Skal vi tigge eller flytte?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Debora
Indlæg: 14
Tilmeldt: 19.06.2018 20:50:17

Skal vi tigge eller flytte?

Indlæg af Debora » 07.07.2019 20:04:54

Hej.

(Pardon mit dårlige dansk, jeg har skrevet uden min mands hjælp så lad os håbe, at det giver mening)

Min danske mand og jeg har søgt om familiesammenføring i Dk for et par måneder siden, men det ser ikke godt ud, da vi kun møder 3 krav, og de har givet os 3 uge for at sende "de manglende papirer" eller en begrundelse hvorfor jeg/vi skal godkendes, har I hørt om sådan noget? Vi snakkede med en advokat som tror, at jeg godt kan få et ja, da jeg har arbejdet som missionær i DK i 3 år, har også været frivillig hos Kirkens Korshær, taler dansk, og som han sagde det "jeg er ikke muslim" (horrible ikr?) Jeg mener, at hvis de har afvist mennesker med gode karriere, kvinder med børn, og selv børn, hvorfor skulle jeg accepteres, hvis jeg ikke møder krav, det er alt de kigger på, ikke? Vi er ved at overveje at flytte til Tyskland, men min mand har slet ikke lyst til det, advokaten sagde, at vi godt kan vente på svaret og hvis jeg får et nej, så kan vi flytte, men det ville betyde at jeg opholder mig i landet ulovligt imens vi planlægger flytningen.

Sååå de konkrete spørgsmål er:

1. Tror i jeg kan få et "ja" ved at sende begrundelsen, har I hørt om andre cases, der bliver accepteret?
2. Hvis vi venter, og så får jeg et "nej", kunne jeg få problemer i Tyskland, når de opdager, at jeg har opholdt mig ulovligt, er det egentligt muligt?
3. Hvor længe tager det normalt at planlægge en flytning, min mand tror vi skal ha minimum 2 eller 3 måneder, men han er ikke en risk taker.

Håber I kan hjælpe, tak!

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skal vi tigge eller flytte?

Indlæg af mh1 » 08.07.2019 16:37:37

1) umuligt at sige, men skriv da en begrundet ansøgning, det mister du ikke noget ved.
2) NEJ - det er komplet ligegyldigt om man har haft ulovligt ophold såvel i det land man søger EU-opholdskort i, som det land man rejser ind fra,
3) afhænger jo stærkt af, om han kan pendle til sit job/ arbejder hjemmefra/ skal finde et job. Hvis pendling er en mulighed, så kan man godt flytte hurtigt, og bringe tingene bedre på plads efterfølgende. Et bedre valg end at du bliver boende ulovligt i DK.
mh
Rådgiver for ÆUG

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skal vi tigge eller flytte?

Indlæg af mh1 » 08.07.2019 16:45:48

PS! Hvad er det for krav I ikke opfylder?

DU skal kun opfylde ét, hvis din mand opfylder 3, og det gør de fleste almindelige danskere. Eller hvis han opfylder 2, skal du opfylde 2. Eller du 3, hvis han kun opfylder ét.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar