradrag ?
Icedoctor

DortheM
Indlæg: 518
Tilmeldt: 01.06.2017 09:09:56

Re: Skattefradrag

Indlæg af DortheM » 18.07.2019 22:12:04

Så længe hun ikke har cpr. nummer i Danmark kan du ikke.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skattefradrag

Indlæg af mh1 » 21.07.2019 13:23:09

Det er ligegyldigt om man har dansk personnummer, det afgørende for at kunne benytte sambeskatningsreglerne (herunder reglen om overførsel af fradrag) er om man er fuldt skattepligtig til Danmark.

Det er man ikke, hvis man ikke har en indtægt som stammer fra Danmark på en eller anden måde.

Du vil ganske rigtigt gå ned i pension, men der er steder i Tyskland, hvor det er billigere at leve, end det er i DK. Du kan google 'cost of living in germany' og finde frem til de billigere områder.
mh
Rådgiver for ÆUG

DortheM
Indlæg: 518
Tilmeldt: 01.06.2017 09:09:56

Re: Skattefradrag

Indlæg af DortheM » 21.07.2019 18:08:27

@ mh

Da jeg fik min mands fradrag kunne jeg først få det efter han havde fået opholdstilladelse (efter danske regler). Derfor er/var det min forståelse at ægtefællen skulle have cpr. nummer.

Vil det sige at flytter min mand og jeg til f.eks. Italien, når jeg bliver efterlønsmodtager, så vil jeg kunne få både mit og hans personfradrag, fordi jeg er fuld skattepligtig i Danmark? Det er jeg jo så faktisk resten af mit liv.

Vil jeg også kunne bruge hans fradrag hvis vi flytter til Indien?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skattefradrag

Indlæg af mh1 » 22.07.2019 10:43:18

Det er muligt, at både du og Chonburi kan få fordel af at vælge grænsegængerreglen, som man også kan benytte hvis man får sin indkomst fra DK (efterløn, pension mv.): https://skat.dk/skat.aspx?oid=2246508

DK beskatter udfra 'globalprincippet': "Globalindkomstprincippet går ud på, at alle indtægter er skattepligtige, "hvad enten de hidrører her fra landet eller ikke". Se SL § 4. Hvis en person er fuldt skattepligtig til Danmark, er det derfor som udgangspunkt uden betydning, om personens indtægt stammer fra udlandet eller fra Danmark. Se afsnit C.F. om skattepligtig til Danmark."

Derfor skal ægtefællens evt. udenlandske indkomst oplyses, OGSÅ selvom den ikke har noget som helst med DK at gøre.

"Med valg af grænsegængerreglerne:
Når din ægtefælle ikke er skattepligtig til Danmark
Hvis du er gift og bor sammen med din ægtefælle ved årets udgang, kan du blive sambeskattet og få overført uudnyttet personfradrag og grundbeløb fra din ægtefælle. Dette indebærer, at der for din ægtefælle skal foretages en (fiktiv) indkomstopgørelse omfattende alle danske og udenlandske indtægter og fradrag opgjort efter danske regler. Det betyder, at du skal skrive din ægtefælles indkomst og fradrag på dit oplysningsskema (tidligere selvangivelse), også selvom din ægtefælles indkomst ikke er skattepligtig til Danmark. Har din ægtefælle ikke nogen lønindkomst og heller ikke anden indkomst, såsom skattefri studiestøtte, barselspenge eller lign., skal du oplyse et 0 (nul kroner). Du skal skrive din ægtefælles indkomster og fradrag på dit oplysningsskema under afsnittet grænsegængerdata i TastSelv."

Personskattelovens "§ 10 For her i landet fuldt skattepligtige personer udgør personfradragets grundbeløb 42.000 kr. (2010-niveau).
...
Stk. 3. I det omfang en gift person, der er samlevende med ægtefællen ved indkomstårets udløb, ikke kan udnytte skatteværdien af personfradragene, benyttes den ikke udnyttede del af skatteværdien til nedsættelse efter § 9 af den anden ægtefælles skatter."

Oplysningen om at betingelsen for dansk personfradrag er at man er skattepligtig til DK er således ikke ubetinget rigtig, men om man kan udnytte fradraget afhænger af den beskatningsmetode man selv vælger, OG om ægtefællen har indkomster.
mh
Rådgiver for ÆUG

DortheM
Indlæg: 518
Tilmeldt: 01.06.2017 09:09:56

Re: Skattefradrag

Indlæg af DortheM » 22.07.2019 12:11:24

Tusinde tak mh.

Besvar